Det här var intressant Anna.
Jag har funderat på samma sak och hoppas det kommer in mycket på den här tråden. Det som har sagts om spänningar etc. är nog riktigt men jag har känt att det finns något mer i det där. För att beskriva det behöver jag flera sidor så jag får fundera hur man sammanfattar den funderingen.
En annan vinkel kan jag beskriva så här. Som yngre medelålders man i verkliga livet upplever jag små barn som söta, sen går det gradvis över till att man upplever vuxna kvinnor som attraktiva, stiliga eller behagliga etc..
Men en man kan jag inte uppleva som attraktiv, det tar liksom stopp där. Inlärt eller genetiskt kan diskuteras men så upplever jag det.
Men när jag tittat på bilder noga, sådana som jag suttit och bearbetat i datorn så kan jag se att män faktiskt är vackra också. Attraktiva? Nja kanske inte, men vackra. Men så fort jag tittar upp från bilden så försvinner det direkt.
Har några bilder nu som jag blivit riktigt nöjd med men PUL hindrar mig att visa dem, då modellerna inte är tillfrågade och knappt vet om att jag fotade. Men på BILDEN kan jag se en äldre pensionärsmässig man som vacker, Lite konstigt då det är en bekant som jag i verkligheten då rakt inte ser i den vinkeln.
Det där med att vi anser någon attraktiv, vacker etc. är väldigt styrt av yttre faktorer, fast vi inte riktigt vet om det. Skulle vi träffa någon "skönhetsdrottning " eller Adonis från ett annat århundrade kanske de inte alls platsar i vår tid. Vissa grundläggande delar som kroppslukt och annat kan möjligen finnas med men även det styrs av kulturinflytande.
Den där konflikten kommer fram i en dimension i skillnaden mellan bilden och verkligheten.