ANNONS
Annons

Bra objektiv till sämre kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusand

Medlem
Hej hallå, jag har sökt och hittat mycket bra svar, men jag behöver fler.

Ska köpa digital systemkamera och behöver inte mer än det nödvändigaste men vill ändå satsa på kvalité för att inte byta kamera i framtiden. Vad som verkar bäst för mig i pris och funktion är Nikon d50. Men jag vill gärna ha bra optik och funderar på någonting av typen 35-70/2,8. Det är av vad jag förstår ett riktigt bra objektiv, hur mycket får man lägga för ett sånt ungefär? Blir inte riktigt klok på de uppgifter jag hittar. Vad är t.ex skillnaden mot Normal och Normalzoom? och Tele och Telezoom?

Nå i alla fall, jag skulle gärna höra era resonemang om huruvida jag borde slå till på ett billigare kamerahus och samtidigt ett bättre objektiv. Och hur stor skillnad är det egentligen på 35-70/2.8 och objektivet man får till d50:n 18-55/3,5-5,6? Hur pass stor skillnad gör 2,8 mot 3,5?

Har ni några förslag på bra kamerahus i prisklassen under d50? Eller kanske rentav en bra kamera inkl. optik som fungerar för en nybörjare med relativt stora krav?

Tacksam för all info och svar.

Optiken bryter ljuset, det gör den lika bra eller dåligt oberoende av vilket kamerahus den sitter monterad på.

Hittills har min taktik varit att köpa god optik och hyfsade kamerahus, Canon EOS 300D med L-gluggar är en bättre kombination än Canon EOS 10D med icke L-gluggar från Canon inom samma brännviddsområde. Objektiv och blixtar kan sannolikt återanvändas när nya kameror kommer ut på marknaden. Sitter man då med ett för bra kamera hus och usla gluggar hjälper inte ny kamera upp bilderna.

magnusand skrev:
Hej hallå, jag har sökt och hittat mycket bra svar, men jag behöver fler.

Ska köpa digital systemkamera och behöver inte mer än det nödvändigaste men vill ändå satsa på kvalité för att inte byta kamera i framtiden. Vad som verkar bäst för mig i pris och funktion är Nikon d50. Men jag vill gärna ha bra optik och funderar på någonting av typen 35-70/2,8. Det är av vad jag förstår ett riktigt bra objektiv, hur mycket får man lägga för ett sånt ungefär? Blir inte riktigt klok på de uppgifter jag hittar. Vad är t.ex skillnaden mot Normal och Normalzoom? och Tele och Telezoom?

Nå i alla fall, jag skulle gärna höra era resonemang om huruvida jag borde slå till på ett billigare kamerahus och samtidigt ett bättre objektiv. Och hur stor skillnad är det egentligen på 35-70/2.8 och objektivet man får till d50:n 18-55/3,5-5,6? Hur pass stor skillnad gör 2,8 mot 3,5?

Har ni några förslag på bra kamerahus i prisklassen under d50? Eller kanske rentav en bra kamera inkl. optik som fungerar för en nybörjare med relativt stora krav?

Tacksam för all info och svar.

För att få stor bildvinkel med en D50 behöver du kort brännvidd, för sensorn är ju mindre än 36x24mm. Brännvidd 18mm på en D50 ger ungefär samma bildvinkel som 28mm på en analog kamera. Är du det minsta intresserad av vidvinkel bör du nog skaffa ett 18mm objektiv. Kanske köpa ett beg 18-70? Det är kitobjektiv till D70 men säljs såvitt jag förstår inte till D50.

Skillnad mellan normal och normalzoom? Tja, på en zoom kan du variera brännvidden - är det det du menar? Vad som är "normal" varierar däremot med storlek på sensor eller negativ. Man brukar säga 50mm (analog kamera), ca 30mm (digital systemkamera), ca 90mm (mellanformat, typ Hasselblad).

Skillnad 2,8 - 3,5 får du genom att kvadrera talen. De är relaterade till diametern på bländaröppningen, så för att kunna jämföra AREAN av bländaröppningen behöver du kvadrera. Pi gånger radien i kvadrat, du vet... Man ser att med bländare 3,5 behöver du ungefär 1,5 gånger så lång slutartid som vid 2,8

Kortfattat: Skaffa dig gärna det du nämnde, men risken är stor att du saknar vidvinkel. Kanske en begagnad 18-70, eller rentav en beg D70 (D70s) med det objektivet, om du hittar något prisvärt?

Edit: Jag vet inte riktigt om du hade missat det eller inte, men skillnaden i ljusstyrka är ju inte alls den stora skillnaden mellan de två objektiven. "Dyrare är skarpare" brukar gälla för objektiv med ungefär samma ljusstyrka.

Senast ändrad:
Tackar för båda svaren, de hjälpte mycket.

Håller helt klart ögonen öppna efter ett beg. d70-kit.

Roland, om jag istället väljer att köra med Nikon, har du något exempel på hyfsat kamerahus där?

magnusand skrev:
Tackar för båda svaren, de hjälpte mycket.

Håller helt klart ögonen öppna efter ett beg. d70-kit.

Roland, om jag istället väljer att köra med Nikon, har du något exempel på hyfsat kamerahus där?

D50 och D70 räcker långt.

Och i prisklassen under D50, något tips?

Det verkar vara svårt att hitta ett begagnat 18-70 objektiv. Kanske får nöja mig med d50-kittet.

Mycket värdefullt tips att sensorn är mindre, hade jag aldrig tänkt på annars :)

Sedan finns ju ett D50-kit med två gluggar till:
Nikon D50 (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED

Hur står sig det mot D70-kitet med 18-70/3,5-4,5G? Eftersom D50-kitet blir billigare och samtidigt går från 18-200, dock med två objektiv, känns det som rätt val, eller?

Senast ändrad:
Handhavande

magnusand skrev:
...går från 18-200, dock med två objektiv...

...ta av normalen, upp med telet, bort med bakre locket och flytta över (Aj fan, tappade locket! Plocka upp, blåsa rent) till normalen, vrida telet rätt och sätta den på huset. Lägg undan normalen, och upp med kameran till ögat. Klar för nästa bild! (Aj fan, objektivlocket! Av med det, och sätt det på normalen i stället) Klar!

Såvida man inte har det andra objektivet i en ryggsäck, så klart. Då tillkommer några arbetsmoment.

Re: Handhavande

BengtJohnsson skrev:
...ta av normalen, upp med telet, bort med bakre locket och flytta över (Aj fan, tappade locket! Plocka upp, blåsa rent) till normalen, vrida telet rätt och sätta den på huset. Lägg undan normalen, och upp med kameran till ögat. Klar för nästa bild! (Aj fan, objektivlocket! Av med det, och sätt det på normalen i stället) Klar!

Såvida man inte har det andra objektivet i en ryggsäck, så klart. Då tillkommer några arbetsmoment.

Hehe, ja det kanske inte var så genomtänkt.

Det ser ut som att jag möjligtvis får tag på ett begagnat d70-kit till rimligt pris. Så det blir förhoppningsvis inget problem med dubbla objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar