** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

bra stativ runt 500-hundringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
kör med nikon d70, vill ha ett stabilt stativ som passar och håller för de flesta situationerna. Känner att jag inte vill lägga ut för mycket men vill samtidigt inte ha nåt plastigt och dåligt.

Hit me!

Runt femhundringen så bör du nog leta begagnat. Med lite tur så kan du nog hitta ett Manfrotto 190 med en enklare kulled. Sätt ut en annons så får du nog napp.

Det blir inte lätt... Jag köpte det billigaste SLIK-stativet jag kunde hitta. Det funkar inomhus, med lätt kamera, om man inte andas för nära det för då gungar det, och det kostade då typ 900:-. Jag tror ju att du måste över tusenlappen med råge om du vill få nåt vettigt, men jag ser gärna att jag blir överbevisad om att jag har fel :)

ska mest ha det till porträtt och lite sånt, ska inte ha värsta feta telet på och stå ute i en meter djup snö i 20 graders kyla. men som sagt, vill ju ha nåt hyffsat bra för pengarna..

Det enda som finns nytt för en femhundring är velbonvarianter i aluminiumprofil och plast. Förutom att vara instabila så är de dessutom i regel väldigt oflexibla. Benen går oftast inte att vinkla oberoende av varandra. Jag rekommenderar inte gärna dyra prylar i onödan, men när det gäller stativ är de billigaste bortkastade pengar. Synd att du inte bor i Stockholm, annars kunde jag nog eventuellt ha något att kränga.

Mitt Velbonstativ för runt 500 står inte emot spegeluppfällningen ens, så köper du ett sånt lär du bli besviken.

Skagg skrev:
Mitt Velbonstativ för runt 500 står inte emot spegeluppfällningen ens, så köper du ett sånt lär du bli besviken.

Det är normalt, åtminstone med teleobjektiv. Mitt Manfrotto för 2500 kr står inte heller emot spegeluppfällningen. Jag fäller alltid upp spegeln manuellt när det är möjligt.

jimh skrev:
Runt femhundringen så bör du nog leta begagnat. Med lite tur så kan du nog hitta ett Manfrotto 190 med en enklare kulled. Sätt ut en annons så får du nog napp.
Precis ett sånt köpte jag begagnat av en jobbarkompis för en femhundring. Det var en helt annan femma än dom billiga stativen på Siba och Elgiganten. Dom där billiga Velbonstativen var det värsta jag sett. Plastiga och knakade och gnekade bara man tar i dom. Jag var också inne på att köpa ett sånt. Jag ville inte lägga ut för mycket, eftersom jag förmodligen kommer att använda det rätt lite, men jag blev nästan illamående när jag tog i det. Manfrottostativet är ljusår från Sibastativen, trots att det inte heller är i nån toppklass. Nu var det ingen kulled på det, utan ett videohuvud, men det gör mig ingenting, eftersom jag då kommer att använda det till just videokameran en del.

jimh skrev:
Det enda som finns nytt för en femhundring är velbonvarianter i aluminiumprofil och plast. Förutom att vara instabila så är de dessutom i regel väldigt oflexibla. Benen går oftast inte att vinkla oberoende av varandra. Jag rekommenderar inte gärna dyra prylar i onödan, men när det gäller stativ är de billigaste bortkastade pengar. Synd att du inte bor i Stockholm, annars kunde jag nog eventuellt ha något att kränga.

Eftersom du bor i väsby, vad har du att sälja?=)

Manfrottos "digi"-stativ är rätt okej och lär funka bra för kompaktkameror och systemkameror med lättare/kortare objektiv åtminstone. De är betydligt stabilare än de billigaste velbon-varianterna och benen kan vinklas separat.
Så, nej, helt värdelöst är det inte, men jag skulle hellre lägga till en slant till och köpa ett 190 istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar