ANNONS
Annons

Bra kameragrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

legendfoto

Avslutat medlemskap
Hej

Behöver lite tips av er forummedlemar med stora händer,har tänkt mig att stegt in i fotovärlden och har därför bestämt mig att investera mig en digital systemkamera.

Men mitt problem är att jag har stora händer,och behöver lite tips på kameror med bra grepp.

Ett alternativ som jag funderade på är att köpa till batterigrepp så man får mer att hålla i,är nybörjare så jag behöver lite tips av er erfarna fotogarfer.

Mvh
Mauro

Hur långt är ett snöre?
Inget illa menat men ingen kan veta vad som passar dig, mer än du själv. Gå till affär, kläm & känn.
Sen kan du skriva 100 frågor här om teknik, iso, skärpa etc etc.
Till detta lämnas oftast milslånga trådar med svar åt alla håll.

//Fredrik

Jag har inte stora händer så jag kan inte ge något konkret tips på kamera däremot så var det ett stort lyft för mig när jag skaffade ett batterigrep till min Canon 400d, jag fick ett bättre grep på kameran och det blev lättare att hantera kameran i porträttläge så batterigrep kommer nog passa dig utmärkt.

Jag kör Canon så jag vad gäller deras kameror så skulle jag nog titta på en 40D eller 50D alternativt 5D mrk II men se till att undvika de s.k instegsmodellerna för de torde vara alldeles för små för dina händer.

Jag har inte stora händer så jag kan inte ge något konkret tips på kamera däremot så var det ett stort lyft för mig när jag skaffade ett batterigrep till min Canon 400d, jag fick ett bättre grep på kameran och det blev lättare att hantera kameran i porträttläge så batterigrep kommer nog passa dig utmärkt.
Jag har ingen erfarenhet av olika kameror men, som ovan, upplever jag direkt en markant skillnad med ett batterigrepp.

För att vidareutveckla joakim's svar ang. porträttbilder, så fungererar batterigreppet på alla typer av bilder. För mig. Jag har upptäckt att jag kan ta 'vanliga' fotografier, med batterigrepp, genom att hålla kameran... uppochner.

Sen om det är rätt eller fel... ;)

Men enklast är att gå till flertalet affärer och testa hålla i produkterna, även om det inte blir ett köp där.

Hur långt är ett snöre?
Inget illa menat men ingen kan veta vad som passar dig, mer än du själv. Gå till affär, kläm & känn.
Sen kan du skriva 100 frågor här om teknik, iso, skärpa etc etc.
Till detta lämnas oftast milslånga trådar med svar åt alla håll.

//Fredrik

Hejsan Fredrik

Jag har faktiskt varit inne och provat dom flesta eos modelerna och det var inte mkt till grepp, eos 450 med batterigrepp kan nog funka relativt bra.Har även testat Nikon 300 och 700 dom satt kanon bra i handen,men kanske lite saftiga priser som nybörjare.Så självklart så får man prova sig fram.

Sen kan man alltid spara tid och få tips av erfarna fotgrafer som har stora händer,eftersom man är nybörjare så måste man samla in lite fakta oxå.

Mvh
Mauro

Hej

Tack för svaren och tipsen har faktiskt kollat upp med batterigrepp och det verkar funka rätt bra,man får mer att greppa i.

//Mauro

Hejsan Fredrik

Jag har faktiskt varit inne och provat dom flesta eos modelerna och det var inte mkt till grepp, eos 450 med batterigrepp kan nog funka relativt bra.Har även testat Nikon 300 och 700 dom satt kanon bra i handen,men kanske lite saftiga priser som nybörjare.Så självklart så får man prova sig fram.

Sen kan man alltid spara tid och få tips av erfarna fotgrafer som har stora händer,eftersom man är nybörjare så måste man samla in lite fakta oxå.

Mvh
Mauro

Mina labbar storlek L trivs bra med Nikon D700, men som sagt kanske inte läge att pynta 25000. Har även haft D80 som jag trivdes med. Testa D90, tror den är i samma storlek.

Har svårt att lämna råd då jag bara kan hänvisa till Nikon och det kanske inte passar dig alls.
Gå till affärer och håll i och provskjut de kameror som ligger inom rätt prisområde och se vilken som passar bäst ergonomiskt.
Sen kan du ju få mer yta och tyngd med ett batterigrepp.

//Fredrik

Ett alternativ som jag funderade på är att köpa till batterigrepp så man får mer att hålla i,är nybörjare så jag behöver lite tips av er erfarna fotogarfer.

Även om jag nu inte är så värst erfaren, så har jag i alla fall en Canon 450D med batterigrepp. Det är suveränt, reglagen på rätt ställe även när man vänder på kameran och lillfingret halkar inte av i nederkanten på "rätt" håll heller.

Dubbla batteritiden är mest en bonus som råkar följa med på köpet.

(Dessutom gillar jag min digitala Canon mycket bättre än min (okej, rätt föråldrade) analoga Nikon. Religionskrig börjar om 3.. 2.. 1.. nu!)

Senast ändrad:
Hej

Behöver lite tips av er forummedlemar med stora händer,har tänkt mig att stegt in i fotovärlden och har därför bestämt mig att investera mig en digital systemkamera.

Men mitt problem är att jag har stora händer,och behöver lite tips på kameror med bra grepp.

Mvh
Mauro

Du får väl göra som alla gör då dom skall köpa kläder eller bilar kameror osv.. DVS själv prova .... Och sedan bestämma vad du anser passar dig...

Svårare är det ju inte...

Kolla på en Nikon D200 om du kan leva med en beg kamera!

De finns nog för övrigt nya fortfarande. Men visst, den är inte toppmodern.

Problemet är egentligen inte så lätt som det låter.
Du presenterar dig som nybörjare och en större kamera med fler finesser kan innebära en inlärningströskel som är (för) hög.

Instegskamerorna skall du utesluta med stora händer. Titta på enusiastkamerorna med toppdisplay. Då blir kamerahuset större och komplettera med batterigrepp.

Då jag endast arbetar med Nikon inom dslr, kan jag endast råda utifrån dessa modeller.

Mitt råd, om den passar dig ergonomiskt och ekonomiskt är en D90 med batterigrepp. Har du ekonomi till en D300 kan du få en fin begagnad D2x för samma pris. Det är ett riktigt stort proffshus med den utsökta ergonomi ett sådant ger, men också en väldigt hög inlärningströskel.
D2x presterar enormt bra på låga iso, men sedan kommer bruset direkt.

För att spara in på pengar skulle jag tipsa om att kolla blocket/tradera efter Nikon D200 eller Canon 20D/30D. Ska man gå på de större kamerorna direkt är det bättre tycker jag att skaffa begagnat tills man lärt sig hur det fungerar.

Problemet är egentligen inte så lätt som det låter.
Du presenterar dig som nybörjare och en större kamera med fler finesser kan innebära en inlärningströskel som är (för) hög.

Instegskamerorna skall du utesluta med stora händer. Titta på enusiastkamerorna med toppdisplay. Då blir kamerahuset större och komplettera med batterigrepp.

Då jag endast arbetar med Nikon inom dslr, kan jag endast råda utifrån dessa modeller.

Mitt råd, om den passar dig ergonomiskt och ekonomiskt är en D90 med batterigrepp. Har du ekonomi till en D300 kan du få en fin begagnad D2x för samma pris. Det är ett riktigt stort proffshus med den utsökta ergonomi ett sådant ger, men också en väldigt hög inlärningströskel.
D2x presterar enormt bra på låga iso, men sedan kommer bruset direkt.

Jätte bra tips tack för det!!
//Mauro

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar