Annons

Bra objektiv till Canon 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Salas_andy

Medlem
Hej
Det är så att jag har precis köpt en Canon eos 60D Kamerahus. Och ville kolla först med er eftersom ni är så duktiga, vad rekommenderar ni för objektiv till 60D som är bra och inte så jätte dyrt ? själv kan inte så jätte mycket om objektiver , hade tänkt mig en allround.

Har kollat lite på en Sigma 50-200mm F4-5.6 DC OS HSM är nåt att ha?

Tack för er svar!

Har du några objektiv sedan tidigare?
Vad är prisspannet på "inte så jättedyrt", maxtak?
Vad gillar du att fotografera? Utomhussport, ridning inomhus, inomhussport, barn, natur, närbilder mm
Får det vara begagnat eller ska det vara nytt?

Svara på det så är det lättare att ge råd.

Jag blev rekommenderad och tog ett paket med min 60D plus:

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

Detta är min första systemkamera så min erfarenhet är minst sagt begränsad men jag tycker att detta är ett ypperligt första objektiv. Jag har därefter kompletterat med ett mer ljusstarkt och mycket prisvärt Canon EF 50/1,8 II.

Nu väntar jag bara på att plånboken tillåter något trevligt 70-200 eller 70-300. Det är svårt att inte sukta efter ett .../2.8 med IS och USM, men så mycket lär jag aldrig kunna lägga på mitt fotande ;)

Har du några objektiv sedan tidigare?
Vad är prisspannet på "inte så jättedyrt", maxtak?
Vad gillar du att fotografera? Utomhussport, ridning inomhus, inomhussport, barn, natur, närbilder mm
Får det vara begagnat eller ska det vara nytt?

Svara på det så är det lättare att ge råd.

Har en EF 50 mm f/1.8 II och en gammal EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II.
Kan tänka mig en allround objektiv , vill fota natur, närbilder , vimmel.
Nu är jag rätt fattig efter jag köpte kamerahuset så kan tänka mig en begagnat eller så väntar jag till nästa månad :)

Jag blev rekommenderad och tog ett paket med min 60D plus:

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

Detta är min första systemkamera så min erfarenhet är minst sagt begränsad men jag tycker att detta är ett ypperligt första objektiv. Jag har därefter kompletterat med ett mer ljusstarkt och mycket prisvärt Canon EF 50/1,8 II.

Nu väntar jag bara på att plånboken tillåter något trevligt 70-200 eller 70-300. Det är svårt att inte sukta efter ett .../2.8 med IS och USM, men så mycket lär jag aldrig kunna lägga på mitt fotande ;)

Tack ! :) för dina tips , hittade EF-S 17-85/4-5,6 IS USM begagnad för 2000kr ska avvakta , och fundera på saken :)

Har en EF 50 mm f/1.8 II och en gammal EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II.
Kan tänka mig en allround objektiv , vill fota natur, närbilder , vimmel.
Nu är jag rätt fattig efter jag köpte kamerahuset så kan tänka mig en begagnat eller så väntar jag till nästa månad :)

Tror att den EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II. är från 1997-98

Det handlar väl också om du är nöjd med dom två objektiv du har och hur dom presterar med din kamera, är du det så kanske någon form av macro eller vidvinkel kompletterar det du har bäst just nu...

Det känns som jag är inte riktigt nöjd , vill ha en objektiv som ger skarpa bilder!!

Sen läste nånstans att Canon eos 60D kräver objektiv med mycket hög upplösning för att komma helt till sin rätt. stämmer det ? objektiv med hög upplösning?

Och att det är EF-S objektiver som är gjorda för små sensorer med många pixlar, som sensorn i 60D.

Lånar tråden lite. Ärvde svärfarsans 60D med två objektiv till. Ett 18-135mm f3,5-5,6 is samt ett 70-200 f4-5,6 is usm.

Känner spontant att jag dels vill ha nåt till gatufoto med bra ljuskänslighet samt nån form av vidvinkel med eller utan zoom.

Några tips? Budget 4-5 tusen kanske? Helst för båda om det är möjligt. Vi kan iaf säga så liten budget som möjligt men ändå bra optik osv.

Lånar tråden lite. Ärvde svärfarsans 60D med två objektiv till. Ett 18-135mm f3,5-5,6 is samt ett 70-200 f4-5,6 is usm.

Känner spontant att jag dels vill ha nåt till gatufoto med bra ljuskänslighet samt nån form av vidvinkel med eller utan zoom.

Några tips? Budget 4-5 tusen kanske? Helst för båda om det är möjligt. Vi kan iaf säga så liten budget som möjligt men ändå bra optik osv.

När det gäller vidvinkel tycker jag du ska titta på EF-S 10-18 f4,5-5,6 IS STM http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2655375. Mycket skarpt och mycket prisvärt.

Gatufoto har jag ingen erfarenhet av så jag vet inte riktigt vad som är lämpligt där, men det finns ju ett par nya smidiga pannkaksobjektiv från Canon som verkar väldigt bra och som kanske kan passa? EF 40 f2,8 STM och EF-S 24 f2,8 STM. Ett av dessa tillsammans med vidvinkelzoomen hamnar inom din budget dessutom.

EF 40: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282056

EF-S 24: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2803300

Lustigt! Har faktiskt spanat in just dessa. Men ville inte lägga orden i mun på folk utan få egna synpunkter. Men kanske är dessa man ska satsa på då. Även om ef-s 24 inte tillför någon ny brännvidd så är det ju ljusstarkare, smidigare och förmodligen skarpare än min 18-135. Smidigare i avseende på gatufoto alltså.

Finns även en Canon ef 10-22 vidvinkelzoom för runt 4900. Är den värd dubbla priset mot 10-18-objektivet? Blir den knasig för gatufoto?

Jag måste ju ta crop-faktorn med också. Då är den fasta EFS 24 egentligen typ 38. Känns allround och bra. Eller tänker jag fel här och bör istället kosta på ett bättre istället för två olika och förmodligen billigare optik?

Kanske gräver onödigt mycket nu. Men apropå vidvinkelzoom. Ny 10-18 eller begagnad 10-22? Ca samma pris. Begagnad 10-22 tom lite dyrare.

Kanske gräver onödigt mycket nu. Men apropå vidvinkelzoom. Ny 10-18 eller begagnad 10-22? Ca samma pris. Begagnad 10-22 tom lite dyrare.

Läs recensioner av EF-S 10-18. De flesta tar upp jämförelsen med 10-22, och de jag har läst verkar tycka att 10-18 har ett strå vassare skärpa trots det lägre priset. 10-22 har dock större brännviddsomfång och avståndsskala för manuell fokus, men saknar IS.

För mig var 10-18 ett enkelt val, men var och en får bilda sig en egen uppfattning baserat på de funktioner man behöver, vilket pris man är villig att betala och om man kan tänka sig begagnat eller vill köpa nytt.

Mvh, Toni

Jo jag har läst några nu ikväll. Känns ju tryggare att köpa nytt. Men då får det bli 10-18 isåfall. Tänkte att man får ett bättre objektiv med ett beggat 10-22, men så kanske inte är fallet här...

Hepp! Blev ett 10-18. Löjligt nöjd! Nu fattas bara tid att testa det ordentligt :)

Nästa steg är alltså nåt för gatufoto och eller porträtt. Blir snurrig av allt med brännvidder, ljusstyrka, crop osv. Är ett fast 50mm bra till en crop-kamera om man vill ta porträtt eller ha till gatufoto? Eller bör man ner mot 30mm då med tanke på cropfaktorn på 1,6?

Tidigare var jag rätt insnöad på cykling. Det var också en materialsport, men det här med foto verkar inte snällare mot plånboken direkt...

Hepp! Blev ett 10-18. Löjligt nöjd! Nu fattas bara tid att testa det ordentligt :)

Nästa steg är alltså nåt för gatufoto och eller porträtt. Blir snurrig av allt med brännvidder, ljusstyrka, crop osv. Är ett fast 50mm bra till en crop-kamera om man vill ta porträtt eller ha till gatufoto? Eller bör man ner mot 30mm då med tanke på cropfaktorn på 1,6?

Tidigare var jag rätt insnöad på cykling. Det var också en materialsport, men det här med foto verkar inte snällare mot plånboken direkt...

Jag har EF 50 f1.8. Det är knivskarpt och perfekt till porträtt på en cropkamera. Dessutom riktigt billigt (om man jämför med det mesta annat i fotovärlden. Håller med dig om plånboksbiten.. :)
När det gäller gatufoto vet jag som sagt inte. Det finns säkert någon annan här som kan svara bättre på det.

Ok tack för svar. Ja det jag funderar på är om man kan ha ett och samma fasta objektiv till både gatu- och porträttfoto eller om det krävs olika där för att få bra resultat. Kan nån hjälpa mig?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto