Annons

Brusiga bilder med powershot s3 is

Produkter
(logga in för att koppla)

pepp

Medlem
Jag tycker mig aldrig kunna få riktigt skarpa bilder med min Canon.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel.
Ibland vid inomhusbilder med stativ och självutlösare så kan jag uppleva dom som brusiga/suddiga också, iallafall i stor storlek, förminskar jag dom så syns det ju inte lika mycket.

Är det nån mer än jag med samma problem?

Nu minns jag ju tyvärr inte alls vilka inställningar jag hade vid tillfället.. men jag brukar oftast köra på iso 80 och ha läget på M.
Bilderna blir brusigare/suddigare ju mörkare det är inne också.
 
Jag hade inga problem med den. Över ISO 400 var det döden med brus.
Jag körde även med Raw, så det blev nog litet annorlunda vid konverteringen sen ändå.
 
Lyckas inte få in några bilder ikväll, photobucket strejkar!
Lyckades inte heller lägga in i nåt album på min profil, det stod att bilden var för stor? (768x1024)

Återkommer en annan dag!
 
Hej Emma!

Jag har också en S3 IS. För det mesta fungerar den bra, men då och då upplever jag att det finns brister i skärpan. Det är inte så att bilderna blir direkt suddiga, utan att de inte är så skarpa som jag tycker att de borde vara.
Jag fotar mest naturmotiv av olika slag. På senare tid har jag börjat undra om det kan vara autofokusen som orsakar detta, att den blir förvirrad av vissa naturmotiv som innehåller massor av detaljer på olika avstånd, eller om man fokuserar på något som inte är tillräckligt påtagligt för kameran, så att den ställer in fel fokus. Jag brukade redan tidigare fokusera på något speciellt i motivet och sedan komponera om innan jag tryckte av, men jag har blivit ännu mer noggrann med vad jag fokuserar på nu.
Ta ett skogsparti på ganska långt avstånd till exempel. Det är ett exempel på sådant jag tror kan förvilla autofokusen och resultera i att skogspartiet inte blir så skarpt. När jag fotar makro eller fokuserar på t ex ett träd eller en sten i förgrunden blir det aldrig några skärpeproblem med det jag fokuserat på.

När det gäller brus så gör jag som du. Jag använder ISO 80 så långt det bara är möjligt, och fotar nästan alltid i M-läget. Störande mycket brus brukar bara uppstå för mig vid ISO 200 eller högre. Men det skiftar. Ibland kan en ISO 200-bild se riktigt bra ut och ibland blir bruset påtagligt och störande. Och jag förstår inte varför det blir så olika.
Det enda mönster jag noterat i hur brusiga bilderna blir är att mörka motiv eller partier blir tydligt brusigare än ljusa vid ISO 200 och uppåt.

Men det finns undantag från detta mönster. Häromveckan tog jag en bild tidigt på morgonen då jag behövde använda ISO 200 för att hålla slutartiden nere på rimlig nivå. Det fanns inga direkt ljusa partier i bilden, men den blev ändå praktiskt taget brusfri, och såg ut som en ISO 80-bild brukar se ut.

Länka gärna till dina sämsta bilder ur brussynpunkt när du lagt upp dem, och skriv vilka inställningar du använt, framförallt ISO, så kan jag jämföra med hur mina närmast motsvarande bilder brukar bli.
Det kan ju naturligtvis vara fel på ditt kameraexemplar, men S3 IS verkar också ha vissa brusproblem, så det är svårt att avgöra utan exempelbilder. Det kan nog vara svårt även med exempelbilder eftersom S3 IS är så nyckfull när det gäller brus, men är skillnaden stor borde det vara lätt att avgöra.

Mvh.
Lasse C
 
Jag tycker mig oxo uppelva samma med min S3.
Har dock lärt mig att aldrig köra AUTO, men det gäller generellt för Canon tycker jag.

I AUTO drar den lätt upp ISO till high :(
Så Av eller Tv kör jag mest.
Har även satt fokus till Center/Spot för AiAF eller vad det nu heter funkar inte så värst bra, man vet aldrig vart fokus hamnar.
My cup of tea...
Kan ju vara jag som gör fel, kan inte direkt påstå att jag är en guru inom foto.

Men jag "lyckas" bättre med min 350D iaf....
 
synthetic242 skrev:
Har även satt fokus till Center/Spot för AiAF eller vad det nu heter funkar inte så värst bra, man vet aldrig vart fokus hamnar.
Hej!

Den inställningen gäller ljusmätningen, inte fokus. Fokus ställs alltid in efter fokusramen. Däremot kan man flytta på fokusramen, SET-knappen och därefter piltangenterna.

Jag har tänkt börja ha kontinuerlig autofokus avslagen. Då fokuserar kameran bara när man trycker ned avtryckaren till hälften. Detta skulle vara för att slita mindre på autofokusen. Autofokusen fungerar ju inte bättre på det sättet, men förhoppningsvis håller mekanismen längre. Med kontinuerlig autofokus jobbar ju autofokusen hela tiden kameran är påslagen och i fotograferingsläge, och det måste slita.
Nackdelen är ju att man ibland kan få en mer eller mindre ofokuserad bild i sökaren/displayen ända tills man trycker ned avtryckaren till hälften, men man kanske vänjer sig.


När det gäller brus och ISO på S3 IS har jag märkt en tydlig skillnad mellan följande två:

1. Fota med lågt ISO och underexponera. Ljusa därefter upp bilden i t ex PS.
2. Fota med högre ISO så att bilden blir korrekt exponerad direkt i kameran.

Det senare ger klart mer brus, så har man möjlighet att efterbehandla bilderna är det bättre ur brussynpunkt att exponera för mörkt med lågt ISO och därefter ljusa upp bilderna i efterhand, än att fota med högre ISO. Inom rimliga gränser naturligtvis.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.