Annons

bromoljetryck

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
inspirerad av bland annat goodwin och med en förkärlek för omständiga tekniker vill jag prova på bromoljetryck.

så jag undrar. är det någon annan här på sidan som provat på det? hur svårt är det? någon som vet var man köper kemikalierna o.s.v. i Sverige? finns det någon i Sverige som kan tekniken?

www.alt-photo.com/alt-photo/bromoil/index.html

/ f.

Senast ändrad:
Liknanr på gummitryck som jag provat men inte behärskar så bra,,

Sök på internet,, finns säkert en del info bland entusiasterna runt omkring.

Mvh Niclas,

Bromoljetryck

Känner inte till någon som sysslar med detta i Sverige, Björn Andersson beskrev tekniken i sin fina bok Handbok i ädelförfarande den är svår att
få tag på men jag kan ha en i digitaliserad form nånstans, Hör av dei om du behöver den. Tekniken
har en stark tradition i England där den lever vidare. Det finns en fantastisk kvinna i 80 års åldern som heter Maija mac Doughall hon lär också gjort en video som beskriver tekniken.
www.silverlight.net/alt-photo/bromoil/
Det svåra ska vara att få tag i bra penslar för att " stöta" in färgpigmentet.
mvh
Lasse

Det finnns en kvinna 94 år gammmal och hur pigg och skarpögd som helst i Norrtälje som är diplomerad mästare i olika fototekniker. Hon har jobbat som porträttfotograf och negativretuschör sedan 1931. Tyvärr vet jag inte vad hon heter men hon pratde om en massa olika tekniker som de häll på med på hennes tid bland annat bromoljetryck.

Hon har varit ordförande i Svenska Fotografernas Förbund och retuscherat Lennart Nilssons negativ.

Annars är Bengt (av) Persson, fotolärare på Folkuniversitetet i Lund kunnig i många gamla tekniker.

stort tack för svar. bromoljetryck verkar vara en högintressant teknik. ju mer jag läser om den, desto mer fascinerad blir jag.

en digital version av handboken tar jag gärna emot. och magnus - kommer du ihåg damens namn så är jag mycket intresserad av ytterligare info.

har uppenbarligen misstagit mig också. goodwin var då rakt inte förtjust i bromoljetryck.

/ f.

Någon som vet var man som privatperson får tag i följande kemikalier för bromoljetryck?

• kopparsulfat
• kaliumbromid
• kaliumbikromat

/ f.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar