Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra "nybörjarkamera"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkins

Ny medlem
Jag letar "ny" kamera och jag måste hålla mig en bit under 900-1000 kronor. Jag behöver en komplett kamera men den behöver absolut inte vara komplicerat, bara den är någorlunda välbevarad. Vad för märke ska jag leta efter, var ska jag leta och vad kan jag få betala? Jag söker hjälp hos er som kan, för jag kan dessvärre inte.

/ Joel

Komplett ???
Kompakt ???
900-1000:- ???

Nej du...det blir inte mycket kamera för 1000:- om vi pratar systemkameror.

Möjligen finns det alternativ på tyska e-bay

Själv hade jag en Olympus OM-40 i början av mitt fotograferande som jag trivdes bra med.

Annars har Canon en flock typ:
AE-1 Program
AE-1
A-1

och Nikon och Minolta och Pentax ....och....och...

Jeppe skrev:
Annars har Canon en flock typ:
AE-1 Program
AE-1
A-1

och Nikon och Minolta och Pentax ....och....och...

Pentax K1000 kan Du hitta för dryga 1000-lappen med lite tur. Perfekt nybörjarkamera med bara de grundläggande funktionerna och mycket robust.

/Fredrik

Möjligtvis kan du hitta en Canon AV-1 med normal optik för dryga tusen kronor, eller om du har tur en Nikon EM med serie E optik för runt 1200, båda två bra kameror i den prisklassen, Men då är de ganska slitna, och lätt kommer det inte att bli.

om du köper privat i t ex gula tidningen blir det billigare, men då vet man inte om de funkar som de ska.

//Johannes

Köp nåt begagnat, och "det mesta" duger bra.
Gå in i en fotoaffär, titta på beg. hyllan och låt utbud och plånbok styra lite. Efter att ha fotat ett tag med kameran vet du troligen exakt vad du vill ha och INTE vill ha...
Köper du en billig Canon, Minolta, Pentax, Nikon, Chinon tex. så kan du knappt bli helt missnöjd.
Skulle jag rekommendera att INTE köpa något så är det billiga, plastiga autofokus-zoomobjektiv...

Kan nog bli lite knepigt att hitta en komplett för 1000 i bra skick...men om du letar noga kanske det går.
Ett tips är att leta efter en Nikon EM med E optik, det är en kamera som brukar vara ganska billig begagnad, dock klart undervärderad. Den är liten och lätt samt stryktålig. Dessutom är den mycket lättanvänd. Nikon E optiken är kanske inte lika robust som Nikkor optikerna, men ger bra prestanda för en billig penning. Nikon E 50mm/1.8 är ett fynd, den optiska konstruktion är nästan identisk med dyrare Nikkor 50/1.8. Likaså Nikon E 35mm/2.5 är en bra och billig optik.
Har du tur och letar noga kan du nog hitta en Nikon EM med optik (50mm eller 35mm) för 1000-1200 kr.

Lycka till!
:)

Nikon EM

Nu har inte jag full koll men jag har fått för mig att Nikon EM är typ en halvautomatisk systemkamera...där det inte går att ställa in tiden själv?? Eller har jag knarkat?

Re: Nikon EM

Rad skrev:
Nu har inte jag full koll men jag har fått för mig att Nikon EM är typ en halvautomatisk systemkamera...där det inte går att ställa in tiden själv?? Eller har jag knarkat?
Du har inte knarkat...

Den är halvautomatisk (tidsautomatik), dock finns det ett manuellt M90 läge (1/90 s).

Men vill man betala 1000 kr så har man inte så mycket att välja på. Då är Nikon EM ett bra alternativ, det är ju inte livsviktigt att kunna ställa tiden när man kan påverka den med bländaren.
Eller har jag fel...

:)

Hej

Pentax K1000, MX, ME robusta, vackra o bra. Kan du säkert hitta för runt 1000.- Pentax gamla manuella gluggar är dessutom av högsta klass och de finns massor av dem!

Mvh
Johan
www.motljus.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar