Annons

Bra systemkamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

CommonLife

Medlem
Kan någon tipsa om en bra systemkamera för nybörjare? Jag är mest inriktad på mode, vimmel, samt sport så en kamera som klarar rörelser bra men ändå ger en skarp och bra bild skulle vara grymt. Några tips och tillbehör som skulle vara nice till? blixt? objektiv etc?

Okej tack! Men nu när du ändå är här haha tror du Canon EOS 1000D + 18-55mm Objektiv skulle vara ett bra val? Läste lite om den på elgigantens hemsida och det lät rätt grymt.. eller?

Okej tack! Men nu när du ändå är här haha tror du Canon EOS 1000D + 18-55mm Objektiv skulle vara ett bra val? Läste lite om den på elgigantens hemsida och det lät rätt grymt.. eller?

Hej ! Allt låter "grymt" på Butikernas hemsidor och en kamera,även om det nu står "Canon" på den är inte grym för bara 3000kr.Dessutom kan inte deras försäljare så mycket om foto utan babblar bara om (likt deras annonser) MEGAPIXLAR-HD-HDMI-TRETUMSSKÄRM och det säger ingenting om hur "bra" kameran är.Du kommer att ta/få likadana bilder med vilket märke du än väljer så det spelar ingen roll.Gå och känn(titta inte så mycket på enbart prislappen) på olika kameror och se vilken du tycker bäst om,det är mitt råd.MVH.

haha jo det vet jag, dom har en förmåga av att blåsa upp allt till något väldigt bra. Är elgiganten och dylika sidor bra att leta efter kameror? eller ska man söka sig till någon affär som mer riktar in sig på sådana saker? Har du något tips på butik? inte internet sida då man vill som du sa testa kamerorna

Ska man se krasst på det hela så finns ingen systemkamera som inte passar en nybörjare. ;)

Om jag ska skiva lite in just kombinationen Canon 1000d + 18-55mm så finns det 2 versioner av 18-55mm. EF-S 18-55/3,5-5,6 och EF-S 18-55/3,5-5,6 IS. Den senare har IS, dvs bildstabilisering. Den är oxo lite skarpare än varianten utan IS. Har letat lite och man kan få IS varianten för ca 500 kr mer. Det tycker jag verkar prisvärt.

haha jo det vet jag, dom har en förmåga av att blåsa upp allt till något väldigt bra. Är elgiganten och dylika sidor bra att leta efter kameror? eller ska man söka sig till någon affär som mer riktar in sig på sådana saker? Har du något tips på butik? inte internet sida då man vill som du sa testa kamerorna

Ska du känna och klämma så åk till MediaMarkt,inga försäljare där som står och flåsar dig i nacken,dessutom är de duktiga på foto och kan en del.Har dom bäst pris på det du vill ha så köp där,eller kolla Cyberphoto och Scandinavium Photo på nätet eller någon annan.Men undvik utländska "butiker" som du inte känner till.

Bor du nära den stora staden här på västkusten så gör ett besök på Scandiavian Photo. Säljarna är hjälpsamma (och såvitt jag märkt kunniga) om man vill prata med dem, men inte påträngande.

Om du vill plåta mode och sport som du skrev tycker jag inte gluggar med så kort brännvidd som 30 eller 35 mm passar särskilt bra, men väldigt bra till annat förstås.

Ett löjligt billigt men bra objektiv som kan funka för mode är Canon EF 50mm/1,8. Eller kanske lite längre ändå, en 85 mm-glugg tex. Finns fler att välja på.

För sport behöver du ett längre teleobjektiv, gärna ljusstarkt om du ska plåta inomhus, och då drar det tyvärr iväg. Men det finns telezoomar på 70-300 för en dryg tusenlapp av flera fabrikat, men de är inte så ljusstarka och har inte stabilisering. Men jag tror det kan vara en bra idé att skaffa ett sånt billigt objektiv för att känna på hur det är med tele, det går ju alltid att skaffa sig något bättre senare. Det finns ju också s k superzoomar som täcker hela brännviddspektret och den bästa av dessa f n är nog Tamron 18-270 med stabilisering. Hyfsat skarpt hela vägen fram till 150mm, sen blir det sämre. Men många är nöjda med skärpan även i längsta läget. Det beror, som alltid, på vilka krav man har.

Jag har läst runt lite nu och lärt mig lite mer gällande innebörden med alla dessa faktorer och foto-ord, och för en nybörjare som mig tycker jag Canon EOS 1000D låter som ett bra val(?) Jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på en systemkamera då det är min allra första. Kamerahuset låter bra och med 18-50mm objektiv till så verkar det som man klarar sig ganska bra i början fram till en viss gräns. Jag kan ju trots allt köpa nytt objektiv senare, med IS för det verkar vara något som kan vara effektivt. Men jag drar ut till mediamarkt och dylikt i helgen och checkar runt! Tack för hjälpen alla, ni har verkligen varit hjälpsamma :)

Jag har läst runt lite nu och lärt mig lite mer gällande innebörden med alla dessa faktorer och foto-ord, och för en nybörjare som mig tycker jag Canon EOS 1000D låter som ett bra val(?) Jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på en systemkamera då det är min allra första. Kamerahuset låter bra och med 18-50mm objektiv till så verkar det som man klarar sig ganska bra i början fram till en viss gräns. Jag kan ju trots allt köpa nytt objektiv senare, med IS för det verkar vara något som kan vara effektivt. Men jag drar ut till mediamarkt och dylikt i helgen och checkar runt! Tack för hjälpen alla, ni har verkligen varit hjälpsamma :)

Skippa gärna 10000000D med 18-55mm objektiv, nytt för 4K är en trist affär.

En beg 450D (2400kr) med antingen en ny EF 35/2 (2500kr) eller EF 50/1.8 II (1000kr) kommer att göra dina bilder bättre och ditt fotande roligare. Till samma eller lägre pris.

Skippa också ett "billigt" uv filter - då den oftast bara försämrar bildvalitén. Försäljare kränger dessa mer än gärna till oerfarna... i tron om att ett uv-filter behövs för att förbättra bildvalitén.

Det blir nog en eos 450 D efter att han tänkt efter lite. Efter att ha blivit lite mer intresserad och läst insåg jag också att det är en sådan min kompis har, vilket alltid kan vara ett plus. Canon EF 35/2,0 blir nog tillvalet, läste att det kan vara bra för sociala tillställningar och perfekt för "street"-fotografering. Åter igen frågar jag ni mer efarena, vad tycker ni?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar