Photocon
Aktiv medlem
På skärm, jag är ingen utskrivare. De skrivare jag har tillgång till är så blaskiga att det är meningslöst. Och när jag väl ser bilderna i färdigt tryck så är det sällan några mer experimentella bilder utan säkra "jobb-bilder".
I mitt privata fotande kör jag sällan på väldigt höga iso, men när jag gör det och jag upplever bruset för jäkligt struntar jag helt i att brusreducera i rawkonverteraren. Har även nollad skärpa, nollad brusreducering samt neutral färgton inställda som default i kameran.
Om jag tycker att skärpan sitter där den ska gör jag hellre partiell brusreducering, partiell skärpning och partiell oskärpning på bilden jag får ur rawkonverteraren (där jag lagt krutet på färgkurvor, balans mellan högdagrar, mellantoner och skuggor) sparad som en tiff. Det fungerar bra för mig. Helvetet är när jag inte fått riktigt rätt skärpa på huvudmotivet. Bakgrundsbrus på de detaljer som ska vara oskarpa tycker jag är lätta att komma till tals med.
Eftersom jag skriver ut mina bilder oftast i A3-format märker jag att det resultatet sällan ser så risigt ut som på skärmen rent brusmässigt.