Annons

Brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Detta ämne har säkert kommit upp innan men hur får man bort brus på bilder?
Va ute härom kvällen och fotade bl.a ett vattentorn, men så blev den brusig.
 

Bilagor

  • dsc_0095ccopyyy.jpg
    dsc_0095ccopyyy.jpg
    96.4 KB · Visningar: 747
Hej!

+ Slå på brusreducering i kameran om det finns vid längre exponeringstider
+ Fota på lägre iso och kompensera med längre exponeringstider
+ Ta bort bruset i ngt program i datorn i efterhand
+ Lär dig älska bruset!

mvh
 
CS2 har har ett brusreduceringsfilter. Har man inte CS2 kan man skaffa Neat Image, Noise Ninja, grain Suregery eller nån anna plugg för brusreducering.

Du nämner inte vilka inställningar du kör med. För nattfoto bör man använda lång slutartid med låg ISO.
 
Jag vet inte exakt vad jag hade men det var med ISO 200.
Och så provade jag att använda både f4 och f22 med stativ.
Vilket av dem är bäst att använda?
 
Ok, då ska ja försöka mig mer på f4 och lite längre fram.
Angående neat image och de programmen, finns det nåt ställe man kan ladda ner det gratis på?
 
Jag kom på download.com och laddade ner neat image där, gratis att prova.
Vilken skillnad det blev!
Bruset är puts väck iaf vad jag kan se.
Har lagt upp bilden så ta gärna en titt och kommentera.
Tack för tipset:eek:)
 
pellepiano skrev:
Ju högre bländarvärde, desto längre tid behövs = mer brus.

Stämmer verkligen det..? Om man använder ISO 100, F/7,1 och 6 sek (sisådär) brukar det bli bra. Man man har ett bra objektiv vill säga. Man ska ju fota där objektivet är som skarpast i bländare.
 
Rogerber skrev:
Stämmer verkligen det..? Om man använder ISO 100, F/7,1 och 6 sek (sisådär) brukar det bli bra. Man man har ett bra objektiv vill säga. Man ska ju fota där objektivet är som skarpast i bländare.

Måste instämma i Rogers fråga. En del kameror är ju utrustade med speciellt lågisotal som ger närmast brusfria bilder vid 30 sek. Och därtill rekommenderade att använda så vid nattbilder.
Det som Roger rekommenderar funkar för mig också, fast jag brukar sätta iso 50 istället och f/5.6. (canon 1DMkII o 24-70/2.8 L usm).

I extremfall använder jag iso 6 på B eller 60 sek på en Kodak Pro slr/c (canonfattning). Givetvis raw.

Skulle det mot förmodan brusa lite för mycket blir det ytterst lite Noise Ninja på det, men det händer mycket sällan.
 
nirtacnna skrev:
Detta ämne har säkert kommit upp innan men hur får man bort brus på bilder?
Va ute härom kvällen och fotade bl.a ett vattentorn, men så blev den brusig.

Off topic: Ursäkta en exilskåning, men jag tycker jag känner igen vattentornet, trots bruset:). Är det Kävlinge vattentorn?

/F
 
pellepiano skrev:
Vad är det för konstigt med att en 30 sek slutartid ger mer brus än 5 sekunder?

Den gör INTE det i det speciella lågisoläget med mellan 6-50 iso. Tyvärr har inte alla kameror det läget.

Och mig veterligen har jag inte skrivit något om att det är konstigt att 30 sek ger mer brus än 5 sek. Bara att det fungerar bra med 30 sek i det läget jag refererar till.

Mvh/LA
 
Photocon skrev:
Den gör INTE det i det speciella lågisoläget med mellan 6-50 iso. Tyvärr har inte alla kameror det läget.

Och mig veterligen har jag inte skrivit något om att det är konstigt att 30 sek ger mer brus än 5 sek. Bara att det fungerar bra med 30 sek i det läget jag refererar till.

Mvh/LA

För att krångla till det kan man ju låsa spegeln i öppet läge och ta en fika.... *ler*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.