Annons

Brusbehandla eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie_W

Aktiv medlem
Fotat inomhusidrott med min 20D och iso 3200.
Är det någon ide att försöka reducera bruset för en utskrift i storlek 20*30. Tänkte fråga innan jag beställer lite bilder.
Tittar jag på skärmen när bilden fysiskt är 20*30 är bruset inte störande, om det nu har någon relevans.
 
Jag jobbade med ett par bilder från 350D på motsvarande ISO 3200, jag använde Noise Ninja och ställde in på enbart färgbrusborttagning, det tycker jag ser bättre ut. Alla detaljer är kvar men de blå/röda blobborna försvinner.
 
l-malmqvist skrev:
Jag jobbade med ett par bilder från 350D på motsvarande ISO 3200, jag använde Noise Ninja och ställde in på enbart färgbrusborttagning, det tycker jag ser bättre ut. Alla detaljer är kvar men de blå/röda blobborna försvinner.
Det är ungefär vad som sker i Photohops Camera Raw om man drar upp brusreduceringen. Det är bara de röda och gröna små fälten som tappar färg, och bruset ser sen mest ut som kornig film.
Jag har inte själv använt t ex Neat Image, men jag tycker att de resultat jag sett inte varit vad jag är ute efter. Det blir släta tråkiga ytor, och i detaljer med höga kontraster finns ändå bruset kvar, så i helhet blir det ingen höjdare. Beror väl på hur man behandlar bilden i övrigt i och för sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.