Annons

"Bruspålägg"?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Jag tycker ofta att en aning korniga bilder är snygga och ser ofta ANDRAS bilder med korn i (det bästa exemplet ser man ju i moln på vissa svartvita bilder) och tänker: "Sådär! Så ska jag göra!" Och så drar man lite försiktigt i Noise-knappen i Photoshop, ställer in det på "svartvitt korn" och tycker att det blir bra, men inte fullt lika bra som i de bilder man sett.

Går det att "skapa" ett brus i efterhand som motsvarar det som hamnar där "naturligt" på vissa filmer eller vid vissa ljuskänsligheter?

Någon som har något tips?
 
Finns ett annat PS filter som heter "grain" som gör ett bättre jobb, finns i alla fall i CS2.
Man kan sedan öka effekten genom att skärpa bilden.
 
Ett tips jag läst någonstans är att ta ett kort med SV film mot en jämngrå yta, sen scannar fotot och slår ihop den med bilden du vill ha korn på med en lämplig lagereffekt..

Kanske lite omständigt, men man får ju "riktigt" korn på sin bild i alla fall..

//Danne
 
Det ska finnas ett plug-in-program till Photoshop som simulerar olika svartvita filmer. Även med olika framkallare... :)

Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet heter.

/magnus
 
Det blir rätt bra om man duplicerar lager, lägger på rejält med brus, och sen drar ner opaciteten på det lagret. Det funkar ganska bra med monokromt brus även på färgbilder då:)
 
Problemet är i de svarta partierna. Man vill ju inte att det knallsvarta ska få något brus i sig och inte heller det vita - kornigheten ska ju ligga i gråskalan. Risken i Photoshop är, har jag märkt, att svarta partier ofta blir lite gråare och det ser jävligt fult ut. "Linjerna" kring det svarta ska vara skarpa och tydliga och bilden ska innehålla tydliga kontraster.
 
Hej! Finns en ps plugin som heter Alienskin "Exposure" som får fram kornigheten och kan härma gamla filmtyper både i s/v och ifärg. Finns 30 d demo att ladda hem, licensierad är den i dyraste laget. www.alienskin.com

Mvh P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.