Annons

Brukar ni fota med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ett levande exempel...
Har bara läst dom första två sidorna...

Har enorm migrän, 1-2 anfall per vecka ungefär, med synrubbningar som följd i vissa av attackerna. Jag är MYCKET känslig för ljus när jag HAR eller känner att det ÄR PÅ VÄG med ett anfall.

Däremot är detta inget som triggar min migrän, jag har ingen aning om vad som sätter igång det, min neurolog har ingen aning iheller, har haft migrän sedan jag var 17år ungefär och är nu 40... så man kan säga att jag är van =)

Jag fotograferar mycket, har en vän som är blixt tokig och jag får ofta stå modell för honom när han ska testa grejer, så man kan säga att jag är ganska utsatt, men som sagt, hade han kommit i närheten med sina blixtar när jag har ett anfall hade jag inte blivit helt glad, men det är inget som utlöser ett migränanfall för mig, nu är det olika på olika personer, men så är det för mig iallafall.


M.
 
Jag har också en sorts migrän kallad "Hortons huvudvärk" men det är inget som utlöses av starkt ljus, blixtljus, strobljus eller liknande, ingen som vet vad som orsakar den heller.
Men när man väl har den så håller man sig gärna borta från fotografer, discon och liknande, ofta ligger man i sängen med släckt ljus.

Men det har hänt att jag sagt till fotografer ett par gånger när jag känt att huvudvärken kommer smygande och en blev dock lite tjurig för att han var tvungen att hålla koll på mig hela tiden så jag inte fanns i närheten, men när jag var det så varnade han mig ändå i förväg om en bild så jag kunde ta ett kliv åt sidan och ev. vända mig om. Men han var å andra sidan anlitad för att ta bilder på den tillställningen så han var väl tvungen att uppträda professionellt.
 
Hur farliga blixtar eventuellt är har jag ingen aning om, förutom att jag någon gång hört talas om att flimrande ljus kan utlösa epileptiska anfall eller migrän. I det sammanhanget har även varnats för tevetittande.

Däremot tycker jag att blixtar är väldigt irriterande i alla offentliga sammanhang när folk envisas med att avfyra dem. Ofta på så långa avstånd så de inte kan göra någon som helst nytta. Men varenda kompaktkamera fyrar ju av blixten automatiskt när den tycker det behövs, dvs så fort ljuset är lite dåligt, och det är det alltid på bröllop, femtioårskalas och liknande. Jag tycker det är ett riktigt otyg som ofta förstör den högtidliga stämningen som många vill ha i sådana sammanhang.

Jag har aldrig använt den inbyggda blixten på min kamera. Däremot har jag en separat blixt, inköpt billigt och av äldre modell utan automatik. Jag använder den i bland när jag tar typ porträttbilder inomhus och riktar den då alltid i taket eller mot en sidovägg på ett sätt som gör att naturligt ljus simuleras. Exponeringen får man höfta fram, det brukar greja sig med ett par provbilder. Men jag tror att av mina bilder är under 1% tagna med blixt.

Bilder med blixten rakt fram blir aldrig bra tycker jag. Platta, tråkiga, med hårda skuggor. Jag gillar befintligt ljus, och har gjort så under alla de 45 år eller så jag fotograferat aktivt. Förr pressade jag Tri-X för att klara mig utan blixt, nu kör jag på höga ISO-tal i stället.

Men visst har jag sett bra bilder som är tagna med blixt. Då är det frågan om studiobilder med flera blixtar, reflexskärmar, bouncers och så vidare. Alltså en mycket medveten ljussättning. Något helt annat än att fyra av den inbyggda blixten för att ljuset är lite dåligt.
 
Bilder med blixten rakt fram blir aldrig bra tycker jag. Platta, tråkiga, med hårda skuggor. Jag gillar befintligt ljus, och har gjort så under alla de 45 år eller så jag fotograferat aktivt.
Märkligt att du på 45 år aldrig sett bra exempel på upplättningsblixt...
 
Vid bra användning av upplättningsblixt syns det inte att man har använt blixt.
;-)
 
Märkligt att du på 45 år aldrig sett bra exempel på upplättningsblixt...

Jo det har jag, visst har jag det. Men ingen som jag tagit själv alltså. Vilket förstås beror på att jag aldrig använt blixt på det sättet. Jag är dogmatisk befintligt ljus-människa.

En gång blev jag plåtad av en proffsfotograf för en intervju. Hon ville ta bilden i motljus och då sa jag att det blir väl aldrig bra. Men hon riggade upp en massa apparater för att få ström till en häftig blixt som hon fyrade av i fejset på mig. Och det blev bra. Men jag tycker ändå det ser lite onaturligt ut, eftersom allt annat i bilden är belyst från ett annat håll. Kanske en alltför dogmatisk synpunkt.
 
Om man ändå har tid att rigga upp en massa saker så kan det fungera bra med en (eller flera) reflexskärmar istället för blixt vid starkt motljus.

(Kan vara ett bra alternativ för befintligtljusdogmatikern. :)
 
Intressant tråd!

Mycket intressant tycker jag att det är, dock så kom det in några "veterinärer" med åsikter om huruvida blixtar ställer till det och var, när och hur dom bör användas och vilken skada dom kan orsaka.
Det är säkert en viktig och intressant diskussion men måste ni ta den i denna tråden som handla om om man använder den eller inte...
Jag önskar att en moderator flytta dom inläggen till en "doktor tråd" eller någon tråd där ni sedan kan diskutera vidare om epilepsi och blixtförbud mm. Så jag och andra kan läsa den om jag vill sen...
Här vill jag bara läsa om folk brukar använda blixtar, och då gärna när och hur.

Lite respektlöst mot den som skapa tråden att ta upp mera än hälften av den med era inlägg som inte har med hans fråga att göra faktiskt!

Mina 5ören...

Jag har just köpt mig en Nissin DI866 och håller på att lära mig att hantera den. väldigt kul. så jag följer denna tråden med stor nyfikenhet!
 
Nä precis. Som jag skrev: jag gillar inte blixtrande i onödan, inte för att det är farligt utan för att det irriterar och stör. Men jag är inte mer befintligtljusdogmatiker än att jag ibland använder blixt. Men då alltid studsad i taket eller mot en vägg. Då kan det bli ganska bra.

Den som just har köpt en blixt ska naturligtvis testa. Ta massor med bilder på olika sätt. Rakt på, riktning uppåt och åt sidan, med någon typ av diffusor (kan man tillverka själv, byggbeskrivningar finns på nätet) och med hjälp av reflektorer (kan man också fixa själv med ett gammalt paraply och al-folie t ex) och så småningom kommer man på vad som passar en.
 
Mycket intressant tycker jag att det är, dock så kom det in några "veterinärer" med åsikter om huruvida blixtar ställer till det och var, när och hur dom bör användas och vilken skada dom kan orsaka.
Det är säkert en viktig och intressant diskussion men måste ni ta den i denna tråden som handla om om man använder den eller inte...
Jag önskar att en moderator flytta dom inläggen till en "doktor tråd" eller någon tråd där ni sedan kan diskutera vidare om epilepsi och blixtförbud mm. Så jag och andra kan läsa den om jag vill sen...
Här vill jag bara läsa om folk brukar använda blixtar, och då gärna när och hur.

Lite respektlöst mot den som skapa tråden att ta upp mera än hälften av den med era inlägg som inte har med hans fråga att göra faktiskt!

Mina 5ören...

Jag har just köpt mig en Nissin DI866 och håller på att lära mig att hantera den. väldigt kul. så jag följer denna tråden med stor nyfikenhet!

Visserligen är jag inte veterinär men jag gissar att jag innefattas i den grupp som Du inte gillar i denna tråd!

Observera att jag i mitt första inlägg besvarade trådskaparens huvudfrågor om/hur man själv avnänder blixt och hur man ställer sig till användande av blixt, samtidigt som jag framförde en information om att det kan finnas skadliga konsekvenser med detta också.

Så vad kan man mera begära av ett svar än att få svar på de frågor man ställer?

För att lära sig de grundläggande sakerna i hur man använder blixt behövs det inte ens skapas en ny tråd, det finns mängder av trådar om detta med alla tips man kan behöva bara man ids att använda SÖK funktionen på forumet något, som många helt verkar glömma innan man skapar nya trådar.

Så varken respeklöshet eller uteblivna svar iaf från min sida, övriga får stå för sina inlägg, så att begära att vissa inlägg i denna tråd ska flyttas vore fel då det är relevant utifrån grundfrågan!
 
Ojoj, denna tråd skulle jag nog aldrig starta;) Bar iväg åt ett helt annat håll än vad jag tänkt...

Men jag vill tacka alla som gett ett svar och inlägg som handlar om det jag frågade om.
Jag har iaf bestämt mej för att bli bättre på att använda min nyinköpta blixt, lära mej att exprementera lite för att få fram balla effekter och bättre bilder i dåligt ljus.

Har för mej att nån av er alla skrev att man istället för blixt kan ta ett ljusstarkare objektiv. Visst, det funkar alldeles utmärkt, om man har ett, eller om man har råd att köpa ett, dom är ju inte direkt billiga.

Visst, jag brukar faktiskt labba en del utan blixt och gillar det, brukar bli verkligt bra bilder, om man fotar nått som helst inte rör sej så mycket;) men ibland så måste man ju ha blixt om man vill ha skarpa bilder i dåligt ljus och inte har ett bättre objektiv.


Nu har jag ifs beställt ett nytt objektiv som är väldigt ljusstarkt, canon 50mm 1,8 så det ska bli kul att leka med, men ändå, jag kommer inte att lägga blixten på hyllan utan kommer att flitigt använda den.


En än gång, tack alla som gett bra tipps;)

Reino
 
Man kan ju inte slå ihop alla med någon form av neurologiska besvär i hela landet, och därpå hävda att samtliga är överkänsliga för just fotoblixtar. Det är att generalisera å det extremaste. Det är säkert 15-20% av befolkningen som har någon form av migrän, epilepsi eller liknande sjukdomar, men jag vill nog hävda att den överväldigande majoriteten av dem INTE är känsliga för fotoblixtar. Inte för att jag tvivlar på att just Kustbo har problem med det här, men att överdriva så extremt mycket på så lösa grunder ökar inte ens trovärdighet.

När det gäller originalfrågan: Jag använder ofta blixt på festbilder och liknande. I stort sett när ljuset blir för dåligt för att jag ska kunna plåta med mitt högsta acceptabla ISO (800-1600 för det mesta). Slår den oftast i tak eller väggar, men ibland fäller jag bara ner "vidvinkelfiltret" på min SB-600, det funkar till nöds som en diffusor om man ska slå blixten rakt på. Jag var lite rädd för att använda blixt förut, men det funkar överraskande bra med lite experimenterande för att få ett hyfsat naturligt ljus. Plus att jag kan använda till och med min billiga kit-zoom och ändå få bra bilder eftersom jag ju nu har massor av ljus att tillgå!

Den inbyggda använder jag enbart för att utlösa den externa om jag inte har den på kameran, eller i nödfall som upplättning - vilket den faktiskt är överraskande bra på!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.