Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bromid i emulsion

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag behöver veta vilka papper som idag har bromid i emulsionen.

Är det ngn som vet detta eller var tar jag reda på det.
var inne på Ilfords hemsida för att läsa faktablad men det stod inget om det.
Man kanske måste maila tillverkarna helt enkelt?

Tack för lyckönskningen!

Ja jag har en bild som kan bli riktigt effektfull solariserad.

Men det är mycket att tänka på.
Troligtvis är det hydrokinon i Ilfordframkallaren jag använder och måste ha tag i selectol eller liknande.

Det finns en viss snöbollseffekt... Men den är inte tråkig i detta fallet.

Emaks 888 har jag lite liggandes i ett hörn...
Kentmere... har flera kartonger variabelkontrastpapper liggandes men de räknas väl inte.
llfobrom .... gav jag bort den kartongen??? dumt...

Tackar

Emaks K888 och även övriga Emaks-papper är inga bromide-papper. De är klorbromsilver-papper (chlorobromide). Fotokemikas Varycon däremot är ett bromide-papper med enbart bromsilver.

Nästan alla papper som säljs idag är antingen av klorbromsilvertyp eller bromsilvertyp. Klorbrompapper är långsammare (mindre ljuskänsliga) och är lätta att tonstyra. Fomatone MG och Emaks K888 är betydligt långsammare än en del andra klorbrompapper, varför de också passar bra till kontaktkopiering. Emaks K888 har dessutom en tillsats av guldklorid som ger fina lithkopieringsegenskaper (enligt de som kan lith-kopiering) och kanske är det faktorn som gör att tonen inte blir så våldsamt färgglad som en del andra papper? Bromsilverpapperen har högre ljuskänslighet och ett exempel är Ilfords Multigrade IV. Dessa papper är svårare att påverka i tonen med t.ex selen. Det finns även ett rent klorsilverpapper på marknaden idag, Kentmere POP (Printing Out Paper), och det var sådant papper som användes i fotografins barndom av engelsmannen Talbot vid kontaktkopieringen av hans kalotypier. Klorsilverpapperet är extremt långsamt (låg känslighet för ljus) och måste exponeras i dagsljus, helst i solen, varför kontaktkopiering är i princip enda alternativet. Bilden framträder alltså direkt utan någon kemi. Däremot måste bilden fixeras för att bli beständig.

Senast ändrad:
Menar du Nils att klorbrom inte heller funkar?

Fasen jag hade hoppats att det fanns lite gamla begagnatköpta papper som redan finns i min samling som jag kan använda till det här.
Alternativen minskar...

Finns bara Kentmere´s Bromide i grad 2?
Var köper man Kentmere på vettigast sätt?

Kentmere Bromide finns från t.ex. Silverprint, men verkar bara finnas som grad 2

Ilfobrom Galerie finns i grad 2, 3 och 4.
Silverprint verkar inte ha grad 4, och jag upptäcker nu att det verkar som om Ilford har slutat tillverka grad 1 och 4. I deras "Product Availability List" (som är daterad november 07) står grad 1 och 4 som "while stock lasts".

-- MW

Erik Schalin skrev:
Menar du Nils att klorbrom inte heller funkar?

Fasen jag hade hoppats att det fanns lite gamla begagnatköpta papper som redan finns i min samling som jag kan använda till det här.
Alternativen minskar...

Finns bara Kentmere´s Bromide i grad 2?
Var köper man Kentmere på vettigast sätt?

Du efterfrågade bromsilverpapper men jag skulle tro att även klorbrompapper fungerar till solarisation (om det är det du ska göra). Däremot kan det kanske vara nödvändigt att använda papper med fast gradering och då ett ganska hårt sådant? Har inte gjort så mycket solariosering själv men jag vill minnas att jag använde extra hårt Agfa-papper på den tiden det begav sig. Idag är det ganska svårt att få tag på fast graderade papper av extra hård, men Wephota har i sin prislista för 2007 (har inte uppdaterats 2008) gamla Orwo-emulsionen B111 i extra hård som utförsäljning. Photax har också en del hårda Fortezo-papper kvar som rea men det är klorbrom. B111 är dock bromsilver. Freestyle i USA har Kentmere bromide i hård grad 4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar