Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kamera till nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adama

Medlem
Hej!
Tänkte höra om man kunde få lite hjälp när det kommer till kameraval.

Är ganska fotointresserad och vill nu köpa en lite bättre kamera. Den jag har nu är en gammal konika minolta som iofs tar riktigt bra bilder, men jag vill ha nåt mer modernt.

Digital-system? System? Hjälp mig med tips på kameror som är bra för en amatör som jag, vad bör jag tänka på, hur mkt är rimligt att spendera?

tack på förhand!
//adama
 
Tja... Hur mycket som är rimligt att spendera kan bara du bestämma...

Ett system som är mycket bra får du nog budgetera runt 25-30 000:-

Kamera 10 000:- till 15 000:-
Objektiv några st runt 10 000:- till 15 000:-
plus extra tillbehör, stativ, minnen, fjärris osv

Du kan köpa ännu dyrare system om du har den budgeten.

Viktigt att poängtera är att du kommer långt med betydligt billigare budget också :)

Kamera 10 000:-
Några objektiv för totalt ~6000:-
Du kan ju också bygga ut systemet efterhand.

Men har du en budget på max 6 000 kronor och du ser ingen möjlighet till framtida avsättningar till kamerakontot då är nog en kompaktkamera avsevärt mycket bättre val.

systemkamerans stora fördelar är handhavandet/kontrollen av funktionerna och möjligheten till objektivbyten.

Du kan också via objektiven påverka kamerans bildkvalitet, tekniska gränser och användbarheten.

Problemet är ofta att en systemkamera kostar alltid pengar just pgr av att du kan köpa nya objektiv. Smidigheten försvinner också, du stoppar inte ner en kamera i BH:n eller i byxfickan.

Kompakterna är idag riktigt bra kamereror, dom har ganska stora zoom omfång med bra optik. Det du köper är också det du får, thats it.

kompakterna har i regel betydligt mindre sensorer och därmed ökat problem med brus, längre skärpedjup osv. Optiska kvalitetsproblem kan ibaldn också uppstå pgr av stora zoomomfång.

Så fråga dig detta:

Vill du satsa seriöst på ditt fotointresse?
Svar: Nej ->Köp en bra komapktkamea som du kan ha med dig överallt.

Svar: Ja -> vad har jag för budget?

Budget på max 10 000:- och svårt att i framtiden avsätta mer pengar, tveksamt isåfall om det är en systemkamera du ska ha.

Kan du avsätta runt 10 000:- och få lite pengar över ibland till objektiv o lite annat efter hand, Köp ett billigt och bra system! Titta på Canon, Nikon, Sony, Pentax

Kan du avsätta 15 000 direkt och kanske ännu mer och värdesätter optiskt perfekta bilder?

Titta isåfall på Canon eller Nikons kameror och titta på deras riktigt bra objektiv, dessa börjar på runt 10 000kr st och fortsätter uppåt!


Notera nu att man kan lägga sig på vilka nivåer man vill, man kan köpa i långsam takt efterhand. Men man måste vara beredd på att systemkameror kostar pengar, framför allt om man vill utvecklas.

Idag finns dessa tillverkare som gör syustemkameror:

Canon - Störst på marknaden och störst objektivutbud.

Nikon - Stora drakar med stort objektiv utbud.

Sony - Köpt Konica Minolta och är stora och arbetar sig upp ordentligt.

Pentax - Ja dom finns i alla fall... och dom stretar väl på, ganska billgia och deras kameror är nog helt ok. ;)

Samsung - Ingen erfarenhet av dessa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.