Annons

Bra fototidning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Hej !

Nu är det snart jul och jag tänkte önska mig en prenumeration på en fototidning.

Vad finns det att välja mellan ?
Och vad rekommenderar ni ?

Gärna med info/motivation vad inriktningen på tidningen är.

Jag är nog intresserad av allmän amatörfotografering. Har en 30D, och nyligen fått upp intresset för fotografering.
 
Smaken som ...

Hej hej ..

Det finns en del svenska fototidningar att välja på , och förutsatt att det är en svensk tidning du söker (?) så är de ju lite olika i sin form.

Personligen är mina två favoriter FOTO och sedan Kamera & Bild. Den senare tycker jag växer för varje nummer. Bra mix med olika artiklar, nyheter, tester, bildtävlingar och reportage .Vad jag uppskattar mycket med Kamera & bild är photoshoptipsen ..

FOTO tycke jag har bra reportage/artiklar och en rejäl bredd i dessa. Bra genomarbetade tester och en god överblick över olika utställningar mm

Skulle jag välja ur ett personligt perspektiv just nu ..så skulle allt Kamera & Bild bli den tidining som jag skulle prioritera ...

Vet inte om du blev klokare på detta ? .. ha en god jul och hoppas tomten hinner med en mail till nån redaktion =)

Ha de

Fredrik L
 
Jag väljer FOTO framför Kamera & Bild numera, då den senare inte fokuserar tillräckligt mycket på bilden, utan mer på tekniken. Den känns mer som en hobbytidning för den som är relativt ny inför foto, och då är den ju alldels förträfflig.
Jag kikade lite på tidningen Digitalfoto för ett tag sedan, och förvånades över hur jäkla komplett den kändes. Kika här: http://www.vpulp.se/digitalfoto.html
 
Jag håller med Martin om att DigitalFoto är en mycket bra tidning som känns väldigt komplett. Det är inte för inte som jag prenumererar på den.

Ett engelskt alternativ till den är Practical Photography som jag anser vara snäppet vassare. Dock är den något dyrare än DigitalFoto om du ska köpa den i butik här i Sverige. Jag har övervägt en prenumeration direkt från Storbrittannien men inte kommit så långt ännu...

Du hittar den på http://www.photographymags.co.uk/
 
Om jag ska ge tips om en tidning som jag inte tycker är bra så är det den amerikanska American Photo. Det är alldeles för mycket reklam i den, nästan var annan sida.

Systertidningen till AP är Popular Photography and Imaging, www.popphoto.com. Den har en ganska så bra mix av artiklar och tips. Dessa två tidningar är billiga att prenumerera på.

Annars är den svenska Digitalfoto rätt så okay, men man märker snart att många artiklar är inköpta från andra tidningar och översatta. Men, det är nog så det funkar för många tidningar idag för att slippa ha stora egna redaktioner.

Håller med om att Practical Photography är en bra tidning, men den är ganska dyr i svenska handeln.

Önska dig en prenumeration på Digitalfoto. Den är inte helt fel. Sedan kan du ju komplettera under året med lösnummer av andra tidingar och till slut hitta den som du tycker är bäst.

Lycka till! God Jul!
 
Jag läser det mesta som finns i fotolitteratur. Ett tips kan vara att gå in på ett bättre bibliotek. Nu har jag inte kollat var du bor men om du kan gå in på kungliga biblioteket i Stockholm så finns det ett rätt stort urval. Tyvärr inga utländska dock.

Jag har prenumererat på Foto väldigt länge men börjar faktiskt tröttna lite. Fokuseringen på bilden är rätt tänkt men av alla fotografer som Foto har intervjuvat eller haft ett mer djupgående artikel om så är det oerhört få som jag gillar. Foto har en bildsmak som inte överensstämmer med min. Nu är ju smaken som baken, du kanske gillar den.

Annars gillar även jag Kamera & Bild. De har e n bra mix mellan teknik och bild
skapande. (en aning lite bild kanske) De kompletterar varandra finfint. Mina största favoriter är annars de Brittiska Practical Photografy och Photographly Monthly. Att de har en mycket större budget och fler läsare är rätt enkelt att se.

MAnkan
 
Practical Photography - klart bäst!
 

Bilagor

  • 843f6447200ff94672cceca92d6d0369.jpg
    843f6447200ff94672cceca92d6d0369.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,800
Håller med tidigare svar. FOTO är en trevlig tidning som mest fokuserar på bild. Det intryck jag har från DigitalFoto (efter att ha läst ett endaste nummer) är att den riktar sej till en mer "Hej jag vill ha en systemdigitalkerma för jag såg en sån på tv"-publik.

Missförså mej rätt. Foto känns seriösare.


/petter
 
Läser du franska, kan PHOTO vara bra åtminstone rätt ofta. 50 spänn lösnumret, men jag vet inte vad en prenumeration kostar.
 
Det finns många!

Jag köper många fototidningar!

Kamera & Bild för att hålla mig à jour med tekniken

Foto för de väldigt bra artiklarna och, enligt en del, de skumma bilderna... Som jag uppskattar för övrigt

Practical Photography för bildteknik

Cap Designs ProffsFoto för artiklar som går på djupet

Outdoor Photography för deras naturbilder och ambition att få mig att gå upp i ottan och ta naturfoto.

Det är väl de som jag köper regelbundet... Jag har tyvärr inte kommit i kontakt med den franska tidskriften Photo (tror jag den heter).. Kan ju språket men har aldrig sett tidningen
 
För att komma med en följdfråga i samma ämne. Om man är ute efter en svensk tidining som tar upp ämnen som tex fototips, portträtt, macro osv samt PS tips. Vilken tididning ligger närmast till hands då?
 
mnm_swe skrev:
För att komma med en följdfråga i samma ämne. Om man är ute efter en svensk tidining som tar upp ämnen som tex fototips, portträtt, macro osv samt PS tips. Vilken tididning ligger närmast till hands då?

Detta undrar jag också. Tycker ibland att det blir för många sidor med info om nya kameror (kompakter). Den ultimata tidningen hade haft mestadels foto- och PStips och inrikta sig mer på DSLR-världen än kompakterna. Samtidigt som den skulle vara grundläggande så att även nybörjare på DSLR-fronten förstår.

Finns denna?
 
Gillar du analog s/v fotografering tycker jag att Black & White phtography är mycket bra med en bra blandning av teknik och inspiration.

Annars är väl Practical Photography mycket bra samt många andra av de brittiska tidningarna som redan räknats upp.

/Jacob
 
mnm_swe skrev:
För att komma med en följdfråga i samma ämne. Om man är ute efter en svensk tidining som tar upp ämnen som tex fototips, portträtt, macro osv samt PS tips. Vilken tididning ligger närmast till hands då?

Finns inte....nästan

Vill du läsa om konstiga bilder tagna av ännu konstigare fotografer så köp Foto. (lite överdrivet givetvis.) Vill du läsa om teknik och kameror. Köp någon av de andra.

Den enda som jag kommer på just nu som något sånär fyller dina önskningar är Kamera & Bild ...ibland. I vissa nummer följer dom ett tema och då kan det vara rätt för dig. PS tips har dom väl alltid. Teman kan vara rätt ibland men helt fel annars. Beror på dina preferenser

Mankan
 
Mankan G skrev:

Den enda som jag kommer på just nu som något sånär fyller dina önskningar är Kamera & Bild ...ibland. I vissa nummer följer dom ett tema och då kan det vara rätt för dig. PS tips har dom väl alltid. Teman kan vara rätt ibland men helt fel annars. Beror på dina preferenser

Mankan

Vet du vilken av tidningarna som har flest fototips och PS-tips?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.