Annons

Bra kamera för naturfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

plingretard

Ny medlem
Hej!
Det är så att jag har börjat få ett intresse för fotografering, och naturfotografering mer specifikt och är inte alls så jätteinsatt i detta ännu så min fråga är helt enkelt har ni några tips på en bra kamera och objektiv för runt 12.000kr max som är bra för just naturfotografering? Och med det så menar jag mer landskap etc och inte så mycket djur.
Jag har kollat runt på lite olika forum men förstår inte direkt vad allting betyder så skulle uppskatta om jag kunde få lite olika tips.

edit: Och 12.000kr är då min max gräns men tar gärna emot tips på kamera och objektiv under denna summan också såklart.

Tack! // Simon

I princip alla kameror funkar för landskap, största skillnaden gör objektivet (bildvinkel och skärpedjup etc).

Bildkvalitén som själva sensorn kan producera skiljer inte så extremt mycket när det gäller dynamiskt omfång men upplösningen variera ganska mycket, det är stor skillnad på 10MP och 50MP men priset skiljer också väldigt mycket. Vilken som täcker dina behov beror på vad du tänkt använda bilden till. Ska du bara publicera bilder på nätet som Flickr och Facebook etc duger 10MP gott men ska du göra stora utskrifter eller sälja bilder är det en fördel med fler MP, dock kräver det även mer datorkraft samt lagringsutrymme.

Dvs en 5 år gammal kamera funkar utmärkt att lära sig grunderna med, när du lärt dig det kommer du veta bättre vad du saknar med din utrustning.

Skulle råda dig att köpa en beg. kamera för runt 2-3000:- med APS-C sensor och 18-55mm zoom objektiv samt ett fast eller zoom objektiv med mer vidvinkel runt 10-16mm.

Dock skulle jag säga är efterbehandling av bilden är väldigt viktigt för att få det resultat men vill uppnå. En jpg bild direkt från kameran är sällan en färdig bild om inte förhållandena vid fototillfället varit optimala (ljus, exponering samt komposition) så du bör alltid fota i raw format och framkalla bilden i tex. Lightroom.

Ja just ja det glömde jag, som Erik skriver, stativ! Däremot tycker jag det funkar att börja med ett billigare beg. för runt 500:- bara det är någorlunda stabilt och du kan komma tillräckligt högt och lågt.

Stativ är väldigt viktigt vid landskap om du vill att hela bilden ska bli skarp (stort skärpedjup) eftersom du då behöver använda en liten bländaröppning (högt F tal) och detta gör att slutartiden blir längre. Dessutom bör du hålla dig till långa ISO värden (helst inte över bas-ISO 100-200) för att inte få så mycket brus i bilden. Även detta gör att slutartiderna blir längre och stativ oftast krävs.

Ett så pass billigt stativ är ett ämne. Ett ämne är ngt som kan bli ngt när det är färdigt.
Ett sådant stativ skulle bara lyckas med en sak, försämra mitt humör.

Vad kul att du funderar på att börja fotografera landskap.

Angående stativ håller jag delvis med föregående talare. Jag skulle dock ta det med en ganska stor nypa salt. Det är för det första långt ifrån en nödvändighet att släpa på stativ hela tiden. De flesta landskapsbilderna jag tar är faktiskt utan stativ. Ibland hjälper ett stativ och ibland stjälper det. Ibland är stativ ett måste, men ganska sällan.

Med lite tur så kan du hitta ett ganska dugbart stativ för 500 kr. Jag skulle inte köpa ett dyrt stativ om du inte har fotat mycket med det förut. Speciellt i början kan det vara lite jobbigt och trassla fram stativet. Du blir mer metodisk och lugn med ett stativ men i min mening kan det också hemma kreativiteten ibland.

Med dagens kameror är det ganska svårt att se skillnad på ISO 100 och 800 så var inte heller rädd att gå upp i ISO om det krävs. Efter ISO 1600 börjar det synas lite mer. Men det är väldigt lärorikt att experimentera. Men grundregeln är såklart så lågt iso som möjligt.

Jag kan mest canon så därför rekommenderar jag en sådan uppsättning. Finns många andra bra. Men mitt tips är Canon 60d samt ett kitobjektiv plus en vidvinkel, eller kanske ett trevligt fast objektiv. En mycket trevlig kamera!

Men om jag själv hade varit i din sits så hade jag köpt en äldre Canon 5 D (Mark I) tillsammans med ett canon 28 mm 1.8 (ruskigt underskattat objektiv) och ett Canon 50 mm 1.4. Allt begagnat skulle du kanske kunna hitta för 9000:- ca

Då har du fullformat som lämpar sig bäst för landskapsfotografering & porträtt och ger dig väldigt mycket för pengarna! Nackdelen men denna setup är att det är en äldre kamera som inte har alla nya finesser men bättre bildkvalité. Dock lite stor också kanske. Men 60d är också mkt fin och lite mindre!

Lycka till!

Det beror lite på, jag står dock fast vid att en total nybörjare klarar sig väldigt långt med ett beg. stativ för runt 500:- som ger så mycket mer än att tex. lägga 1000:- på ett UV filter. Nu har inte UV filter kommit på tal men det brukar vara en vanligt nybörjartabbe att tro man behöver.

Min approach i frågan var att köpa något billigt beg. att börja testa med (som man sedan kan sälja utan att gå så mycket back) och därefter skapa sig en uppfattning om vad man saknar.

Men för en del är det just köpa dyra bra prylar (som man inte kan hantera) som är grejen men sen blir det inte så mycket mer än så och man letar vidare efter nästa ännu bättre och dyrare pryl som ska göra underverk eller tappar helt intresset och söker sig till något annat att köpa.

Köp begagnat för att få ned priset. Välj något utan AA filter vilket ger lite krispiga bilder.. Fullformat hade varit bäst (mindre brus) men går nog inte in i budget så du får nog stå ut med APS-C format för sensorn.

Du borde t.ex. kunna få en beg Nikon D5300/D5500 och en Nikon 35/1.8 för kring 6000, lägg resten på ett bra stativ. Du kan säkert få in t.ex en Nikon D7100 i budget också, men den ger dig egentligen inte mycket bättre bildkvalitet, vad du får är bättre sökare, vädertätning snabbare autofokus, bättre blixtautomatik men det är inte något som du egentligen har så stor nytta av för landskapsfoto, skulle vara sökaren och vädertätningen i så fall.

Kan du nöja dig med någon av de kitzoomar som brukar följa med D5x00 kan du få ned priset på kameran ytterligare. Den fasta 35:an är dock skarpare och ett av Nikons mera prisvärda objektiv.

Lägg resten av pengarna på stativ och bildbehanlingsprogram som t.ex Capture One Pro eller Lightroom om du inte redan har sådant. Var inte rädd för att lägga pengar på stativ. Ett bra stativ håller kanske 30 år eller mer så det lönar sig att satsa på kvalitet från början.

Ja just ja det glömde jag, som Erik skriver, stativ! Däremot tycker jag det funkar att börja med ett billigare beg. för runt 500:- bara det är någorlunda stabilt och du kan komma tillräckligt högt och lågt.

Stativ är väldigt viktigt vid landskap om du vill att hela bilden ska bli skarp (stort skärpedjup) eftersom du då behöver använda en liten bländaröppning (högt F tal) och detta gör att slutartiden blir längre. Dessutom bör du hålla dig till långa ISO värden (helst inte över bas-ISO 100-200) för att inte få så mycket brus i bilden. Även detta gör att slutartiderna blir längre och stativ oftast krävs.

Ja, ska man få ut det mesta av dagens högupplösta sensorer som registrerar minsta slarv är stativ en väldigt bra investering. Vill inte påstå att det är omöjligt att få ett bra stativ för 500kr. Ibland finns det dödsbon som säljer sådant utan att ha en aning om vad saker och ting kostar. Men troligtvis får man punga ut med mer än så. Räkna med 3-4 tusen inkl kulled för ett nytt vettigt stativ. Vad de sedan säljs för begagnat är en annan sak. Ett bra stativ håller dessutom kanske 30 år eller mer, så det lönar sig att köpa kvalitet. Det blir inte så många kronor per dag även för dyrare stativ.

Som vanligt så får man väldigt spretande förslag och det beror ju på att alla värdesätter olika egenskaper osv. :)

Nedan är lite generaliserande och med perspektiv ganska strikt på landskap, men såhär tänker jag iaf:

För just landskap så ställs, i normalfallet eg inte så jättehöga krav på kameran. Jag har fotat mestadels landskap med en D300 sedan den kom ut, mer eller mindre. Den har 12Mpix i APS-C-format och i regel så ligger man, vid landskapsfoto, på sådana bländare att redan med 12Mpix så börjar diffraktionen begränsa upplösningen. Klarar man sig med f/8 kanske man kan dra nytta av högre upplösning, men det är inte ovanligt att man bländar ner till f/11 och då börjar man se påverkan av diffraktionen.

Normalt behöver man inte så superdyra objektiv heller. Objektiven används i regel nerbländade till f/8 eller mer och där brukar, för de flesta objektiv, de optiska felen vara rätt små.

Så ser man till kamera skulle jag skaffa en relativt enkel variant. Kanske inte nödvändigtvis en jättegammal modell, för brusegenskaper och dynamiskt omfång har förbättrats lite med åren. Man klarar sig ganska långt med kitobjektiven som följer med för landskapsfoto.

Ett förslag är Nikon 3300 som kostar 4000kr plus/minus lite, beroende från vilken handlare man köper.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2428720
Vill man spara en liten peng funkar D3200 åxå fint.

Jag tycker att mer vidvinkel är roligt för landskap så jag hade skaffat en "supervidvinkel", tex Sigma 10-20, men det kan du eg vänta med tills du blivit lite mer varm i kläderna.

Vad jag dock tycker, mer eller mindre, är en nödvändighet så är det ett vettigt stativ. Undviker man de allra billigaste så klarar man sig rätt bra och man behöver inte lägga enorma pengar för en lätt kamera med ganska kort bränvidd.
Beroende på hur lång du är tycker jag att det helst ska vara åtmisntone 140cm högt utan att höja mittpelaren.
Ett förslag:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2
En nackdel mer detta är att det är många sektioner att fälla ut, men det blir istället rätt kompakt ihopfällt, vilket åxå kan vara trevligt
Om man inte vill lägga lika mycket pengar när nog detta åxå helt okej (lite lägre dock):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MX-1327pac

Med ett D3300-kit och stativ har du ett ganska bra startkit för relativt lite pengar. Ska man fota andra saker åxå, och inte bara landskap, så kan det därermot vara trevligt mer andra egenskaper
Sedan finns det ju massor med "småsaker" som man kanske gärna bör lägga till. En trådutlösare, kanske gärna en med programmeringsmöjligheter. Polfilter, ND-filter i olika styrkor osv är åxå trevliga saker att ha. Filter för kitobjektivet är relativt billiga.

Sedan ska man, som flera här varit inne på, inte förakta att köpa begagnat, men är man inte så kunnig kan det vara svårt att veta vad man ska leta efter och vad man och hur ska kontrollera vid köp osv.
Det är ju några som föreslagit lite "proffsigare" hus begagnat. Man kan diskutera hur mycket man skulle vinna på det bildmässigt, men generellt skulle jag säga ganska lite. Däremot kan jag se en vinning i att de kamerorna ofta är bättre skyddade för väder och vind. Det kan vara en fördel om man tex står vid havet och det blåser mycket, men då behöver ju objektivet vara tätat åxå, annars är det inte lika mycket idé.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto