Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra och billigt objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillad.blogg

Avslutat medlemskap
Finns det något sådant :p ?Och kan man få något tips på ett isåfall ? Skarpa bilder både på håll och närmare. Helt nybörjare på det här så om ni behöver någon närmare beskrivning så säg till! Är mest ute efter en objektiv som är bättre än kitobjektivet till canon eos 350d eller 400d och som inte ruinerar en.

Tacksam för svar! *kram*
 
Klarar du dig utan zoom så är ett Canon Ef 50 f/1.8 ett bra köp. Mycket billigt också, väldigt skarpt och stor max bländaröppning vilket gör att du kan ta bilder i dåligt ljus utan blixt. Kostar strax över tusenlappen.
 
Ett 50 mm f1.8 är ett bra och billigt objektiv. Ungefär 1000 kr nytt om man letar (köpte min ny i USA för 75$), och 4-500 kr begagnat. Det är mycket ljusstark, jämnfört med kit-objektivet. Samtidigt ger den möjlighet till att leka med relativt kort skärpedjup och att fotografera i befintligt svagt ljus. Ett kalasbra porträtt objektiv på en 350D. Mitt bud. Annars finns Sigma's 70-300 APO telezoom som jag haft tidigare, men den kostar lite mer. Thorsten.
 
Lillad.blogg skrev:
Finns det något sådant :p ?Och kan man få något tips på ett isåfall ? Skarpa bilder både på håll och närmare. Helt nybörjare på det här så om ni behöver någon närmare beskrivning så säg till! Är mest ute efter en objektiv som är bättre än kitobjektivet till canon eos 350d eller 400d och som inte ruinerar en.

Tacksam för svar! *kram*

Eftersom du inte har någon kamera (enligt din profil) så borde du nog överväga att köpa den med ett kitobjektiv. Det är prisvärt och fungerar bra tills du har lärt dig fotografera och märker vad som saknas i din kameraväska.

Om du absolut inte vill ha kitobjektivet skulle jag vilja rekomendera ett Sigma 17-70. Det kostar runt 3000:-, har ett attraktivt zoomomfång, går använda för att prova lite macro, är lite ljusstarkare än kitobjektivet och känns mer välbygt, dessutom ingår motljusskyddet.

De ca 18-50/2.8 som ofta rekomenderas är kanske lite bättre och har större ljusstyrka än ett 17-70 men de extra mm på toppen som ett 17-70 har kompenserar det mer än väl enligt min åsikt.

Ett eventuellt fast objektiv (läs 50/1.8) bör du nog vänta med tills du vet vad du behöver, även om det rekomenderas i var och varannan tråd. Att någon är lyrisk över sitt objektiv behöver inte betyda att det är rätt för dig. Det enklaste är nog att fotografera ett tag med en normalzoom och sedan köpa upp sig på det man märker fattas.

Om det sedan är ett enormt teleobjektiv, en vidvinkel eller ett macro är ganska individuellt. När man vet det kan man komma med frågor om den sorts objektiv man är intresserad av. Det kan tillochmed visa sig att det kanske är en blixt eller en fotoresa som du behöver mer än ett nytt objektiv.
 
Nej har ingen kamera,än (men drömmer om att få en till jul) och jag tänkte börja med kitobjektivet precis som du skrev, jag tänkte bara höra runt lite för man vet ju aldrig, alltid bra att vara påläst lixom! Så mest är jag väl nyfiken, litebra att veta avd som finns på marknaden för man vet ju aldrig vad man kanske behöver senare !

Men tack för alla svaren :)!
 
Om du vill läsa på, börja med att läsag igenom alla gamla trådar här på fotosidan och läs också recensionerna. Det finns massor av information och när du hunnit läsa igenom allt är det nog hög tid att klä granen! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.