Annons

Bra objektiv till Canon 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok tack för svar. Ja det jag funderar på är om man kan ha ett och samma fasta objektiv till både gatu- och porträttfoto eller om det krävs olika där för att få bra resultat. Kan nån hjälpa mig?
Nu fotar jag i för sig med Nikon, men jag har ett 50 fast och jag använder det till alllt. Funkar perfekt både till gatufoto och porträtt, sen eftersom du har ett 10-18 så kan du ju variera lite mellan dessa just när du fotar gatufoto, det enda jobbiga med ett fast objektiv är väl att benen blir zoom men det funkar bra ändå

Ok. Är din kamera ff eller sensor? Vad är isåfall cropfaktorn på nikon? Jo precis jag tänkte att 10-18 är det bara att byta till vid behov eller om jag fotar mer vyer osv. Det jag vill åt är dels den bättre ljuskänsligheten som det där 50mm 1.8 har samt möjligheten till kortare skärpedjup utan att behöva dra på zoomobjektivet och backa tio meter :)

Testade lite med 18-135 och ställde det på 35 vs 50 men svårt jämföra inomhus mot hur det blir på stan så att säga. Men tror nog 50 kan vara användbart. 35 blir mycket dyrare. Sen har jag ju faktiskt redan brännvidd från 10-300mm nu med de objektiven jag har. Men som sagt. Inget av de jag redan har ligger lägre än 3.5 i bländartal...

Ok. Är din kamera ff eller sensor? Vad är isåfall cropfaktorn på nikon? Jo precis jag tänkte att 10-18 är det bara att byta till vid behov eller om jag fotar mer vyer osv. Det jag vill åt är dels den bättre ljuskänsligheten som det där 50mm 1.8 har samt möjligheten till kortare skärpedjup utan att behöva dra på zoomobjektivet och backa tio meter :)

Testade lite med 18-135 och ställde det på 35 vs 50 men svårt jämföra inomhus mot hur det blir på stan så att säga. Men tror nog 50 kan vara användbart. 35 blir mycket dyrare. Sen har jag ju faktiskt redan brännvidd från 10-300mm nu med de objektiven jag har. Men som sagt. Inget av de jag redan har ligger lägre än 3.5 i bländartal...

Har en sensorkamera och jag har för mig att cropfaktorn på min kamera ligger på 1.5 men kan ha fel där. Det du annars kan kolla på är ett 24-70 2.8 begagnat fast då går ju priset upp ordentligt, det som just är bra med det 50 fasta är ju framförallt priset, väldigt mycket objektiv på pengarna. Sen om du redan har brännvidd på 10-300 då ser jag ingen anledning till varför du inte skulle ha ett 50mm

Sådär ja. Ett 50mm 1,8 ii införskaffat. Känns kanske lite för lite vidvinkel men svårt att avgöra inomhus. Hemma me sjukt barn så svårt att testa en sväng på stan ;) men som sagt, vill man längre ifrån får man väl byta till 10-18 i vissa fall. Som du skrev. Blir skitfint till porträtt! Tagit några bilder på grabben. Skarpt. Bra skärpedjup, visst lite plastigt. Men förväntar mig inget mer för 799:-.

Sådär ja. Ett 50mm 1,8 ii införskaffat. Känns kanske lite för lite vidvinkel men svårt att avgöra inomhus. Hemma me sjukt barn så svårt att testa en sväng på stan ;) men som sagt, vill man längre ifrån får man väl byta till 10-18 i vissa fall. Som du skrev. Blir skitfint till porträtt! Tagit några bilder på grabben. Skarpt. Bra skärpedjup, visst lite plastigt. Men förväntar mig inget mer för 799:-.

Härligt, du var snabb och bestämma dig ;) hoppas du blir nöjd med det, om du ska ta mycket porträtt kan jag ju rekommendera att köpa en extern blixt, en speedlight 430 ex II, riktigt bra blixt och tar verkligen porträtten till en helt ny nivå!

Haha tack. Ja en blixt vore nog bra. Men nu får vi vänta lite med fler inköp och använda grejerna ett tag istället :)

Helt plötsligt har jag fått för mig att jag gjort fel val.. Att 50mm 1,8 blir för mycket tele till allt utom porträtt och att 10-18mm 4,5-5,6 är för ljussvagt...

Eller nojjar jag mig bara..?

Helt plötsligt har jag fått för mig att jag gjort fel val.. Att 50mm 1,8 blir för mycket tele till allt utom porträtt och att 10-18mm 4,5-5,6 är för ljussvagt...

Använd det du har ett tag, ge det en vecka och testa ännu mer! Tror att du nojjar dig lite! Om du inte är nöjd sen är det bara och byta! Vet inte hur det ser ut till canon, men det finns till nikon ett 35mm 1.8 det kanske passar dig bättre

50 mm på en cropkamera låter väldigt mycket porträtt i mina öron, eller typ landskap med halvtele :) Å andra sidan är det inga pengar. Vet inte exakt vad du vill fota, men en bra zoom typ 18-55 eller liknande tror jag på för ökad flexibilitet.

/Ulf

Önskade nåt tips på bra objektiv till bla arkitektur, landskap, gatufoto. Slutade med att jag köpte ett 10-18mm, men saknade även nåt ljuskänsligt så köpte ett 50mm. Tanken var då att det skulle funka som både porträtt och stadsfoto.

Men blir det för snävt får jag byta till vidvinkeln och sen beskära i värsta fall. Nackdelen är ju fortf ljuskänsligheten på vidvinkeln. Men ville inte betala så mycket och då blir det ju vad det blir. Hade ju kunnat betala mer för en ljuskänsligare vidvinkelzoom men har många hål att stoppa pengar i. Har ju nu följande

10-18mm f4,5-5,6
50mm f1,8
18-135mm f3,5-5,6
70-300mm f4-5,6 eller 6 minns inte.

Så hursomhelst täcker jag ju in ett rätt bra brännvidds-spann. Men hade kanske varit bättre (men dyrare) att välja en vidvinkelzoom med bättre bländaromfång alternativt 30mm eller 35mm istället för 50mm fast brännvidd. Men men...

En skarp 50 mm för porträtt är aldrig fel, tror mycket på typ 18-55 eller liknande för ditt kameraformat och för landskap, gatufoto etc, både Sigma och Tamron har fina zoomar. Ett tips är också att inte välja zoomar med för stort omfång, vilket sannolikt påverkar bilden negativt :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto