Som vanligt så får man väldigt spretande förslag och det beror ju på att alla värdesätter olika egenskaper osv.
Nedan är lite generaliserande och med perspektiv ganska strikt på landskap, men såhär tänker jag iaf:
För just landskap så ställs, i normalfallet eg inte så jättehöga krav på kameran. Jag har fotat mestadels landskap med en D300 sedan den kom ut, mer eller mindre. Den har 12Mpix i APS-C-format och i regel så ligger man, vid landskapsfoto, på sådana bländare att redan med 12Mpix så börjar diffraktionen begränsa upplösningen. Klarar man sig med f/8 kanske man kan dra nytta av högre upplösning, men det är inte ovanligt att man bländar ner till f/11 och då börjar man se påverkan av diffraktionen.
Normalt behöver man inte så superdyra objektiv heller. Objektiven används i regel nerbländade till f/8 eller mer och där brukar, för de flesta objektiv, de optiska felen vara rätt små.
Så ser man till kamera skulle jag skaffa en relativt enkel variant. Kanske inte nödvändigtvis en jättegammal modell, för brusegenskaper och dynamiskt omfång har förbättrats lite med åren. Man klarar sig ganska långt med kitobjektiven som följer med för landskapsfoto.
Ett förslag är Nikon 3300 som kostar 4000kr plus/minus lite, beroende från vilken handlare man köper.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2428720
Vill man spara en liten peng funkar D3200 åxå fint.
Jag tycker att mer vidvinkel är roligt för landskap så jag hade skaffat en "supervidvinkel", tex Sigma 10-20, men det kan du eg vänta med tills du blivit lite mer varm i kläderna.
Vad jag dock tycker, mer eller mindre, är en nödvändighet så är det ett vettigt stativ. Undviker man de allra billigaste så klarar man sig rätt bra och man behöver inte lägga enorma pengar för en lätt kamera med ganska kort bränvidd.
Beroende på hur lång du är tycker jag att det helst ska vara åtmisntone 140cm högt utan att höja mittpelaren.
Ett förslag:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2
En nackdel mer detta är att det är många sektioner att fälla ut, men det blir istället rätt kompakt ihopfällt, vilket åxå kan vara trevligt
Om man inte vill lägga lika mycket pengar när nog detta åxå helt okej (lite lägre dock):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MX-1327pac
Med ett D3300-kit och stativ har du ett ganska bra startkit för relativt lite pengar. Ska man fota andra saker åxå, och inte bara landskap, så kan det därermot vara trevligt mer andra egenskaper
Sedan finns det ju massor med "småsaker" som man kanske gärna bör lägga till. En trådutlösare, kanske gärna en med programmeringsmöjligheter. Polfilter, ND-filter i olika styrkor osv är åxå trevliga saker att ha. Filter för kitobjektivet är relativt billiga.
Sedan ska man, som flera här varit inne på, inte förakta att köpa begagnat, men är man inte så kunnig kan det vara svårt att veta vad man ska leta efter och vad man och hur ska kontrollera vid köp osv.
Det är ju några som föreslagit lite "proffsigare" hus begagnat. Man kan diskutera hur mycket man skulle vinna på det bildmässigt, men generellt skulle jag säga ganska lite. Däremot kan jag se en vinning i att de kamerorna ofta är bättre skyddade för väder och vind. Det kan vara en fördel om man tex står vid havet och det blåser mycket, men då behöver ju objektivet vara tätat åxå, annars är det inte lika mycket idé.