Annons

Brukar ni fota med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite googlande med epilepsi och migrän som grund ger detta som några få källor och referenser det finns massor utöver detta:
[länkar bortklippta]

Du drar väldigt långtgående slutsatser, som jag inte kan acceptera utifrån de källor du citerar. Till exempel så är andelen epileptiker väl under 1% i Sverige. Vad beträffar utlösning av migränanfall så är i särklass vanligaste orsaken stress. De källor jag har kollat nämner över huvud taget inte blixtljus som en utlösande faktor, utan räknar upp rödvin, choklad, vädret (!), psykiska belastningar, och liknande.

Din argumentation håller inte.

Vi kan lugnt fortsätta använda blixt, är min slutsats. Det är inte värre än solblänk i vatten, vilket få vill förbjuda.

Per.
 
Lite googlande med epilepsi och migrän som grund ger detta som några få källor och referenser det finns massor utöver detta:

Se där ja, det var ju ett mycket bättre inlägg än att bara hojta om att folk minsann kan dö för att kamerablixtar smäller av och anklaga alla skeptiker för att vara rabiata blixtfantaster som inte gör annat än att blända folk hela dagarna.

Dina 15-20% verkar dock i mina ögon fortfarande något överdrivna med tanke på att det (väl?) inte är riktigt så många som både lider av grav epilepsi och akuta migränanfall.
 
Se där ja, det var ju ett mycket bättre inlägg än att bara hojta om att folk minsann kan dö för att kamerablixtar smäller av och anklaga alla skeptiker för att vara rabiata blixtfantaster som inte gör annat än att blända folk hela dagarna.

Dina 15-20% verkar dock i mina ögon fortfarande något överdrivna med tanke på att det (väl?) inte är riktigt så många som både lider av grav epilepsi och akuta migränanfall.

Nej inte de enbart men lägg ihop antalet epileptiker, migrän och de övriga neurlogiska jukdommar jag påtalade i första ilägget och de personer som har just traumatiska erfarenheter då är de 15-20% adekvata, kanske tom i underkant!


Orsaken att jag letade fram info om just EP och migrän är att jag har mest koll på dessa och var jag skulle hitta info, de övriga vet jag bara att de störs och ungeför hur många som har diagnoserna.

Tar vi med de personer som finns i landet som har sitt ursprung i krigsdrabbade länder vilket är många av de med invandrarbakgrund så har vi en väldig massa folk som kan komma att påverkas.


Utan att bryta miot några regler kan jag säga att jag upplevt hur just personer med krigstrauman har reagerat när de utsatts för just kamerablixtar, det var helt oavsiktligt från fotografen och en trevlig tillställning men när blixten brann av dök två personer in under varsitt bord och skrek varning om att söka skydd!!

Båda hade var krigsveteraner (tvångsrekryterade som barnsoldater) som tillbringat lång tid på slagfälten i sina hemländer och i deras ögon var kamerblixten lik mynningsblixtar från ett vapen och de trodde rent instinktivt att de blev beskjutna och skulle dö och de försökte då varna oss övriga för att skydda sig och oss!!

Det finns många liknande berättelser från personer med den bakgrunden men vi i Sverigen har ju inte haft krig eller upplevt det på länge så vi förstår inte vad som händer i hjärnan på en person som upplevt det, men värt att tänka på tycker iaf jag.
 
Som jag skrev förut så är anekdoter inte relevanta som evidens. Det behövs referenser till riktiga undersökningar för att uppgifterna om 15-20% ska vara trovärdiga.
 
Alla kan förstås lida av blixtljus. Avfyra blixten rakt i ögonen på kort håll, och jag lovar att alla som inte hinner blunda lider av det.

..råkade dra av två styck SB-900 inställda på full effekt i mitt eget fejs igår (Från cirkus 15 cm avstånd).

Det fövånade mig inte ett dugg att jag såg fläckar en bra stund... Det som förvånade mig var hur jävla VARMT det blev :)

(Missförstå mig rätt, jag vet att blixtarna blir varma, men jag trodde inte att värmeprojiceringen skulle vara så påtaglig ;) )
 
För att svara på huvudfrågan:

Jag tillhör skaran som _försöker_ använda naturligt ljus som huvudbelysning. Men jag är också något av en strobist som älskar att använda blixtar för effektbelysning.

Ett brudpar framför en bergvägg på en vinterbröllop? Äh vaffan, kasta på rödfilter och färga väggen röd för att matcha brudens/brudgummens accentfärget.

Frysa vattendroppar? Inga problem med ett par blixtar.

etc etc etc.

Jag kör Nikon (AWL / CLS-systemet är underbart för trådlösa blixtar) och har kompletterat med Pocketwizards TTL-radiolänkar.
 
Du drar väldigt långtgående slutsatser, som jag inte kan acceptera utifrån de källor du citerar. Till exempel så är andelen epileptiker väl under 1% i Sverige. Vad beträffar utlösning av migränanfall så är i särklass vanligaste orsaken stress. De källor jag har kollat nämner över huvud taget inte blixtljus som en utlösande faktor, utan räknar upp rödvin, choklad, vädret (!), psykiska belastningar, och liknande.

Din argumentation håller inte.

Vi kan lugnt fortsätta använda blixt, är min slutsats. Det är inte värre än solblänk i vatten, vilket få vill förbjuda.

Per.


Du som flera andra inser inte att jag räknar ihop flera grupper, varje enskild grupp är inte så stor men ihop är det många!!

Visst är stress mera vanligt men om en person redan är stressad men inte så att den drabbats så är iaf personens motståndskraft starkt reducerad och Du bränner av en blixt så förvärrar Du situationen och det blir droppen som får bägaren att rinna över.
Du vet inte om personen framför dig är i det läget annat än om Du frågar och det tvivlar jag på att Du gör!!

Jämförelsen med solblänk i vattten haltar kraftigt då den som har desssa problem enkelt kan undvika det gegnom att titta åt annat håll, undvika platser där detta inträffar eller använda solglasögon vilket räcker för att slippa det problemet, men att Du kommer och skjuter kamerablixtar på dem kan de inte förutse eller förhinda med egna medel, det är Du som bestämmerDig för att utsäta dem för det.

Din slutsats tyder på ett cyniskt och omänskligt drag och Du borde läsa på lite mera, prata med männiksor som har dessa problem fråga dem vad de tycker och Du lär få en del överraskande svar!


Ett exempel: Många människor ungefär lika många som den grupp jag talar om har problem med starka lukter som parfym, de har en stark lobbyverksamhet och några av våra kända beslutsfattare har problemen, det ledde till att de flesta sjukhus och offentliga miljöeer idag har förbud mot parfym och starka lukter, det tycker alla är acceptabelt, men inte det jag nämner som drabbar ingefär ölika många människor?!
 
Prova att täcka blixtens reflektorfönster med ett tunt papper och fyra av blixten med full effekt ett par gånger.

Eller snarare: gör inte det!

:)

Ja, alltså, jag vet hur mina gel-filter ser ut efter några fullavfyrningar. Jag vet hur färgat papper beter sig.. Men det var fortfarande en vaffan-känsla att få det i fejset (vad-fel-det-där-lät) ;)
 
Jag har en 7D+508EX II och jag skaffade boken "Speedliter's Handbook: Learning to Craft Light with Canon Speedlites" som jag kan rekomendera då den är skriven specielt för canons kameror och blixtar med mång tips och instruktioner för blixtfotografering. De flesta instruktioner blixtinställningar i boken för att konfigurera blixten/blixtrarna från kameran stämmer exakt med menyerna i 7D så de var lätta att följa och lära sig.

http://www.bokus.com/bok/9780321711...earning-to-craft-light-with-canon-speedlites/

P.S.
Jag har försökt lägga till den bland produketer här på FS för att kunna göra en recension och fått svar från FS att de behandlar mitt ärende men det är nu ett antal veckorsedan så jag vet inte vad som händer. D.S.
 
Har läst igenom hela tråden nu och får säga att jag inte misstror dig (Bo) att det är ett problem för folk med epilepsi eller andra neurologiska sjukdomar. Det tror jag alla här inne har fått lära sig redan i grundskolan vad (tex) epilepsi är för något. Att migrän kan utlösas av starkt ljus? Ja, självklart? Min styvfar lider av migrän och han undviker gärna starkt ljus dagar som han känner ett migränanfall vara nära.
Det jag reagerade på var sättet du lade fram det på. Du verkar generalisera och dra alla fotografer som använder blixt över en kam, alltså att alla sådana fotografer skulle vara samvetslösa idioter som fullständigt skiter i om någon människa faller ner i kramper eller får ett anfall? Så är det ju självklart inte. Visst finns det säkert några sådana människor, och det är ju väldigt beklagligt att de inte har fått en bättre uppfostran, men det är genom denna generalisering som jag tror du stöter dig med folk.

Dessutom har jag aldrig stött på någon människa som har bett mig sluta använda blixten på ett kalas, ute på stan eller dylikt. Det har säkert funnits en eller några personer på de här kalasen jag har fotograferat på som har haft besvär av det, men jag tycker faktiskt inte att det är mitt ansvar att gå runt och fråga varenda människa om det är ok att jag använder blixt på kameran. Skulle nu en person komma fram och säga att de har besvär så skulle jag ju självklart inte fotografera denna personen eller i direkt närhet.

Du har säkert träffat många idioter genom dina dagar som inte har respekterat din förfrågan att inte använda blixt mot dig, och det märks i din frustration här i tråden, men låt inte din frustration gå ut över sakligheten i ditt meddelande, så kommer du säkert få ett bättre gehör.
 
Jag använder blixt vid behov och studsar den vanligtvis uppåt beroende av motiv

Samtidigt som blixtarna förbjuds så kan ju vissa andra saker förbjudas:
-starka dofter som parfym
-bilar pga bullret
-sandning av trottoarer vintertid eftersom det dammar på våren(utegångsförbud på vintern för att minimera skador pga osandat).
-kärnkraftverk (utsläpp)
-kolkraft (utsläpp samt dödsfall i gruvor)
-vattenkraft (förstör för fiskar)
-vindkraft (ser fult ut och oljud)
(solkraften tar för stor markyta för att sköta elproduktionen, samt elbrist stora delar av året)

listan kan göras lång om alla med egna synpunkter skall vara nöjda
 
Du som flera andra inser inte att jag räknar ihop flera grupper, varje enskild grupp är inte så stor men ihop är det många!!
!

Ponera att jag inte litar på dig, eftersom jag inte känner dig, och vill läsa om just de problem du beskriver i samband med fotblixtar, var ska jag då läsa? Du är den enda personen jag någonsin stött på som tar upp problemet. Vill du få trovärdighet får du ge oss några personer till. Eller åtminstone en.

De webblänkar du gav skrev bara om ljus i största allmänhet, inte om fotoblixtar.

Per.
 
Ponera att jag inte litar på dig, eftersom jag inte känner dig, och vill läsa om just de problem du beskriver i samband med fotblixtar, var ska jag då läsa? Du är den enda personen jag någonsin stött på som tar upp problemet. Vill du få trovärdighet får du ge oss några personer till. Eller åtminstone en.

De webblänkar du gav skrev bara om ljus i största allmänhet, inte om fotoblixtar.

Per.

Jag har heller aldrig mött såna människor eller hört talas om dom. Epileptiker däremot ska ju hålla sig borta från ihållande blixxtrande. Men en normalsituation för en bilxt är inget sådant som de bör hålla sig borta. Man kanske inte ska jobba som journalistfotograf på större tillställningar då.

Tittar man in i en bilxt när den blixtrar mår nog ingen bra av. Dumt att få för sig göra nåt så dumt.

/Stefan
 
Per N:

Du har rätt i att jag blivit lite för generell i detta, men som Du så riktigt påpekar bottnar det i många års frustration av att inte bli trodd och inte bli respekterad när man påtalar problemet, och när jag påtalde det här i syfte att informera och hjälpa till att belysa ett dolt problem och direkt fick mothugg om att det jag sade inte stämde så ilsknade jag till på allvar.

Den episod jag beskrev med fotografen jag bad att sluta och talde om varför jag ville det, som istället satte kameran i mitt ansíkte och brände av en serie blixtar på några dm håll är inte den enda gången. Såna personer beter sig som idioter JA men tack lov är de i minoritet.

De flesta fotografer och människor i allmänhet är vettiga och vill ingen ont men man saknar kunskapen och gör saker som man inte vet är skadliga för andra då man inte själv störs.
Det var det jag ville påtala här men blev nog lite överengagerad, borde lagt in inlägget med referenserna tidigare men efterklok är det lätt att vara som alltid.

Tyvärr har Du inte helt rätt om att alla i skolan får lära sig om EP och andra neurologiska sjukdomar och hur man ska agera, jag har under en kortare tid varit ute i skolorna och bland annat pratat med eleverna om detta och inte ens lärarna vet hur man ska agera eller ännu mindre informerar om det till eleverna.

En gång har jag mött en lärare som gjorde så och hade kunskapen, jag frågade såklart var hon skaffat det och förklaringen var enkel hennes son hade EP och hade inte fått någon förståelse i sin skola förrän mamman talde om vad som gäller för lärare och rektor i den skolan, det är vardagen för människor med såna dolda handikapp!!

Sannolikt har många av de personer Du fotat på kalas under åren störts, men man vill inte vara den som förstör stämningen på festen så man lider i det tysta och går ut ur rummet eller håller sig med ryggen mot alla med en kamera, eller om blixtrandet blir för illa så går man hem för att slippa bli sjuk, tyvärr är det ytterst ovanligt att man säger sanningen om varför man går hem och det bidrar ju inte till att sprida kunskapen om detta problem.

Ska inte och har inte i hela denna tråd menat att anklaga eller idiotförklara någon även om vissa känt det så utan jag har bara velat lyfta upp ett dolt problem så att alla vi som fotgraferar kan tänka på det framöver och kanske att vi inte alltid måste ha blixten på utan kan fota ändå i folksamlingar och på almän plats, många är de som skulle uppskatta det!
 
Ponera att jag inte litar på dig, eftersom jag inte känner dig, och vill läsa om just de problem du beskriver i samband med fotblixtar, var ska jag då läsa? Du är den enda personen jag någonsin stött på som tar upp problemet. Vill du få trovärdighet får du ge oss några personer till. Eller åtminstone en.

De webblänkar du gav skrev bara om ljus i största allmänhet, inte om fotoblixtar.

Per.

Du kan få alla mina påtalande bekräftade genom att prata med en neurologläkare eller sjudvårdupplysningens/sjukhusets EP sköterska som de ska ha, för jag förväntar mig inte att du ska tro på mig då vi inte känner varandra även om det jag säger är sant och Du skulle kunna lita på mig.

Det är just det som är problemet att alla former av blinkande/blixtrande ljus stör dessa personer därför kallar man det "fotostimulans" eller i termer som blinkande ljus som TV spel eller stroboljus, allt detta är lika illa för dessa personer.

Vill Du ha fakta och kontakt med personer med detta så kontakta det lokla kontoret för NHR (Neurologisk hadikappades riksförbund) och be dem berätta om detta, Du lär få Dig en tankeställare.

Jag och alla i min situation skulle aldrig en komma på iden att bli pressfotgrafer och stå i klump framför ett podium och blixtra mot kändisar, men många av oss som jag fotar ofta och mycket bara det att vi skippar blixten både för egen och andras skull Då vi ju av egen erfarenhet vet hur det kan gå.
 
Jag har heller aldrig mött såna människor eller hört talas om dom. Epileptiker däremot ska ju hålla sig borta från ihållande blixxtrande. Men en normalsituation för en bilxt är inget sådant som de bör hålla sig borta. Man kanske inte ska jobba som journalistfotograf på större tillställningar då.

Tittar man in i en bilxt när den blixtrar mår nog ingen bra av. Dumt att få för sig göra nåt så dumt.

/Stefan

Det räcker utmärkt med EN enda blixt från en enda kamera för att ulösa ett svårt anfall hos en epileptiker när/om det sammanfaller med att pesonen ligger lågt i sin motståndskraft pga trötthet eller stress. Jag vet då jag fått testa det vid flertalet tillfällen och fler blixtar på kort tid ökar bara risken och svårighetsgraden på anfallet.

Alla som har dessa sjukdomar vet att man håller sig borta från alla ställen där blixtrande ljus förekommer men ibladnd kan man inte undvika det då andra personers agerande utsätter en för det ändå, den som får betala priset är självklart personen med EP eller annan sjukdom, Du som fotgraf drabbas inte varken medicinskt eller på anant sätt!

Så visa hänsym mot Din omgivning framöver och ha detta i åtanke.
 
Ungefär 1% av jordens befolkning har epilepsi, varav 90% av dom drabbade finns i utvecklingsländer. (http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs999/en/index.html)

Det stämmer men som De övriga tittar Du enbart på en liten grupp av de flertal grupper jag nämnt och jag förösker få Dig/Er att förstå detta och se till det totala antalet drabbade personer i landet och då blir det helt andra siffror!

Sedan som jag nämt har vi också gruppen med krigstrauman som ska läggas på de med sjukdomsorsak, så försök se helheten som är det jag talat om hela tiden, inte en enda utvald grupp!!
 
Sannolikt har många av de personer Du fotat på kalas under åren störts, men man vill inte vara den som förstör stämningen på festen så man lider i det tysta och går ut ur rummet eller håller sig med ryggen mot alla med en kamera, eller om blixtrandet blir för illa så går man hem för att slippa bli sjuk, tyvärr är det ytterst ovanligt att man säger sanningen om varför man går hem och det bidrar ju inte till att sprida kunskapen om detta problem.

Sannolikheten för det är förstås svår, för att inte säga omöjlig, att uppskatta, men om någon verkligen riskerar att få allvarliga problem i närheten av blixtfotografering så förutsätter jag att denne talar om det. Annars utgår jag från att det inte är ett problem med blixtanvändning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.