ANNONS
Annons

Bra telezoom till d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl090805

Avslutat medlemskap
Hej!

Finns det någon som kan rekommendera ett bra telezoom, ca 70-200 till Nikon d70? Vill naturligtvis ha så stor bländare som möjligt, men min budget är endast 6000-7000 kr... Vill också att objektivet ska vara tillverkat för digitala kameror.

Senast redigerad av en moderator:
En begagnad AF-Nikkor 80-200/2.8 ryms i budgeten och det är riktigt bra grejer.

"Tillverkat för digitala kameror" är idag mycket en marknadsföringsterm som tredjepartstillverkare använder. Bra objektiv är bra på digitalkameror också. Det finns förvisso sätt att optimera objektiv för digitala sensorer, men av de piratobjektiv som har en eller annan digitalbeteckning i namnet går de ändå sällan hela vägen.

Om du inte är känslig för vikt och om optisk och mekanisk kvalitet kommer i första hand så kan jag rekommendera Nikkor 80-200f/2.8D ED.

Bättre telezoom hittar du knappast.

Det brukar gå att få den för cirka femtusen begagnat. Se bara till att det är tvåringszoomen och att den är välskött.

Scandinavian Photo har för närvarande en mycket intressant prissättning på denna optik.

Jaha, Jim hann före:)

Både sigma 70-200 f2,8 och Nikon 80-200 f2,8 ED kostar 799$. Sigmagluggen går nog på ett ut att handla antingen från USA eller från Sverige men på nikongluggen kan man nog spara ett par tusenlappar.

Nån som vet vad man betalar i tull på objektiv förrästen? På tullverkets hemsida kan man bara välja digitalkameror och då betalar man tydligen ingen tull alls, bara 25% moms.

Tack för tipsen!! Trevliga och hjälpsamma människor här...
Sitter nu på nätet och letar begagnat(Nikkor 80-200/f2.8D ED), har hittat för 8000 men måste hitta lite billigare. Kan ej beställa från USA då jag behöver objektivet 25/8. Märkligt hur Scandinavian Photo kan ha det så mkt billigare..!?

Vadå billigare hos SP?
80-200/2,8D IF-ED är 3350 kr billigare hos Cyber.
...eller är det ngt med versionerna som inte jag förstår rätt?

(mallamalla) skrev:
Tack för tipsen!! Trevliga och hjälpsamma människor här...
Sitter nu på nätet och letar begagnat(Nikkor 80-200/f2.8D ED), har hittat för 8000 men måste hitta lite billigare. Kan ej beställa från USA då jag behöver objektivet 25/8. Märkligt hur Scandinavian Photo kan ha det så mkt billigare..!?

Snabbare AF och tystare. Optiskt lär det det inte vara någon skillnad. Den har en annan typ av stativfäste och är betydligt tyngre.

Om man inte tycker att prisskillnaden stör så är nog AFS-versionen kanon.

!700 i prisskillnad? Hos SP skiljer det 5000...

Hej igen! Läste att det fanns 4 olika versioner av detta objektiv... Någon som råkar känna till alla fyra? Har hittat detta objektiv (nytt) i väldigt olika prisklasser, från 9995-25000 kr... Vad står bokstaven N och D för förresten? Svara fort, jag ska på objektivrunda om en timme... : )

Tack!! Jättebra. Då borde alltså Nikon AF Nikkor 80-200mm 2.8D ED vara den mest prisvärda? Cyberphoto är mycket riktigt billigare än Scandinavian Photo, skiljer ca 3000 kr på samma modell.

Senast ändrad:
Japp, det var det jag menade, att om man vill ha IF ED modellen så kostar den 3400 mindre hos Cyber. De har inte ens kvar den gamla modellen.

Boris: menade 1700 kr skilnad mellan D och IF ED

(mallamalla) skrev:
Tack!! Jättebra. Då borde alltså Nikon AF Nikkor 80-200mm 2.8D ED vara den mest prisvärda? Cyberphoto är mycket riktigt billigare än Scandinavian Photo, skiljer ca 3000 kr på samma modell.

Nu blev det nog lite fel pga olyckliga benämningar. Alla versioner av Nikons 80-200/2.8 är "IF-ED".

Det som skiljer är att den dyrare modellen hos Scandinavian (som kallas IF-ED) är AF-S med inbyggd ultraljudsmotor.

Den billigare hos Scandinavian och den hos Cyber är samma modell trots olika benämningar. Det är D-versionen med vridzoom utan inbyggd motor.

Sedan finns äldre versioner med skjutzoom, både med "D" och utan (med viss små andra ändringar).

Nu är jag med :) Då är SP pris rätt intressant.

Ola: din sida var bra, thnx. Jag gillar det faktum att den är kortare och väger mindre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar