Annons

Bracket, var är den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thompus

Aktiv medlem
Elements 4
Jag kör Mac och vet att det finns en shortcut till att öka/minska brush-storleken genom att trycka [ eller ].
Men jag hittar inte den i Elements?

/Thompus
 
Tydligare fråga?

Alltså, i Elements finns det en shortcut till att minska/öka storleken på brushen. Det skall vara [ och ].
Dessa tecken (bracket) anger man med alt+( men när man håller ner alt så anger man referensområde.

Hur gör man? Jag använder Mac.

//Thompus
 
Hade samma problem (på PC med CS2). Om jag förstått det rätt så är dessvärre genvägarna i PS skrivna utifrån engelska tangentbord, vilket innebär att allt inte funkar som det ska på ett svenskt tangentbord. Min lösning blev att jag helt enkelt bytade snabbkommando för just penselstorlek. Det är bara att välja fritt och försöka låta bli att ersätta någon genvägsknapp/-kombination som du redan använder till annat.

God jul!
//Andreas
 
Själv tycker jag att det är rätt smidigt att högerklicka vart som helst på bildytan och i det fönstret välja storlek och hårdhet. Sen släpper man bara musen och trycker enter på tangentbordet. (gärna den "lilla enterknappen" längst ut till höger)


/petter
 
Andy-Pandy skrev:
Hade samma problem (på PC med CS2). Om jag förstått det rätt så är dessvärre genvägarna i PS skrivna utifrån engelska tangentbord, vilket innebär att allt inte funkar som det ska på ett svenskt tangentbord. Min lösning blev att jag helt enkelt bytade snabbkommando för just penselstorlek. Det är bara att välja fritt och försöka låta bli att ersätta någon genvägsknapp/-kombination som du redan använder till annat.

God jul!
//Andreas

I CS2 finns det en funktion under edit "keyboard shortcuts" men inte i Elements. Hur gör man med Elements?
//Thompus
 
Mina shortcut kommandon för penselstorlek slutar ibland plötsligt att funka i CS2. Enda är då att starta om programmet.

Nån som känner igen sig och har nån lösning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.