Annons

Bra, snabb RAW-bildläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

finarfin

Aktiv medlem
Jag sitter med problemet att ha en RAW-bilddläsare som kan visa hela bilden över hela skärmen. Använder Fileviewer från Canon för att se mina RAW bilder nu. Tycker de tre lägen som finns för visning av bilden där är fåniga. Det ena är Small. Bilden blir alldeles för liten och i de andra lägena ryms inte bilden. Jag vill helst inte heller konvertera dem till något annat format bara för att se dem vettigt. Finns det någon snabb RAW-billäsare där man kan ställa att bilden ska visas i "Best fit" direkt?
 
Körde också med Fileviewer till Canon innan. Testade sedan Capture One från Phase One, det är skillnad. Visserligen kostar programmet, men det är värt vartenda öre. Proffsigt och mycket snabbt.

Det går att ladda hem en 30 dagars testversion som man kan testa fullt ut.

En annan är Breezebrowser, men jag tycker bättre om Capture One.

Robban
 
Det påstås att Irfanview har stöd för RAW. Jag har inte kollat upp det, men det kan kanske vara värt att göra.

/J
 
Robert_B skrev:
Körde också med Fileviewer till Canon innan. Testade sedan Capture One från Phase One, det är skillnad. Visserligen kostar programmet, men det är värt vartenda öre. Proffsigt och mycket snabbt.

Det går att ladda hem en 30 dagars testversion som man kan testa fullt ut.

En annan är Breezebrowser, men jag tycker bättre om Capture One.

Robban

Får man det så kallade "best fit" direkt då?
 
finarfin skrev:
Jag sitter med problemet att ha en RAW-bilddläsare som kan visa hela bilden över hela skärmen. Finns det någon snabb RAW-billäsare där man kan ställa att bilden ska visas i "Best fit" direkt?

Phase One Capture One är den bästa läsaren. Men de RAW-filskonverterare som finns med i Photshop CS är också användbara.
Båda programmen går att scripta/göra actions till det du vill ha gjort.
 
finarfin skrev:
Får man det så kallade "best fit" direkt då?

Man kan välja expand preview area. I det fallet växer bilden automatiskt med storleksökningen man ger previewfönstret. Man kan steglöst ändra storleken på preview ända till skärmstorlek. Även större än skärmstorlek om man vill förstora bilden

Är det "best fit"?

Irfanview kände jag inte till, men det lät intressant (för de som inte vill lägga ut pengar).

/Robban
 
Re: Re: Bra, snabb RAW-bildläsare

Gunnar Fahlström skrev:
Phase One Capture One är den bästa läsaren. Men de RAW-filskonverterare som finns med i Photshop CS är också användbara.
Båda programmen går att scripta/göra actions till det du vill ha gjort.

Vad är att scripta och göra actions till?

/David
 
Att göra en Action är bra om du som jag sitter med kanske 50-60 bilder som skall ha en liten text med (C) och en storlek minsking. Då skapar man en Action som gör jobbet. Sen använde man sig av batch-funktionen i PS för att utföra samma jobb på samtliga bilder i en katalog.

Helt enkelt du skapar/skriver rutiner för att snabba upp ditt jobb..
 
FroHike skrev:
Att göra en Action är bra om du som jag sitter med kanske 50-60 bilder som skall ha en liten text med (C) och en storlek minsking. Då skapar man en Action som gör jobbet. Sen använde man sig av batch-funktionen i PS för att utföra samma jobb på samtliga bilder i en katalog.

Helt enkelt du skapar/skriver rutiner för att snabba upp ditt jobb..

Coolt!
 
Capture One från Phase One finns nu i tre versioner varav en riktigt billig.

Canon rekommenderar Capture One. Jag kör själv Capture One på jobbet och det är otroligt smidigt och snabbjobbat´.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.