Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brusiga raw-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

josseh

Medlem
Ja, ännu en fråga om RAW-bilder.
Nu är det så här att jag är nybörjare med att fota med RAW. Väldigt nybörjare faktist. Så här om dagen när jag skulle framkalla mina första RAW-bilder med photoshop CS3 (testade en beta-version) så upptäckte jag att mina bilder var jätte brusiga.
Jag är medveten om att med ju högre ISO desto mer brus, men när jag kört med denna iso:n (1600) i jpg-format så har jag inte alls märkt av detta brus.

Jag misstänker att jag gör något fel i själva framkallningen? Någon inställning som blir fel?

Jag fotar med en Canon eos 400D om det skulle ha någon betydelse.
 
Förmodligen har du Camera Raw inställt på auto. Då drar den upp exponeringen så att bilderna blir lagom ljusa (enligt programmet). Att göra en bild ljusare på det sättet är det säkraste sättet att radikalt öka bruset.

Slår du av automatiken kommer bilderna att bli mindre brusiga men också mörkare. Vill du att de skall vara ljusare gäller det att se till att exponera rikligare i kameran. Håll koll på högdagerblinket i kamerans bildskärm och exponera så rikligt du bara kan, men inte så rikligt att viktiga partier blir helt vita.

Man kan alltid mörka ner en bild efteråt utan värre konsekvenser. Men gör man den ljusare kommer bruset som ett brev på posten.
 
Hm, ja det kan stämma. Men när jag nyss kikade på några bilder i ett annat bildhanterings-program (som följde med kameran) så var det också brusigt, fastän den var orörd.

Skumt.
 
Jämför du då med jpeg-bilder tagna i samma ljusförhållanden? Det gör stor skillnad.
 
Nu får du nästan ladda upp lite exempel :)

Du kan väl göra utsnitt i 400x400 pixlar när du har bilderna inzoomade till 100% i Photoshop och ladda upp en av varje här?
 
Antagligen gör din kamera en egen brusreducering när den gör jpeg'en inne i kameran. Slå till lite brusreducering i konverterings programmet. Särskilt färgbrus är lämpligt att få bort. Själv kör jag i DPP med 'high' på 'chrominance' och 'low' på 'luminance' brusreducering. Vet inte riktigt hur det ser ut i camera raw dock...

/Thorsten
 
Okej! Stämmer säkert. Får pröva mixtra med det. Tack för svaret!

Haha, det är en närbild på min tapet. (den är egentligen vit men orkade inte fixa vitbalans osv.)
 
Du får hämst gärna göra en likadan bild med reduceringen påslagen och lägga upp den. Vore roligt att se hur det blev. Vart ett tag sedan jag kollade effekten, så jag numera bara kör med reducering jämnt...

Hadde du fixat vitbalansen hadde det antagligen blivit avsevärt mera brusigt.

/T
 
Jag har märkt att om man skärper i rawkonverteringen så blir bilderna oerhört brusiga, bättre att dra ner skärpespaken till 0 och köra unsharp mask enligt mig. Kan det vara det som ger bruset?
 
400D:s inbyggda brusreducering på jpeg bilder är riktigt bra, i mitt tycke bättre än Canon DPP (med brusreducering aktiverad) och Photoshop ACR.
Om du bara har RAW bilder sparade kan du prova att köra dem genom Canon Image Task (startas via Zoombrowser EX), då blir bilderna likadana som kamerans jpeg.
 
Länk

Jag hittade en hemsida med suveräna tips om brus, var själv lite missnöjd med inomhusbilder. 400D tenderar att underexponera och när camera raw ljusar upp bilden kommer brus. Om man överexponerar 1-2 steg beroende på motiv (blixtkompensation om man kör med blixt) och låter camera raw dra ner exponeringen så ser jag knappt nån skillnad på ISO1600 och iso100.Givetvis ska man passa sig för att bränna högdagrar men camera raw kan återhämta informationen även om det något utfrätt.
Och här är länken:
http://www.ophrysphotography.co.uk/pages/highiso.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.