Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus på 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, undvik LR!

Välj Capture One istället...närmast Canons DPP enligt vad jag har sett.
Brusreducera inte i rå-konverteraren men skärp gärna enl programmets standard. Brusreducera sedan i ett fristående program om de behövs. Använder själv NeatImage och då med väldigt försiktig reducering de få gånger jag brusreducerar. Efterskärp sedan i PS innan utskrift, "hård" skärpning, eller web, försiktig skärpning. Adobe RGD för utskrifter och sRBG för web.


Håller just nu på att ta hem capture one trial vers och ska testa det ikväll. Verkar fungera ungefär som lightroom så det ska bli kul att spana in.
 
Håller just nu på att ta hem capture one trial vers och ska testa det ikväll. Verkar fungera ungefär som lightroom så det ska bli kul att spana in.

Börja gärna me att lita på programmets/kamerans vitbalans (auto/shot) i fliken "Color".
Gå in på fliken "Exposure" och klicka på auto för exponering, programmet kommer säkert att höja upp mot 0,4.
Dra upp "Saturation" till ca 20.
Justera "Levels" genom att dra in svart och vitpunkt mot histogrammet.
I "Curves" kan du välja "Contrast" om du tycker de passar.
Se bilden för djävlig ut nu så ska du nog kalibrera skärmen!.
Gå in på Details och nolla Noice Reduction
Gå sedan in på Output och skicka iväg bilden som tiff/jpg, AdobeRGD/sRGB, till valfri plats på hårddisken.
Öppna bilden i PS eller nåt.
Brusreducera eventuellt.
Skala om till önskad storlek.
Skärp och spara/skrivut.

Finliret fixar du allt eftersom.

Men de viktigaste vid all bildbehandling är att din skärm är någorlunda kalibrerad, ju bättre dess bättre eg. En okalibrerad skärm är i allmänhet för ljus och ofta me något färgstick. Det finns enkla och relativt billiga kalibrerare kring tusenlappen som hjälper dej i början med de grejor du har för allt eftersom du "växer" skaffa dej både bättre grejor upp mot proffsstandard eller din ambitionsnivå.

En skärm på en billig bärbar är i allmänhet helt hopplös att få nå rätsida på. Kanske bättre på mac?
 
Wow, ett enormt stort tack för all tid du lägger ner för att få rätsida på detta!
Var precis sådana tips jag var ute efter och nu har jag fått hur mkt som helst..
Ska köra din guide fullt ut och är övertygad om att det blir riktigt bra.
Vad gäller min skärm så är jag ruskigt nöjd med den då den verkligen känns ärlig och inte överdriven åt ngt håll som alla mina förra skärmar jag hade till PC.
Vad gäller kalibrering så gjorde jag bara Crimsons enkla via deras hemsida men den såg ut som nuvarande Adobe rgb 1998
 
CO är bra på brushantering, som i betydelsen "att få det faktiskt befintliga bruset att se mindre störande ut", inte som i betydelsen "ger mindre brus".... Men det hoppas jag att OP var med på.

50D har ganska exakt SAMMA brus som 40D, räknat som en funktion över hela bildytan, och det är väl det som missförstås i de flesta sammanhang. Utvecklingen har varken gått framåt eller bakåt, den har bara stått helt still... :) På låga ISO kan man skriva ut (lite) större bilder från en 50D (än från en 40D), däri ligger hela vinsten med fler MP i den kameran. På högre ISO är det ingen skillnad - 40D har precis samma detaljupplösning som 50D här, hela upplösningsövertaget som 50D hade har här försvunnit i brus.

Om man stör sig på bruset måste man påminna sig själv om vilken förstoring man tittar på bilden med. Man kan säga att 100 pixlar per cm ger (kan ge!) en RIKTIGT bra utskrift, så de ca 4800pixlarna i en 50D räcker ju isf till nästan en halvmeter stora bilder innan man ens börjat tumma på utskriftskvaliten i upplösning.... På bilder mindre än 40cm är det ingen direkt märkbar skillnad på 50D/40D, på någon ISO.

Jag håller NÄSTAN helt med Leif i föregående inlägg - förutom på punkten att jag anser att man man inte bör stänga brusreduceringen i raw-omvandlaren helt. Detta är ENDA och SISTA gången i bildbehandlingskedjan där man har en chans att göra något med bilden i dess naturliga format, innan man konverterat den till en gamma-korrigerad färgrymd. Håll dock effekten på brusreduceringen väldigt låg, annars tar du bort saker du kanske ville behålla.

En lite mer exakt "manuell" kalibreringshjälp för din skärm finns på:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

-den är riktigt bra faktiskt, om man inte har tillgång till en hårdvarukalibrering.
Lycka till...
 
Intressant Joakim!

Naturen som jag är ute och fotograferar i, djurpälsar, fjädrar granar o sånt, är så "brusiga" i sej själva så jag brukar aldrig brusreducera nåt alls eg men jag alltid intresserad av andras synpunkter. Jag har aldrig fått någon kläm på COs brusreducering för jag tycker att den standardinställning som "föreslås" är för "grov". Har heller aldrig lagt något krut på att reda ut på hur mycke brusreducering för olika iso man skulle kunna göra för en canonkamera, 40D eller 5DII i mitt fall.

Har du några bra brusreduceringstips för CO så dela gärna med dej.
Noll eller mycket lite för luminansbrus och något under default för färgbrus skulle jag tro blir skapligt?..

Hade jag inte haft 40D redan, en bra kamera f.ö., så hade jag köpt 50D direkt den kom ut. Jag gillar massor av pixlar och jag tycker att 10 Mpix på en APS-C är i minsta laget och 21 Mpix för FF är alldels åt hel...te för litet! Men de är jag de... ;-))
 
Ja, på ett ungefär så. Mindre än default Chroma, väldigt lite Luminance.

Sist jag tittade riktigt nogrannt på CO (3.7) så verkade det som att brusreduceringen förutom "efterarbetet" även ändrade parametrar i färginterpoleringen, vilket är rätt sätt att göra det. Att höja Cr-brusreduceringen ökade då L-kontrasten på bekostnad av färgupplösningen (den linjära upplösningen som i "linjepar per bildhöjd", inte tonupplösningen!).

Jättebra för granar, men inte så bra för t.ex en broderad filt (samma ljushet, massa olika färger), om du förstår vad jag menar.
 
Har nu fått hem capture one och jag fick gå tillbaka ett antal versioner innan det funkade med min utåldriga Mac g5 power pc

Har importerat lite bilder men endast Jpeg dyker upp så min fråga är om jag behöver ett tilläggsprog för att kunna bearbeta raw i CO?
 
Den förstod jag inte riktigt, men om du har gått tillbaka för många versioner kanske inte 50D stöds i raw? Jag vet inte hur CO fungerar där - om man måste ladda hem en nyare version, eller om det finns "kameramoduler" att uppdatera det befintliga programmet med...
 
Den förstod jag inte riktigt, men om du har gått tillbaka för många versioner kanske inte 50D stöds i raw? Jag vet inte hur CO fungerar där - om man måste ladda hem en nyare version, eller om det finns "kameramoduler" att uppdatera det befintliga programmet med...


Vad jag fattade som så ska denna fixa raw men det är möjligt jag måste ha ngt mer i min Mac för att det ska gå.
Tycker mest allt känns rörigt nu.
Ger nästan vad som helst nu för ett enkelt, bra program som ger rena, skarpa bilder. Lightroom hade jag precis lärt mig och det var super när jag hade min Nikon D80 och även min Canon 40d men till min 50d blir det helt ärligt mest skit.
Testade ta i Jpeg och drog in i LR och inte ett spår av brus, precis som ngn skrev så det är uppenbart att det är prog som gör det.
 
Lars, kan du skriva vilka grundinställningar du har i LR, och vilken version det är?
Jag är mest intresserad av skärpning, brusreducering och tonkurva.

LR drar in betydligt mer av den faktiska skugginformationen som finns i en bild än vad Canons jpg i kamera gör, vilket naturligtvis gör att bruset syns mer.

Varför bytte du från 40D till 50D? :)
 
Det har du redan

Vad jag fattade som så ska denna fixa raw men det är möjligt jag måste ha ngt mer i min Mac för att det ska gå.
Tycker mest allt känns rörigt nu.
Ger nästan vad som helst nu för ett enkelt, bra program som ger rena, skarpa bilder. Lightroom hade jag precis lärt mig och det var super när jag hade min Nikon D80 och även min Canon 40d men till min 50d blir det helt ärligt mest skit.
Testade ta i Jpeg och drog in i LR och inte ett spår av brus, precis som ngn skrev så det är uppenbart att det är prog som gör det.

Du har redan ett program som är bra (förmodligen bäst för 50D) och enkelt. Programmet heter DPP och finns på din skiva du fick när du köpte kameran. Med det programmet kan du göra grundjusteringar (exponering, kontrast, skugga o högdager(i senaste versionen som du laddar ner efter att du installerat), färgtemperatur, brusreducering, skärpa mm) och sedan fortsätta i Photoshop utan att spara bilden om du vill det (transfer to photoshop).
 
Du har redan ett program som är bra (förmodligen bäst för 50D) och enkelt. Programmet heter DPP och finns på din skiva du fick när du köpte kameran. Med det programmet kan du göra grundjusteringar (exponering, kontrast, skugga o högdager(i senaste versionen som du laddar ner efter att du installerat), färgtemperatur, brusreducering, skärpa mm) och sedan fortsätta i Photoshop utan att spara bilden om du vill det (transfer to photoshop).


Tack ska kolla upp detta, är så van vid att kunna fixa med levels och kurvor så finns det med så är det ett plus.

När jag gick från 40 till 50 så var det mest för den betydligt bättre display samt att mitt ex av 40 kändes väldigt felfokuserad. Hade inga förhoppningar om bättre bildkvalitet
 
Lars, kan du skriva vilka grundinställningar du har i LR, och vilken version det är?
Jag är mest intresserad av skärpning, brusreducering och tonkurva.

LR drar in betydligt mer av den faktiska skugginformationen som finns i en bild än vad Canons jpg i kamera gör, vilket naturligtvis gör att bruset syns mer.

Varför bytte du från 40D till 50D? :)



Jocke,

Jag har vers 2.3 av LR och grundinställningarna vet jag inte riktigt om du menar dom typiska värdena jag brukar använda mig av?
I vilket fall så brukar jag ligga på ungefär följande inst

skärpning 50-08-50
tonkurva 19-0-0-19
noice reduction, Luminance runt 30-40 color ca 25

Bytte kamera mkt för att jag störde mig på en sjukt dålig display som aldrig gick att avgöra skärpan på samt att jag tyckte fokuseringen på min 40 inte alls kändes pålitlig
 
Behöver du så mycket skärpning? 40-0.6-50 är ett hyfsat standardvärde. Och i tonkurvan, sänk skuggorna tillbaka till "0" i stället för att lyfta dem till 19.
Ha gärna mer Colour NR än Lum. NR, 25-40 kanske. Detta tycker jag ändå är väldigt högt...!

Skugglyftningen gör mycket skillnad.

Displayen kan jag hålla med om, skillnaden är STOR... :) Jag tycker skillnaden gör det lättare att inspektera resultaten "i fält", och det är ju mest därför den finns där.

Prova också att skala ner "export" till samma storlek som din gamla 40D, och se vad du tycker sedan. Det du ser på skärmen i 100% i LR är som sagt en ganska stor förstoring. Behöver du någon gång en större bild (beställa förstoringar etc) så är det ju bara att göra om exporten från raw.
 
Tack Jocke för snabbt svar, sitter just nu och leker med Lightroom och av ngn anledning så återkommer jag alltid till just det prog, kanske för att det blivit så smidigt nu när man kan det hyfsat.

Ska köra några bilder med dina värden och se hur det blir.
vilken förstoring hade jag i 40 d då tro? jag är ju helt grön på detta :/
 
I rutan som kommer upp vid "export", sätt x till typ 3900.

Tänk på att det BARA är när man ser bilden i förstoring 100% eller mer som man kan se skärpningen och brusreduceringen på skärmen inne i LR.... På mindre förstoringar än 100% så "hoppar" programmet över dessa steg för att spara tid.

Exporterar du till jpg-bibliotek, eller behåller du BARA raw-filerna?
 
I rutan som kommer upp vid "export", sätt x till typ 3900.

Tänk på att det BARA är när man ser bilden i förstoring 100% eller mer som man kan se skärpningen och brusreduceringen på skärmen inne i LR.... På mindre förstoringar än 100% så "hoppar" programmet över dessa steg för att spara tid.

Exporterar du till jpg-bibliotek, eller behåller du BARA raw-filerna?

Känner mig ganska dum nu men jag hittar inte ngn ruta i export där jag kan ändra ngt värde:( kan du skriva en beskrivning för dummies?

Jag brukar exportera till jpeg och därmed inte behålla raw
 
Typ här? Du får upp en ruta efter att ha tryckt "export", i denna ruta finns det ett antal pilar på högersidan. Klicka i någon av dessa menyer så expanderar den.
 

Bilagor

  • LE-Export.gif
    LE-Export.gif
    32.1 KB · Visningar: 358
Typ här? Du får upp en ruta efter att ha tryckt "export", i denna ruta finns det ett antal pilar på högersidan. Klicka i någon av dessa menyer så expanderar den.

Nu fick jag rätt på det, tog en raw rakt av utan att fixa ngt och den blev skarp och fin utan några justeringar.
Ska testa köra dina andra värden på en bild och se hur det blir på ngn problematisk bild jag haft.

Om jag vill skicka till Crimson för utskrift ngn gång, behöver jag då ändra dom värdena på storleken?
 
Följ Crimsons rekommendationer för bildupplösningar så löser det sig. Knappa 4k pixlar på bredden ger då ca 35cm stora förstoringar (50cm i Lambdan) där upplösningen på bilden du skickar in är större än vad skrivarna klarar att återge, men upp till 70cm utan någon speciell efterarbetning ska inte vara ett större problem. Planerar du större än så bör du spara raw-filerna för maximal kvalitet.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto