Annons

Bra stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om jag kan tillföra nått i debatten? Jag hör till dem som inte spenderar tusentals kronor på mitt fotograferande utan fotar som mest på fotoklubbsnivå. Min kamera kostade treåfem på rea. Jag köpte till ett telezoom för 1500 redan efter ett par veckor. Resten är fyndvaror från tradera.
Jag skulle aldrig lägga lika mycket på ett stativ som hela min utrustning kostar. Men, man kan kompromissa om man fattar begränsningarna. Mitt stativ är av aluminium, kostade ungefär 600 spänn på nettonnet och då fick jag köpa till ett huvud. Jag köpte det billigaste huvudet de hade med nån tanke om att köpa bättre sen. Jag är skitnöjd med mitt stativ. Jag orkar släpa med stativet när jag behöver det. Det är tillräckligt stabilt för mina ändamål, men jag skulle inte komma på iden att häkta på halvmeterlånga objektiv i stormväder. Jag har lärt mig att stativet blir stadigare om man hänger nått tungt i mittpinnen. Jag har lärt mig att stå still vid längre tider (för marken skakar när man rör sig). Det funkar, men man får vara medveten om begränsningarna. Ett billigt stativ är bättre än inget stativ.

Men, när man botaniserar bland stativen i 500-1000-kronorsklassen har jag märk några detaljer man kan gå bet på.

* Gummifötterna kan trilla av om de bara är påklämda. Finns sällan att köpa nya.
* Benens låsning kan bli slacka så stativet fäller ihop vid belastning. Är ofta slacka redan i butiken. Svårt som tusan att dra åt skruvarna då skallarna är försänkta. Risk att tappa skruvar och fjädrar och svåra att ersätta.
* Det kommer skit i benen så benen kärvar när man skall dra ut dem eller skjuta in dem. (om man tex ställer stativet i vatten och lera).
* Det går inte att veva upp eller ner mittpinnen när benen är utfällda.
* Slacka och glappa leder och rör. Saknar stödpinnar mellan benen och mittröret.
* Väskan är så tight att har man tagit ut stativet får man aldrig in det igen. Underskatta inte värdet av bra transporttillbehör. Inte kul att bära ett stativ i handen på långa promenader om man kan bära på ryggen istället.

Mitt generella intryck är att de flesta stativen som står uppställda i teveaffärerna som även har kameror är ganska dåliga och rangliga och för dyra för vad man får. Likaså rekomederar handlaren ofta nått i 3/4 prisklassen av vad han har i sortimentet med orden, "det här är vad de flesta fotografer använder".

Mitt stativ har ben i nån sorts profildragen aluminium och verkar stadiga och skjuter in i varandra med skaplig precision. Inte rör. Jag har fått för mig att spagettitunna rör är för spretiga och jag tycker mig se en risk att man lätt kan bocka till dem om man försöker flytta stativet utfällt.

Men skall man köpa stativ med liknande förutsättningar som jag beskrivet ovan, så kan man hitta skapliga stativ i denna prisklass, men då får man leta hos nettonnet, mediamarkt, cyberfoto etc.
Man får inga kulhuvuden i dessa prisklasser men har man tålamod att lossa och dra åt rätt skruvar GÅR det att fota med dåliga huvuden även om det kan fresta på tålamodet att lossa fel skruv för att justera kamerans läge. Liksså att det kanske är en liten procedur att fälla ut och fälla ihop stativet.
 
Visst finns det olika vikt/storleks-klasser på stativ och alla har sitt berättigande, men när det kommer folk som frågar efter ett billigt, stabilt och lätt/smidigt stativ så är det givet att man får höra att dessa tre inte går att förena...Ska man vara riktigt krass så är det bara stabilt-billigt och smidigt/lätt-billigt som går att kombinera hjälpligt. Smidigt/lätt-stabilt går inte att kombinera öht. (dock att kompromissa med).

Det största problemet som finns tror jag är när folk ska köpa ett (1) stativ när de egentligen skulle behöva två olika för att fylla sina behov.
Delvis "ryggsäckstativet"som går ner i/på väskan och inte väger mer än 2 kg och har en halvtaskig (brukbar) arbetshöjd.
Delvis "bagageluckestativet/hemmastativet" som väger 3-10 kg och har generös arbetshöjd och står stabilt även i lite väder.
Det är när trådstartare frågar efter ett billigt stativ som gör allt detta som det blir felslut. Jag skulle inte ensk kunna hitta ett sådant stativ om jag så hade en budget på 100 000kr. De är oförenliga. Lika lite som bönpåsen erbjuder en bra arbetshöjd eller "ryggsäckstativet" går ner i byxfickan!

Detta är någonting som jag tror många skulle må bra av att få förmedlat till sig på ett tidigt stadium:

Det finns fyra huvudklasser på stativ.

1. Bönpåse / Bordstativ / Klämstativ / Gorillapod - klassen. ca 0-1kg
2. Lätt / Smidigt / Flexibelt / Rese - klassen. ca 1-3kg
3. Stadigt / Släpbart / Stort / Långlivat - klassen. ca 3-10kg
4. Stationärt / Studio / Pelar - klassen. ca75-100kg

9/10 av fotosidans medlemmar kommer aldrig ens överväga någonting annat klass 1 och 2 och det är inget illa med det, det är antagligen ett bra val baserat på hur de flesta använder sina stativ och vilka behov de faktiskt har...men man kan för den delen inte förtiga att de stabila stativen finns i klass 3 (och 4 fyra givetvis men det är nog lite överkurs här) och kommer innebära svett (och kanske svordomar) om man ska släpa på dem längre än 15 minuter.

Om ett stativ verkar vara bra på allt (lätt-stabilt-billigt) så är det dags att fundera över vad de har kompromissat med egentligen och hur mycket!

Klokt inlägg och väl sammanfattat. Det är väl själva grundproblemet att kraven ofta är oförenliga...
 
De som väljer att skaffa ett mindre och lättare stativ för att det skall vara lätt att ta med sig, kommer antagligen att upptäcka att mittpelaren fungerar som en svajmast i sitt översta läge. Genom att sänka mittpelaren helt eller nästan helt blir det mycket stadigare. Men då blir det obekvämt att titta i sökaren i stället.

Om man kan titta i sökaren uppifrån eller snett uppifrån blir det mycket bekvämare. Det kan man om man använder "live view" (gärna vinklingsbar), vinkelsökare eller på en del äldre kameror, schaktsökare.

Olle
 
Klokt inlägg och väl sammanfattat. Det är väl själva grundproblemet att kraven ofta är oförenliga...

Glömde en grej: Om man vill komma lite billigare undan till att börja med är det väldigt vettigt att köpa ett dyrare stativ med ett billigare flervägshuvud till att börja med av tre anledningar:
1. Flervägshuvuden i samma stadighetsklass som kulleder kostar ofta 1/3 att tillverka (och blir lättare i förhållande till stabiliteten) så man kan komma undan med samma stabilitet till kostnaden att det tar några extra sekunder att ställa in. Vissa föredrar dem just för att de är långsamma och fostrar till eftertanke.
2. För de flesta (med en normalstor systemkamera och inga extrema tele-objektiv) påverkar stativets stabilitet bilderna mycket mer än huvudets stabilitet.
3. Huvudet är den del där det mesta finliret sker (stativet ställer man oftast bara upp och så var det inte mer med det) så här är en senare uppgradering faktiskt att föredra när man vet mer vad man vill ha för typ av huvud och vad som ska prioriteras.
 
Tänker närmast på dom mest rekommenderade tex 055,190

duger kanske i lägsta läget om det inte blåser.
Det är skillnad på 055 och 055. Vilken/vilka av dem anser du inte duger när det blåser?
Har själv ett gammalt 055 CB med Manfrotto 229 huvud och har inte haft problem med denna kombination även om det blåser >20 m/s.
Man behöver inte höja mittpelaren så länge höjden håller sig under 155cm.
 
Stativ

Hej
Jag har köpt ett stativ som klarar lite tyngre kameror och objektiv. Det är ett Manfrotto 055 XPROB. Till det köpte jag Manfrottos stativhuvud 488RC2 som också är lite stadigare. Kostar då lite mer än 600kr, men jag tycker att man bör klara sig med dessa. Stativet kostar ca 1500kr och stativhuvudet ca 600kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.