Annons

bra på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
en del blir bättre på bild än andra.
( i regel)

varför är det så egentligen? kan man förklara det på nåt sätt? för det handlar inte om utseende som jag ser det. åtminstone inte enbart

handlar det om hur avlappnad man är inför kameran?
eller finns det nåt annat som kan förklara detta?

det finns många toksnygga som oftast inte blir så bra på bild.

Senast ändrad:
En del är kanske väldigt vackra i det dagliga livet, men så fort kameran kommer fram spänner de sig kanske. Inte mycket, men ändå tillräckligt mycket för att det fina hos dem inte fastnar.

Jag tog kort på en liten tjej som jag tycker är väldigt vacker, men så fort som kameran kom fram så försvann verkligen det fina. Bilder på henne får man bäst när man fotar henne ovetande om kameran.

/ Marcus

Jag har sprungit ikring på jobbet med kameran de senaste veckorna. Och märker tydligt att bilderna på kollegorna blir bra mycket bättre när ett av nedanstående inträffar:

1) helt omedveten om att jag finns där med kameran (när jag smyger mig på)

2) gillar att bli plåtad (jodå, finns ett par-tre stycken som gillar att bli förevigade som tur är, men t o m de har börjat tröttna på mig nu)

3) har blivit så vana vid att ha kameran i fejset att de glömmer bort det

Så visst har det att göra med om de är spända eller inte. Men jag tror inte det är hela sanningen faktiskt. En del av dem är inte så bildsköna egentligen men har en otrolig utstrålning som gör dem vackra och det kommer fram i bilderna.

minns när jag skulle fotografera mamma när jag var där och hälsade på. nu var väl inte jag sådär jättesmidig och bra på att smyga, men det var helt hopplöst att försöka fånga henne i ett ögonblick där hon var omedveten om kameran. väldigt medveten hela tiden och hela uttrycket ändrades direkt när hon visste att kameran var där. samtidigt så vet jag att jag är precis likadan själv.

ustrålning handlar väl rätt mkt om självförtroende och ett slags inre lugn.
och det bidrar nog väldigt mkt. då behöver man liksom inte göra sig till, som man lätt vill göra annars...

ariadne skrev:
det finns många toksnygga som oftast inte blir så bra på bild.

Jag tror att viss skönhet sitter i rörelser och försvinner när man fryser ögonblicket. (I synnerhet om personen själv också blir stel inför kameran, men det är inte det jag menar.) Jag vet personer som är så behagfulla för att de rör sig så mjukt och vackert, men det kommer sällan fram i bild. Det finns inget enskilt moment man kan frysa som gör det riktig rättvisa.

Re: Re: bra på bild

gors skrev:
Jag tror att viss skönhet sitter i rörelser och försvinner när man fryser ögonblicket. (I synnerhet om personen själv också blir stel inför kameran, men det är inte det jag menar.) Jag vet personer som är så behagfulla för att de rör sig så mjukt och vackert, men det kommer sällan fram i bild. Det finns inget enskilt moment man kan frysa som gör det riktig rättvisa.

det är sant. helt klart.

det förklarar dock inte riktigt det omvända; att den som kanske inte bektraktas som miss universum blir fantistiskt bra på bild.

Det här var intressant Anna.

Jag har funderat på samma sak och hoppas det kommer in mycket på den här tråden. Det som har sagts om spänningar etc. är nog riktigt men jag har känt att det finns något mer i det där. För att beskriva det behöver jag flera sidor så jag får fundera hur man sammanfattar den funderingen.

En annan vinkel kan jag beskriva så här. Som yngre medelålders man i verkliga livet upplever jag små barn som söta, sen går det gradvis över till att man upplever vuxna kvinnor som attraktiva, stiliga eller behagliga etc..

Men en man kan jag inte uppleva som attraktiv, det tar liksom stopp där. Inlärt eller genetiskt kan diskuteras men så upplever jag det.

Men när jag tittat på bilder noga, sådana som jag suttit och bearbetat i datorn så kan jag se att män faktiskt är vackra också. Attraktiva? Nja kanske inte, men vackra. Men så fort jag tittar upp från bilden så försvinner det direkt.

Har några bilder nu som jag blivit riktigt nöjd med men PUL hindrar mig att visa dem, då modellerna inte är tillfrågade och knappt vet om att jag fotade. Men på BILDEN kan jag se en äldre pensionärsmässig man som vacker, Lite konstigt då det är en bekant som jag i verkligheten då rakt inte ser i den vinkeln.

Det där med att vi anser någon attraktiv, vacker etc. är väldigt styrt av yttre faktorer, fast vi inte riktigt vet om det. Skulle vi träffa någon "skönhetsdrottning " eller Adonis från ett annat århundrade kanske de inte alls platsar i vår tid. Vissa grundläggande delar som kroppslukt och annat kan möjligen finnas med men även det styrs av kulturinflytande.
Den där konflikten kommer fram i en dimension i skillnaden mellan bilden och verkligheten.

Gatufoten skrev:
Men när jag tittat på bilder noga, sådana som jag suttit och bearbetat i datorn så kan jag se att män faktiskt är vackra också. Attraktiva? Nja kanske inte, men vackra. Men så fort jag tittar upp från bilden så försvinner det direkt.

Det är väl med människor som med annat.

Många triviala motiv i vår vardag blir underbara bilder.

Jag tycker inte att en nerbrunnen fabrikslokal, en hög med vita höbalar på en äng eller en bunt långa rör vid ett vägarbete är särskilt vackra men en bild på dessa saker där skärpan, ljuset, exponeringen och beskärningen ligger klockrent kan vara vacker.

Kanske delvis därför att den ger oss bekräftelse på att vi, åtmnstone vid det ögonblicket, behärskat tekniken och gjort allting rätt.

Men vissa människor är vänner med linsen, andra inte.

Re: Re: Re: bra på bild

ariadne skrev:
det är sant. helt klart.

det förklarar dock inte riktigt det omvända; att den som kanske inte bektraktas som miss universum blir fantistiskt bra på bild.

Några saker har jag särskilt tänkt på genom åren. Stora ögon som ligger ytligt ser ofta bättre ut på bild än i verkligheten.

Solbränna må vara snyggt i verkligheten, men på bild blir ofta ljus hy bättre.

Sen det där med att koppla av inför kameran. Kanske många som är måna om sitt utseende blir mer stela inför kameran än andra?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto