Hur det är med strategier inom massmedia och institutioner som museér m fl som har ett arkiveringsansvar vet jag inget direkt mer om än att man är oroliga på många ställen och gärna vill ha en "kristallkula".
Kan vara förkastligt att ha en HD på 2Tb och lagra sina bilder där samt tro att man sitter säkert. En liten strömspik kan sabba hela disken. Så givetvis måste backuper göras. I fysiskt utrymme tar ju inte detta idag stor plats jämfört med stora pappers, negativ/dia- och glasplåtsarkiv.
Satte på skoj in en av mina första brända cd-skivor från 1995 med ett antal inscannade bilder på. Gick perfekt att använda. Ett annat medium (zip-drive) där jag tillfälligt mellanlagrat ett antal bilder år 2001 vägrade att visa ett smack liksom en CD jag bränt 1998 innehållande bilder. Det är kvalitetsskillnad från CD till CD. Men ett antal pressbilder tagna under juni 2001 är alltså borta för min del.
Kulturrådet har producerat nedanstående som tror jag har varit ute på remiss.
UNDERLAG TILL NATIONELL STRATEGI
FÖR DIGITALISERING, ELEKTRONISK
TILLGÅNG OCH DIGITALT BEVARANDE
Vi implementerar nu en Indexdatabas. Det innebär att metadata kommer att finnas i
varje digital fil. Från digitala bildpolicyn: Alla digitala bildfiler som ska sparas som
arkivbilder ska vara minst 2 800 pixlar på längsta sidan, vilket motsvarar en utskrift på
ca 18x 24 cm i 300 dpi. Filstorlek minst 17 MB färg (ca 6 MB sv/v), 8 bitar,
okomprimerad. Digitala fotografier tagna med kamerans råformat konverteras och
lagras i filformatet DNG (digitalt negativ) med inbäddad JPG preview (full size). En
bearbetad variant av samma bild lagras som TIFF, i samma upplösning som det digitala
negativet. JPEG-format är inte ett lämpligt format för arkivbilder. Om JPEG-bilder är de
enda tillgängliga, ska de konverteras till TIFF-format av museets professionella
fotografer, och information om bildfilens ursprungsformat skall sparas i metadata.
Bilder som lagras i databaserna DIBIS och SSM dokument ligger på museets
bildserver, där back-up tas kontinuerligt. Bilder som inte lagras i DIBIS och SSM
dokument ska lagras på anvisad plats på museets bildserver eller i undantagsfall på
dubbla exemplar av externa hårddiskar.
---------------
Angående lagring så finns också möjligheten att använda datamolnet (som det skrivs spaltkilometrar om), en tjänst i detta är att köpa lagringsutrymme och backup från externa tillhandahållare , mest lämpat för små och medelstora företag , inte så mycket för privatpersoner ännu. Då får du också säkerhet om ditt hus skulle brinna upp eller likande.
Också jag har råkat ut förstörda CD/DVD vid några tillfälle fast ibland kan det hjälpa att placera skivan i en annan läsare.