Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus i D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Lasse

Medlem
Hallo, märker att jag får ganska mycket brus i mina bilder, dock inte alltid utan mest när jag kör i något p läge, oftast med lite längre slutartid. Någon som kan komma med ett bra tips på hur jag ska komma åt problemet, iso el?
Har testat både i Jpeg samt nef, och får samma resultat.

Tacksam för alla tips och ideér.

Må väl!

-Lasse
 
Du har för högt iso. D80 är ingen brusmästare tyvärr. Jag stör mig på bruset över 800 på min D80. Sänk iso och öka slutartiden.
 
Auto-ISO?

Hej Lars!
Menar du när du fotograferar med något av motivprogrammen? D80:n har automatisk ISO-inställning, där har du problemet. Använd P-, A-, S- eller M-läget så kan du stänga av den automatiska ISO-inställningen och bestämma det själv. Precis som Jocke skriver så är det en del brus i bilder över ISO 800. Det finns dock väldigt bra brusreduceringsprogram som klan rädda många bilder i efterhand.
Testa mitt tips så ska du se att det går bättre. Du kan ställa ISO genom att hålla inne den andra knappen nedifrån till vänster om displayen och samtidigt ratta på det hjul som du har som primär (tror jag). Jag har det på tummen.
Lycka till!
Hälsn. Erik
 
ISO Brus

Kör själv en D-80 och är lite imponerad över hur lite brus jag upplever. Upp till 800 nästan ingenting, 1600 ändå marginellt och över det.... ja, då är det väl svårt att undvika. Jag störs inte över bruset som så.
Du kan ju också i någon meny på kameran välja brusreducering! Jag kör aldrig på de förprogrammerade lägena. Enbart, S, A eller P.

Kör hårt! :) Peter-L
 
Jag kör "aldrig" över ISO 400 för att slippa brus.
Tycker att jag kan finna störande brus redan vid ISO 500

Brusreduceringen har jag stängt av. Jag upplever att den tar bort för mycket detaljer i sin jakt på brus.

Ni som inte använder brusreducering i kameran, vilken är den högsta ISO´n ni använder?
 
Leo-e skrev:
Jag kör "aldrig" över ISO 400 för att slippa brus.
Tycker att jag kan finna störande brus redan vid ISO 500

Brusreduceringen har jag stängt av. Jag upplever att den tar bort för mycket detaljer i sin jakt på brus.

Ni som inte använder brusreducering i kameran, vilken är den högsta ISO´n ni använder?
Jag kör med auto-ISO och 800 som max. Gränsvärde på 1/40s och med aktiv brusreducering i kameran. Jag upplever foto tagen med ISO400 är helt brusfria men vissa bilder i ISO-800 kräver lite extra hantering efteråt t.ex. noise ninja eller liknande
 
Tackar

tackar så mycket för alla svar och tips, har kollat lite på bilderna och det är oftast ganska hög iso bla, 1100. Så det förklarar ju en del.

Använder lägena a,s,p oftast just för att kunna förlänga slutartiden o få in så mycket ljus som möjligt, framförallt inomhus.

Hur gör man för att ställa in max iso fast man använder automatiken?

Peter- fotar du mycket sv? Det är oftast där mitt brus uppkommer...

Tackar igen

Lasse
 
Leo-e skrev:


Ni som inte använder brusreducering i kameran, vilken är den högsta ISO´n ni använder?

Jag försöker att köra på max ISO 800 men om man måste välja på bild eller ingen bild så är ju 1600 ett mycket bra alternativ. D80:n ger ju klart mindre brus på ISO 1600 än min kompaktkamera (Canon A80) som i princip ger oanvändbara bilder från 200 och uppåt (till max 400).
 
Max iso-auto

Lennart

Hittar inte hur man kan ställa in max iso samt ha automatik, ställer man in kameran på tex 800 så har den ju det på varje bild...

Kanske jag som inte riktigt fattar..

-Lasse
 
alltså jag har inte kvar min d80 längre så jag är inte helt säker, hm, kanske likadant som min d40, ska kolla vad det heter

1. du ställer in iso på lägsta 100 (detta blir alltså min iso)tror jag
2. sen går du in i
menyn :
custommeny:

där finns en mapp som heter "isoauto" där ska du ställa in

max känslighet (du kan välja mellan 200-1600)

min slutarhastighet (1s - 1/125s)

och sen ej att förglömma "på"
 
Tack Jonas,

Nej, har inte gjort något mer åt brus. Justerat lite i ljus och kontrastnivåer. Det är allt.

Mvh, Peter-L
 
Tackar

Lennart- Tackar hittade det nu, ska leka lite o se vad som händer.

Peter- Snygg bild, gillade den verkligen riktigt snygga skuggor och ljusspel, hittar lite brus i skuggorna på fingrarna samt i skuggorna däromkring. Dock inget störande, nu letade jag ju....

Hur mycket tar brusreduceringen bort?, peters bild är ju absolut levande och detaljrik.? Finns det något risk att det blir platt och tråkigt?

-Lasse
 
Visst tar det bort en del.

Foto-Lasse skrev:
Hur mycket tar brusreduceringen bort?, peters bild är ju absolut levande och detaljrik.? Finns det något risk att det blir platt och tråkigt?

Jag gjorde ett litet test häromveckan för att jämföra hur mycket detaljer som försvinner vid brusreducering.

Det blir nästan roligast om ni får föreslå vad som skiljer bilderna åt. Se länk.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1165795.htm?set=lp

Och Martin, jag håller med dig fullständigt. Det är ju en av de stora fördelarna med att fota digitalt. Det nämndes också tidigare i tråden. Bättre ISO 1600 än ingen bild alls!
 
Re: Visst tar det bort en del.

Epix skrev:
Jag gjorde ett litet test häromveckan för att jämföra hur mycket detaljer som försvinner vid brusreducering.

Det blir nästan roligast om ni får föreslå vad som skiljer bilderna åt. Se länk.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1165795.htm?set=lp

Och Martin, jag håller med dig fullständigt. Det är ju en av de stora fördelarna med att fota digitalt. Det nämndes också tidigare i tråden. Bättre ISO 1600 än ingen bild alls!
Ser ut att vara en bild från en fågelbok. Den vänstra bilden ser ut som ett tryck medan den högra mest ser utsmetad och pixlig ut.
 
Iso max eller inte

Självklart skall man bestämma själv hur mycket man vill maxa sin iso, men jag är ute och letar sätt att minimera brus, då jag tycker att det stör i många av mina bilder, och många av dem har höga iso tal. Kanske får lära mig mer om hur man använder blixt ist.

Tackar återigen för all hjälp och alla ideér.

-Lasse
 
Re: Re: Visst tar det bort en del.

Zotamedu skrev:
Ser ut att vara en bild från en fågelbok. Den vänstra bilden ser ut som ett tryck medan den högra mest ser utsmetad och pixlig ut.

Det var ju inte så många som orkat gissa..

Bilderna är tagna på omslaget av Fågelguiden, helt rätt Gustaf. De är beskurna till ca 70%.

Den vänstra är tagen med ISO 200 och den högra med ISO 3200 och sedan brusreducerad. Och ja, det blir lite utsmetat och inte alls samma detaljrikedom. Kanske inte det bästa motivet då det syns mer på mörka partier. Jag tycker ändå att det är bättre än man kan förvänta sig. Okej om skillnaden varit mellan 200 och 800. Jag upplever inte speciellt mycket förlust av detaljer på ISO 800 och brusreducering. Man får helt enkelt lära sig hur man "räddar" bilden i datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.