Annons

Bra objektiv för utökande utöver standard 18-55 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hejsan alla på forumet!

Finns förmodligen en del liknande trådar men jag skulle vilja ha specifikt köpråd till min Sony a330 (55 mm gänga).

Just nu sitter jag endast på standard 18-55 objektiv och vill utöka.

Vart är smartast att börja? Eller rättare sagt, jag kommer nog köpa ett teleobjektiv i första hand, vilket skall jag köpa? Ekonomin är en stor faktor i mitt beslut då kameran inte är något proffsigt direkt.

Funderar också på om jag skall köpa ett makroobjektiv i samma veva men då jag har ett closeup-filter så kanske jag kan klara mig på det så länge för även om det blivit en del närbilder så känns det vettigare att kunna ha något på länge avstånd för t ex sport, ta kort på längre avstånd osv.

Jag lägger tyvärr alldeles för få timmar i veckan för att hinna med att plåta så mycket som jag skulle vilja men när jag fotar vill ja ändå kunna ta alla typer av bilder, långt avstånd som kort.

Hoppas det är någon som kan ge mig lite alternativ.

Ha de bra allihop!
 
Hejsan alla på forumet!

Finns förmodligen en del liknande trådar men jag skulle vilja ha specifikt köpråd till min Sony a330 (55 mm gänga).

Just nu sitter jag endast på standard 18-55 objektiv och vill utöka.

Vart är smartast att börja? Eller rättare sagt, jag kommer nog köpa ett teleobjektiv i första hand, vilket skall jag köpa? Ekonomin är en stor faktor i mitt beslut då kameran inte är något proffsigt direkt.

Funderar också på om jag skall köpa ett makroobjektiv i samma veva men då jag har ett closeup-filter så kanske jag kan klara mig på det så länge för även om det blivit en del närbilder så känns det vettigare att kunna ha något på länge avstånd för t ex sport, ta kort på längre avstånd osv.

Jag lägger tyvärr alldeles för få timmar i veckan för att hinna med att plåta så mycket som jag skulle vilja men när jag fotar vill ja ändå kunna ta alla typer av bilder, långt avstånd som kort.

Hoppas det är någon som kan ge mig lite alternativ.

Ha de bra allihop!

Kände att det blev mycket extra info om väldigt onödiga saker som t ex mm gänga, ihopblandning av typer av objektiv osv.

Så för att fatta mig kort, jag skulle vilja ha förslag på prisvärda teleobjektiv, helst i budgetklassen. Man får ju vad man betalar för oftast men ekonomin är tyvärr begränsad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.