Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra Photoshop tips sida

Produkter
(logga in för att koppla)
(floyd) skrev:
Boken "Photoshop CS för digitalfotografer" av Scott Kelby verkar vara en riktigt bra bok. Har någon nån erfarenhet av den?
Jag köpte den opåsedd via nätet och kan känna en viss tveksamhet. Stora delar av den är skriven på en extremt irriterande skoj-flåshurtig prosa à la "For Dummies"-serien. Boken innehåller en del värdefulla tips men vad gäller t ex skärpning rapar han mest upp olika inställningar för olika motiv utan att förklara principen bakom så att du får ett verktyg att arbeta med. Det är mycket "Gör så här, fråga inte varför". Många av tipsen kan du hitta på nätet, ibland i bättre version. Rådet är att låna denna bok först och köpa sedan.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sony5 skrev:
Jag tippsar om "För fulla segel - Photoshop CS".
Jag har själv böckerna, grundkurs och fortsättningskurs, till PS 7.0. Det finns även till äldre versioner av PS.
En mycket funktionell detalj är att dom har spiraltråd i ryggen, precis som vanliga skrivblock, d.v.s. dom slår inte igen så fort man släpper taket om dom.
www.databok.se

Finns att låna på biblioteket också.
 
Bra böcker....

Håller med om att photoshop CS för digitalfotografer (av Scott Kelby) är lite väl flåshurtigt skriven, kul de fem första raderna, jobbigt i 300 sidor ....

En bok som jag tycker om är Photoshop Restoration & Retouching (av Katrin Eismann).

Är inriktad mot återställande av blekta, skadade bilder med hjälp av Photoshop. Man bör kunna de olika verktygens användningsområden/funktion.

Arbetar med ton/ kontrast/ färgstick/ exponering/ -tekniker. Inga avancerade (konstnärliga), förändrande tekniker dock.

Har en kompletterande web-sida där man kan ladda ner alla övningsbilder (ett 50-tal).
www.digitalretouch.org
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.