Annons

Bra lockbete?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kermit

Medlem
Jag har försökt locka till mig vilda djur, typ rovfåglar eller rävar genom att placera ut köttrester (lever/grytbitar) och sedan gömma mig någonstans en bit bort, men fåglarna verkar aldrig upptäcka lockbetet? Är det någon som har ett tips på vad man kan använda för nåt som funkar bra?

Placera ut lockbetet dagligen i 2-3 veckor utan att stanna kvar efteråt.

Sedan smyger du dit och tar dina kort.
Så gör man vid åteljakt och principen är densamma. Vänj bytet vid att här finns det mat och sedan när bytet är van att äta där så sitter man och väntar.

Det bör även nämnas att:
Om man vill ha kvar viltet vid åteln under en överskådlig framtid, så ska man se till att det alltid finns mat där. Annars så finns risken att viltet lessnar och letar upp någon annan generös.

Förslag till lockbete:
Saker som luktar om du vill ha landlevande rovdjur.
Tala med en jägare så kanske du kan få lite mums.

Hos fiskhandlaren kan du få fisk. Det bästa jag har upptäckt hittils. Fungerar utmärkt även på fågel.

Kom bara ihåg att allt animaliskt som ska användas som lockbete till vilda djur, måste besiktigas enligt svensk lag.

...och du följer väl EU-bestämmelserna för åtelutläggning, dvs både tillstånd från Länsstyrelsen och veterinärbesiktigat kött.. Samt naturligtvis markägarens tillstånd?

;)

Om detta inte efterföljs, kan detta ju vara en anledning till att du inte får napp på din åtel ;)

Tackar!

Självklart har jag alla tillstånd som krävs. Jag ser även till att med glädje betala moms på fotoutrustning jag beställer utomlands.;)

Tackar för tipsen, jag hade aldrig listat ut det här på egen hand.

Det är bra att du har dom tillstånd som krävs, att riskera förgiftning av djuren man tänkt plåta kan ju kännas lite trist.

Personligen så tycker jag att det är lite löjligt med besiktning av åtelmaterial.
Är man ute efter att förgifta djuren så gör man ju bara det. Är man inte ute efter att förgifta djuren så lägger man ju inte ut saker som man vet är farliga.

Samtidigt behöver man ju inte någon sorts besiktning om man ska ge bort kött till en annan människa.

?

Förgiftad av lever och grytbitar, är du allvarlig? Jag trodde inte dom var så känsliga, tvärt om. Jag trodde kött som dög som människoföda skulle duga till rävar och fåglar också.

Då tror jag att jag åker till skansen och plåtar i stället. :(

Nej, inte av lever och grytbitar som är köpt i butik, men den regeln finns för att man tidigare ofta åtlat (och stödutfodrat)med självdöda tamdjur som kan vara smittade av salmonella och annat spännande. Därför regeln om veterinärbesiktning av kött.
Men jag TROR (är inte hundra på detta) att man får åtla med kött av vilt utan att besiktiga det först. Typ trafikdödat vilt.

Inser att mitt inlägg var otydligt och kanske lite överdrivet.

Vetrinärbesiktat kött är ok, kött av vilt också, om inte djuren självdött.

Såg att Magnus hann före nu i efterhand.

Funkar det även att duka upp ett julbord på torget, och sen gömma sig bakom ett hörn för att plåta frossande människor?
Ska maten läkarbesiktigas först?
Kan man få EU-bidrag till detta?
Vad säger socialstyrelsen?

müsli skrev:
Funkar det även att duka upp ett julbord på torget, och sen gömma sig bakom ett hörn för att plåta frossande människor?
Ska maten läkarbesiktigas först?
Kan man få EU-bidrag till detta?
Vad säger socialstyrelsen?

Det finns säkert hälsoskyddsregler om t.ex. varmhållning av maten vid utskänkning. - Men det är något som jag inte tänker leta reda på! :-D

Kermit skrev:
Jag har försökt locka till mig vilda djur, typ rovfåglar eller rävar genom att placera ut köttrester (lever/grytbitar) och sedan gömma mig någonstans en bit bort, men fåglarna verkar aldrig upptäcka lockbetet? Är det någon som har ett tips på vad man kan använda för nåt som funkar bra?
Ja
Tålamod och gömsle

Christoffer Sahlén från Alingsås och Vårgårda fotoklubb visade bilder på förra fotomötet.
Det tog honom 5 år och jordnötter att få några bilder på grävling.

Fågel är enklare, kontakta Christoffer, han är expert på hök.
Lycka till

Ett annat suveränt sätt är att leta upp ett grävlingsgryt. Hela familjen grävling kommer ut på minuten samma tid varje morgon. Man kommer mycket nära om man sitter i rätt vind.

bullen_ skrev:
Ett annat suveränt sätt är att leta upp ett grävlingsgryt. Hela familjen grävling kommer ut på minuten samma tid varje morgon. Man kommer mycket nära om man sitter i rätt vind.
Christer håller nog inte riktigt med dig...

Eller så låg vinden fel från gömslet under övriga 4,5 år...

Besked från Länsstyrelsen

Inga ANIMALISKA produkter får läggas ut i naturen.Skall du det så krävs det beslut från Länsstyrelsen och det är en STOR process.

Men du får fritt lägga ut frukter och grönsaker och även torrfoder ex hundmat som innehåller köttprodukter.

Källa: Länsstyrelsen i Skåne 040-25 20 00

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar