Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra svartvit laserskrivare med wifi?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Det vore kul att kunna skriva ut svartvita foton med bra kvalité. Det blir mest text jag ska skriva ut, men också en del bilder. Jag funderar om Samsung SL-M2825DW kan vara lämplig?

Någon som har erfarenhet av svartvit laserskrivare med wifi som ger bra utskrifter av bilder? Jag vill dock inte ha förslag på laserskrivare som också skriver ut i färg.

Jag undrar också om skillnaden mellan laser och bläckstråle när det gäller utskrifter av svartvita foton?

Laserskrivare är ju bäst för text och skriver på vanligt papper med samma process som kopieringsmaskiner med trumma och pulver. Skriver du ut bilder på glättat papper för att höja kvaliteten, så blir det ändå inte helt bra, då du ser olika "blankhet" på olika ställen på bilden beroende på hur mycket pulver som behövts för de olika gråtonerna.

Du kan skriva ut bättre svartvita bilder med en bläckstråleskrivare för under tusenlappen, och då kan du välja bland många olika ytor på fotopapper som blankt, matt, pärllyster osv. Resultatet kan bli så bra att du måste använda lupp för att se skillnaden mellan en utskrift och en på "riktigt" kemiskt fotopapper.

Om du verkligen behöver en laserskrivare och har plats så kan du ju köpa en bläckstråledito också, så har du skrivare för både "en massa text" och foton. :)

På vanligt papper tycker jag att laserskrivare ger bättre kvalitet för både text och bild. Medan allra bäst kvalitet får man med bläckstråleskrivare på blankt papper. Själv föredrar jag färglaser eftersom jag tycker att de ger bra resultat för flest typer av utskrifter, dessutom är de snabbare.

Min uppfattning är att laserskrivare är "värdelöst" för fotoutskrift.

En bläckstråleskrivare för någon tusenlapp ger klart bättre utskrift - både i svartvitt och färg. Förutsatt att man använder fotopapper.

Använder man vanligt 80g kontorspapper blir det inte mycket att glädjas över, oavsett skrivare.

De bläckstråleskrivare jag har träffat har inte lyckats överträffa färglaser på vanligt kontorspapper eller på lite tjockare brevpapper. På blankt papper presterar de bättre, men jag undviker blankt papper eftersom reflexer oftast förstör intrycket av bilden.

De bläckstråleskrivare jag har träffat har inte lyckats överträffa färglaser på vanligt kontorspapper eller på lite tjockare brevpapper.

Men inte använder du väl kontors- eller brevpapper till utskrift av foton? Jag tycker det blir i princip oanvändbart.

Däremot funkar ju laser på vanligt papper kanon till text och annan grafik.

Men inte använder du väl kontors- eller brevpapper till utskrift av foton? Jag tycker det blir i princip oanvändbart.

Däremot funkar ju laser på vanligt papper kanon till text och annan grafik.

I en bläckstråleskrivare blir det i princip oanvändbart, men inte i en färglaser. Det i alla fall mitt intryck av de skrivare jag har provat.

Varför inte ett hederligt fotolabb? du kommer bli besviken på laserutskrift. Dels blir det ett raster, lasern kan inte få tonern att flyta ihop som bläckskrivaren gör. Sen får du ingen djup svärta med toner, blir rätt så trista grådaskiga utskrifter. Var jag tvungen att välja skulle jag ta en färglaser istället.

I en bläckstråleskrivare blir det i princip oanvändbart, men inte i en färglaser. Det i alla fall mitt intryck av de skrivare jag har provat.

Vi har ju alla olika krav men jag skulle aldrig skriva ut en fotografisk bild på en vanligt kontors färglaser och hänga på väggen.

Jag har en Samsung CLP-670N (färg), funkar jättebra. Färgpatronerna räcker till cirka 8000 sidor och den svarta till 4000 sidor, för mina utskrifter vill säga. Skriver man ut på extra slätt papper så blir det förstås bättre.

Jag har en Samsung CLP-670N (färg), funkar jättebra. Färgpatronerna räcker till cirka 8000 sidor och den svarta till 4000 sidor, för mina utskrifter vill säga. Skriver man ut på extra slätt papper så blir det förstås bättre.

Skriver du ut 8000 A4 fotoutskrifter på ett set färgpatroner????

Eller pratar du om kontorsutskrifter av text?

Den inledande frågan i tråden tolkade jag som att TS ville ha en svartvit laserskrivare för utskrift av text. Han hade också förhoppningen att den skulle kunna ge fotoutskrifter med "bra kvalité"

Min uppfattning är att det inte går att kombinera dessa två önskemål.

Det absolut bästa är att köpa två skrivare.

1) En laser för kontorsutskrift (svatvit om det räcker för behoven).

2) En bläckstråleskrivare för fotoutskifter. Den hanterar både svartvitt och färg.

Har man inte plats för två skrivare så köper man antingen

a) En laser för kontorsgöromål och beställer foton från lab

b) En bläckstråle och lever med den dyra förbrukningen och något sämre kvalitén vid kontorsutskrift.

Jag blir faktiskt förvånad att så många tycks vara nöjda med fotoutskrifter från färglaser.

Hemma har jag två skrivare, en sv/v laser för en tusenlapp att skriva ut allt möjligt på samt en bläckfotoskrivare.
Laserskrivaren är helt oduglig för foto. Bläckskrivaren är fantastisk.
Det är bläck som gäller för foto om man har det minsta kvalitetskrav.

Vi har ju alla olika krav men jag skulle aldrig skriva ut en fotografisk bild på en vanligt kontors färglaser och hänga på väggen.

De bläckstråleskrivare jag har provat har alltid gjort mig besviken. Färgerna flyter ihop och svärtan är grådaskig. Enda fördelen är att färgåtergivningen är bättre. En färglaser ger skarpare utskrifter (vid samma dpi) och ger svärta mörk som natten medan övriga färger kan vandra iväg ganska långt ifrån vad man hade tänkt sig med grönaktig himmel osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar