Hej Emma!
Jag har också en S3 IS. För det mesta fungerar den bra, men då och då upplever jag att det finns brister i skärpan. Det är inte så att bilderna blir direkt suddiga, utan att de inte är så skarpa som jag tycker att de borde vara.
Jag fotar mest naturmotiv av olika slag. På senare tid har jag börjat undra om det kan vara autofokusen som orsakar detta, att den blir förvirrad av vissa naturmotiv som innehåller massor av detaljer på olika avstånd, eller om man fokuserar på något som inte är tillräckligt påtagligt för kameran, så att den ställer in fel fokus. Jag brukade redan tidigare fokusera på något speciellt i motivet och sedan komponera om innan jag tryckte av, men jag har blivit ännu mer noggrann med vad jag fokuserar på nu.
Ta ett skogsparti på ganska långt avstånd till exempel. Det är ett exempel på sådant jag tror kan förvilla autofokusen och resultera i att skogspartiet inte blir så skarpt. När jag fotar makro eller fokuserar på t ex ett träd eller en sten i förgrunden blir det aldrig några skärpeproblem med det jag fokuserat på.
När det gäller brus så gör jag som du. Jag använder ISO 80 så långt det bara är möjligt, och fotar nästan alltid i M-läget. Störande mycket brus brukar bara uppstå för mig vid ISO 200 eller högre. Men det skiftar. Ibland kan en ISO 200-bild se riktigt bra ut och ibland blir bruset påtagligt och störande. Och jag förstår inte varför det blir så olika.
Det enda mönster jag noterat i hur brusiga bilderna blir är att mörka motiv eller partier blir tydligt brusigare än ljusa vid ISO 200 och uppåt.
Men det finns undantag från detta mönster. Häromveckan tog jag en bild tidigt på morgonen då jag behövde använda ISO 200 för att hålla slutartiden nere på rimlig nivå. Det fanns inga direkt ljusa partier i bilden, men den blev ändå praktiskt taget brusfri, och såg ut som en ISO 80-bild brukar se ut.
Länka gärna till dina sämsta bilder ur brussynpunkt när du lagt upp dem, och skriv vilka inställningar du använt, framförallt ISO, så kan jag jämföra med hur mina närmast motsvarande bilder brukar bli.
Det kan ju naturligtvis vara fel på ditt kameraexemplar, men S3 IS verkar också ha vissa brusproblem, så det är svårt att avgöra utan exempelbilder. Det kan nog vara svårt även med exempelbilder eftersom S3 IS är så nyckfull när det gäller brus, men är skillnaden stor borde det vara lätt att avgöra.
Mvh.
Lasse C