Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brushantering

Produkter
(logga in för att koppla)
Britt-Inger skrev:
Vilket ISO brukar ni använda mest ?
Och går det att reducera bruset på ev. bilder i photoshop ?

Så lågt som ljuset tillåter. Oftast 200, men vid riktigt bra ljus 100. Jag har en kamera som brusar rätt rejält så jag går ogärna upp till och över 800.
Ja, man kan brusreducera i photoshop. Dels har programmet en egen funktion för det, dels finns dedikerade plug-ins för ändamålet.

/jer.
 
Jag håller mig mest till 100, vid makro eller rörliga motiv upp till 400, i nödfall kör jag upp till 1600, men är bilden dessutom lite underexponerad, så blir bruset ganska hemskt. Räddningen för mig är pluggen "NeatImage" http://www.neatimage.com/, som jag tycker funkar fantastiskt bra.

/Hans
 
Bestämde mig för att testa Noise Ninja efter en hel del positiva recensioner och jag är nu besluten att köpa det. Som det tvättar rent mina bilder tagna med iso 1600! :) Kanske finns andra i samma klass men jag är övertygad, kan bara inte bestäma mig för vilken licensversion som passar mig.
www.picturecode.com

/Håkan
 
Jag har precis köpt Photoshop elements 5 och där ska det finnas brusreducering. Jag har beställt den så den kommer säkert imorgon.
Jag upptäckte att Cyberphoto har testat "min" kamera som jag beställt, Canon Powershot S5 IS, Och det var ingen bra brushistoria på den.
Så nu vet jag inte om jag vill byta.
Men det kanske är så mycket mer som är bättre på den istället.
 
Självklart använder man så lågt som möjligt, men jag känner mig inte ett dugg orolig om jag blir tvungen att använda 1600 (eller till och med 3200 på min 30D). Visst blir det lite brusigt, men knappast något man ser i utskrifter eller i förminskningar för webben...
 
Britt-Inger skrev:
Jag har precis köpt Photoshop elements 5 och där ska det finnas brusreducering. Jag har beställt den så den kommer säkert imorgon.
Jag upptäckte att Cyberphoto har testat "min" kamera som jag beställt, Canon Powershot S5 IS, Och det var ingen bra brushistoria på den.
Så nu vet jag inte om jag vill byta.
Men det kanske är så mycket mer som är bättre på den istället.
Hej!

Jag har själv en S3 IS och använder Elements 3. Max ISO på S3 IS är 800 och det är praktiskt taget oanvändbart pga bruset. Utom i ljusa förhållanden, men det är ju inte precis då man behöver det.
S5 IS har jag inte testat, men max ISO på den är 1600. Kanske klarar den 800 bättre än S3 IS gör.

Jag använder nästan alltid lägsta ISO, ISO 80, och höjer motvilligt först när fördelarna överväger nackdelarna. Bättre en lite brusig bild än en oskarp t ex.

Ett tips är att underexponera bilderna istället för att höja ISO vid t ex kvällsfoto eftersom du kan efterbehandla bilderna i Elements. Inom rimliga gränser naturligtvis.
Jag har märkt att bildkvaliteten (bruset) är bättre på en bild tagen med lågt ISO och sedan uppljusad i Elements än på en bild med motsvarande ljushet direkt från fotograferingen, tagen med högre ISO.

Men på det hela taget klarar jag mig i de flesta fall på att fota med ISO 80 eller ISO 100, och där tycker jag inte att bruset är något direkt problem. Det är i mörkare bildpartier med ISO 200 och uppåt som bruset börjar bli störande. Jag använder därför då hellre stativ så att jag kan fota med längre slutartider och lågt ISO. Då fungerar kvällsfoto bra ur brussynpunkt.

Nu fotograferar jag mest natur, och så länge motiven kvällstid inte rör sig alltför mycket går det oftast bra. Men har du t ex tänkt fotografera lekande, aktiva barn eller andra rörliga motiv i lite mörkare miljöer bör du kanske fundera på en billigare systemkamera istället.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.