Annons

Brusreducering i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Har idag fotat lite reklam bilder åt ett badhus. När jag sedan börjar titta på bilderna i datorn är bilderna jätte korniga trots att jag använt ISO 100, jag hade tidigare underdagen varit och fipplat i inställningarna för "Brusredusering för långexp.tid" förstår att detta är för längre slutar tider men jag ändrade inställningarna till "på" kan detta vara orsaken till att jag fått brusiga bilder?

Tycker att kameran borde veta när man har långa slutartider och endast använda brusreduceringen då.. dock finns det ett tredje alternativ och det är Auto detta alternativ kanske gör att kameran bara använder brusreducering vid långa exponeringar?

Har en Canon 400D
 
Japp

Kameran använder bara brusreduceringen på riktigt långa slutartider. Lägg upp ett exempel här i tråden så kanske du får råd om vad som gått snett.
 
Canons brusreducering innebär borttagning av heta pixlar. Den tar en bild i exempelvis en minut. Därefter tar den ännu en bild i en minut fast med slutaren stängd och jämför ifall samma pixlar flippar ut och tar bort de felkällorna. Du märker inte av det om du fotograferar i badhus.
 
okej tack för svar! så jag kan ha brusreduseringen på? eller Auto?

Ska lägga upp en bild så fort jag kommer hem från skolan
 
Märkte nu när jag kommit hem och skulle fixa in en bild att jag lagt över "unsharp mask" i PS därför hade bilderna blivit så korniga...
 
Tillbaka igen... Alltså jag upplever brus, vet inte om jag inbilar mig men jag bifogar en bild nu på en bild jag tagit med ISO 100, F/8 1/160

Focus ligger på den röda ahlgrens bilen men jag tycker inte det verkar specielt skarpt pga bruset
Inbillar jag mig eller?
 

Bilagor

  • img_7001brus.jpg
    img_7001brus.jpg
    91 KB · Visningar: 393
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.