Annons

Brus 40D vs. 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Har i dagsläget en 40D, och har nu börjat fundera kring fullformat för att få en något förbättrad bildkvalité totalt sett. Hur ligger 5D till i brus kontra 40D? Sålde min 1d mkII som jag för övrigt var mycket nöjd med på grund av att den brusade lite för mycket. 40D blev bättre, men blir 5D ännu bättre?

Såg att 5D hade en buffert på 17 RAW, med 3 bps klarar jag mig då jag har behov av en stor buffert snarare än en snabb serietagning. Skärm och sånt spelar ingen roll då jag alltid granskar allt i datorn. Tror ni att jag, med kraven bättre bildkvalité och något lägre/samma brusnivåer kommer bli nöjd med en 5D? :)

Tack på förhand.

Edit: Kan tillägga att mitt fotograferande är mycket blandat, samt att den kommer användas primärt tillsammans med 70-200 4L IS och enstaka tillfällen Tamron 28-75.
 
Senast ändrad:
Du får ungefær lika "bra bilder"
med ISO 1250 på 40D och ISO 1600 på 5D
visst ær det lite skillnad med inte allt før mycket
sen ær det væll lite finare brus på 5D också
 
Du får ungefær lika "bra bilder"
med ISO 1250 på 40D och ISO 1600 på 5D
visst ær det lite skillnad med inte allt før mycket
sen ær det væll lite finare brus på 5D också
Det låter ju bra. Min upplevelse efter att ha granskat ett antal bilder stödjer helt klart det du säger. Så länge den inte är sämre så. :)
 
5D har dessutom ett "snyggare" brus i mitt tycke, ligger närmare ett filmkorn i utseende än vad man är van i digitalkameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.