Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra, manuellt, ljusstarkt och billigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

zwinto10mm

Aktiv medlem
Tänkte försöka hitta nått skysst gammalt analogt objektiv på e-bay, finns ju i drivor, men det är ju ganska mkt å sätta sig in i för en som inte har nån koll alls, ska ha det på om OM-D em5 så det mästa funkar ju...

Men vad är det som är värt? är nog ute efter nått i stil med 80mm F2,0 kanske?

Nån som har några goa tips?

Mvh

Markus.

Tänkte försöka hitta nått skysst gammalt analogt objektiv på e-bay, finns ju i drivor, men det är ju ganska mkt å sätta sig in i för en som inte har nån koll alls, ska ha det på om OM-D em5 så det mästa funkar ju...

Mvh

Markus.

Menar du 80 mm eller menar du motsvarande 80 mm på en småbildskamera?
Jag har ett Canon FD 85/1,8 och det funkar rätt bra. Inte världens bästa bokeh men hyfsad skärpa på största bländare.

Mvh

Markus.

Hej !

Tamron SP90 2,5, manuellt , finns i två ver ( A,B ), likvärdigt optiskt,
extremt skarpt, från fullt, och rel billigt.
Macro till 1-2, men var med på att det blir
mer macro än med FF.

Zuiko 100 2.8 skarpt, men slås av SP90 2,5.
Zuiko 135 2.8 skarpt, men slås av SP90 2,5.
Obs ej 85 2.0 sämre skärpa än ovastående, men visst användbart.

Zuiko 50 1.4. obs ej Zuiko 50 1.8

Zuiko 50 3,5 macro, inte riktigt så skarpt
som 50 1,4 utanför macroområdet.

Zuiko 35 2.8 ej Zuiko 35 2.0

Zuiko 28 3.5

Zuiko 24 2.8

Detta med vad jag har att jämföra med, ev kan
det skilja mellan andra exemplar som kullkastar listan.

//MW

Om du vill ha något som har en bildvinkel på m4/3 som motsvarar cirka 80mm brännvidd på småbild, så skulle nog ett Konica Hexanon AR 40mm f/1.8 passa bra. Sådana brukar säljas ganska ofta på Tradera, och till hyfsade priser. Inte sällan under 200 kr. Sen behöver man förstås en adapter som man brukar kunna inhandla för några hundralappar (också på Tradera).

Olympus Pen Zuiko 38mm f/1.8 brukar också få goda recensioner, men det har jag inte någon erfarenhet av själv. (Ännu, vill säga. Väntar hem ett exemplar om några dagar).

- - -

Olympus Pen Zuiko 38mm f/1.8 brukar också få goda recensioner, men det har jag inte någon erfarenhet av själv. (Ännu, vill säga. Väntar hem ett exemplar om några dagar).

Ett sånt har jag. Jättefin liten glugg som är skarp från 1,8 och mycket skarp mellan 4 och 8. Blir ett kort tele på en m43-kamera. Fint för porträtt och för att frigöra motiv från bak- och förgrund, även om bokehn kanske kunde vara snyggare om man är kräsen. För att kunna ställa in bländaren måste man låsa den lilla piggen som styr bländaren på något sätt. Adaptern gör inte det, i alla fall inte min. Jag löste det med en liten plastbit, efter tips här på fotosidan.

Undrar förresten vad det kostar att köpa i dag, mitt hade jag kvar sen jag hade en Pen FT en gång i tiden och det låg i 40 år i en byrålåda innan det hamnade i fotoväskan igen...

Bilagor

• omd-1.jpg
    omd-1.jpg
    89.4 KB · Visningar: 589
Bland nyare optik finns Samyang 85 mm f/1,4 som är mycket skarpt.

Om man letar efter äldre optik är det lite knepigt, eftersom även ganska bra objektiv kan bli mer eller mindre oanvändbara på digitalkameror. Olympus 38 mm till Pen F var en överraskning av positivt slag, den är mycket skarp, och den har inte problem med uppmjukning av bilden som många andra äldre objektiv. Jag har också 65 mm f/1,5 och 70 mm f/2,0 men inget av dem är användbart, eftersom det är för mycket reflexer. Det var först på sjuttiotalet som flertalet objektiv fick tillräckligt bra antireflexbeläggning för att duga till digitalfoto. Enstaka objektiv som är äldre än så kan funka, men de flesta gör det inte. Alla objektiv från åttiotalet och framåt har dock sådan flerskiktig AR-behandling som behövs för digitalchipet.

Problemet är att AA-filtret är som en liten spegel, som skickar tillbaka en ganska stor del av ljuset, och det kan sedan studsa tillbaka från objektivet om AR-behandlingen är otillräcklig.

Själv tycker jag att 80 mm är väldigt långt, och jag skulle knappast ha någon användning för ett ljusstarkt sådant objektiv. Min ljusstarkaste som funkar är Carl Zeiss Planar 50 mm f/1,4 som faktiskt har ganska risig bokeh, vilket gör den mindre attraktiv. Olympus 38 mm f/1,8 till Pen F är faktiskt både skarpare och har snyggare bokeh. Däremot tappar den lite mer skärpa mot hörnen och vinjetterar lite mer på full öppning.

Om du tittar efter brännvidder på 50 mm och däromkring är det lättare att hitta ljusstarka gluggar, och det motsvarar ju omkring 100 mm på småbildsformatet, så det är kanske till och med aningen långt som porträttoptik. Det finns mycket bra såna objektiv från i stort sett alla tillverkare.

Olympus Pen Zuiko 38mm f/1.8

Undrar förresten vad det kostar att köpa i dag, mitt hade jag kvar sen jag hade en Pen FT en gång i tiden och det låg i 40 år i en byrålåda innan det hamnade i fotoväskan igen...

Strax under tusenlappen inklusive en Pen FT. Jag tror att det är ett hyfsat pris med tanke på hur eftertraktade gamla Pen-kameror har blivit.

Det var billigt för en kultkamera! Jag kanske ska be att få tillbaka min gamla Pen FT! (Jag vet var den finns)

Kollade ebay: Där ligger kamerahusen på runt 2000:- utan objektiv. En säljare vill ha 835 kr bara för motljusskyddet (som kan ses på min bild ovan)! Objektivet hittade jag inte.

Man ska kolla på avslutade affärer. Vad folk begär för pris säger inte allt om vilken nivå försäljningspriserna brukar ligga på.

Nä det är klart. Jag har varit på mer än en bonnauktion där grepar och krattor går bort för en femma när utropet var en hundring. Men hur kollar man det på ebay?

Advanced search. Sen klickar man i checkboxen för "Completed listings". (Och checkboxen för "Auction" om man bara är intresserad av auktioner och inte "köp nu".)

Tyvärr får man både avslutade och pågående auktioner, så det blir lite rörigt. På Tradera kan man välja att bara se avslutade auktioner.

Jag gjorde en liten testsökning och hittade ett Olympus F Zuiko 38mm f/1.8 som såldes för två dagar sen för 103 brittiska pund. Det är nog som du skrev lite kult över gamla Pen-grejer, så de objektiven kan nog inte betraktas som så jätteprisvärda för den som söker ett gammalt manuellt objektiv att använda med adapter på en m4/3-kamera. Konica Hexanon AR, Minolta SR/MC/MD, Pentax M42 och i viss mån Canon FD är nog lättare att hitta till hyfsat låga priser.

För några hundralappar kan chansa och prova om ett objektiv fungerar hyfsat på m4/3, men ska man vara seriös och skaffa något som fungerar riktigt bra så ska man lyssna på Urban om antireflexbehandling och kolla runt lite vad folk har för erfarenheter av just det objektiv man är intresserad av.

Det kan vara värt att titta på optik från östblocket också, både ny optik och lite äldre. Två av mina bättre gluggar är Pentacon, en 135 mm f/2,8 och en 29 mm, båda med MC-behandling. Också en del äldre objektiv för Praktica hade förvånansvärt bra antireflexbehandling. Pancolar står fortfarande rätt högt i kurs, och den är helt jämförbar med Planar.

Hartblei har några objektiv i sitt sortiment som är mycket bra, bland annat en 20 mm med µ4/3-fattning och tilt. Jag har inte provat den på OM-D, och deras tiltadapter behövde friseras nästan en millimeter för att inte krocka med överläppen på sökarhuset, så för OM-D kanske man bör vara lite reserverad. Hartbleioptiken funkar annars bra på Panasonic och på småkamerorna.

MC TS Arsat 20mm / f=2.8 Tilt Shift
w/ Olympus Micro Four Thirds lens mount only $495

Det som efterfrågades i tråden var ett bra, manuellt, ljusstarkt och billigt objektiv. Jag har just skaffat ett Sigma 19/2,8 EX DN till min E-M5. Det är bra och billigt, men inte så väldigt ljusstarkt förstås. Och manuellt bara om man vill det. Det finns en 30/2,8 också

Jag har bara hunnit ta ett tiotal bilder men det ser lovande ut.

Kan ju vara ett alternativ till de betydligt dyrare alternativen från Olympus och Panasonic. Prismässigt hamnar man mittemellan loppisfynd och Pana/Oly.

Det kan vara värt att titta på optik från östblocket också, både ny optik och lite äldre. Två av mina bättre gluggar är Pentacon, en 135 mm f/2,8 och en 29 mm, båda med MC-behandling. Också en del äldre objektiv för Praktica hade förvånansvärt bra antireflexbehandling. Pancolar står fortfarande rätt högt i kurs, och den är helt jämförbar med Planar.

Inte så konstigt egentligen. Zeiss (t.ex.) hade jättemycket verksamhet i Dresden och Jena innan andra världskrigets slut, och de fabrikerna fortsatte efter kriget (först under Zeiss-namnet, men det blev problem att sälja med det namnet i väst så man fick byta namn). Det var ju samma objektivkonstruktioner som tidigare.

Övrig (icke-tysk) östblocksoptiktillverkning har inte gjort så mycket väsen av sig (vilket iofs inte betyder att den var hemskt dålig).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar