jeduven
Aktiv medlem
Jag hade tyvärr inte 5DII hemma så jag kunde mäta AF-spegeln på den men det är ju som du säger Anders att AF-modulen i tidigare kameror innan 5DIII och 1DX täckte samma yta oavsett sensorstorlek. Nu tror jag, egentligen är det väl självklart, att en större AF-spegel och en större AF-modul som täcker en större yta med fokuspunkter gör det lättare för AF att fungera även vid f/8.
Nu är det ju kanske teoretiskt möjligt att få plats med samma AF-modul och AF-spegel i en aps-c-kamera oxå med en viss förbättring av fokusfunktionen med f/8-objektiv men tror knappast att AF kommer att bli så bra att Canon tillåter det. En tejpad Kenko TC kanske i.s.f. skulle fungera bättre med denna fokushårdvara än det gör i dagens 7D...
Nu är det ju kanske teoretiskt möjligt att få plats med samma AF-modul och AF-spegel i en aps-c-kamera oxå med en viss förbättring av fokusfunktionen med f/8-objektiv men tror knappast att AF kommer att bli så bra att Canon tillåter det. En tejpad Kenko TC kanske i.s.f. skulle fungera bättre med denna fokushårdvara än det gör i dagens 7D...