Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fototidning ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Digitalfotto gillar jag för att dom har mycket för oss amatörer men läser även cap designs Proffsfoto som jag tycker har väldigt bra tester.
 
Om du vill läsa en fototidning med många och mycket bra naturbilder så finns Camera Natura. Den kommer dock bara ut fyra gånger om året, men det är väl värt väntan. Fotografer som Jan Töve och Hans Strand är ofta förekommande.
Camera Natura fokuserar på bilderna och har inte med några direkta reportage men det är endel och ofta bra text till bilderna, man har heller inga tekniktester
Tyvärr vet jag inte någon motsvarande tidning vad gäller dokumentär fotografi.
 
Jag hade först Digitalfoto, men var lite missnöjd med att vissa artiklar var väldigt underligt grammatiskt skrivna (eller om de var översatta?) och att det var väldigt fa bilder och diskussioner kring bilder.

Har nu Kamera&bild och tycker det är en utmärkt tidning och i min personliga smak bra mix mellan bilder o teknik.

Man maste nog själv kolla i nagra tidningar för att se om de passar den personliga smaken. Vad jag tycker är en bra mix kan ju vara helt fel i nagon annans ögon.

Hälsningar Conny
 
Hej!

Har varit Kamera & Bild trogen ca 1 år snart, först som lösnummerköpare sedan som prenumerant. Under våren 2006 tyckte jag tidningen utvecklades mycket och bilden hamnade mer och mer i fokus och tidningen kändes som en värdig utmanare till FOTO.

Men sen hände något. Tekniken kom tillbaka allt mer, tidningen fylldes med allt mer tester och tävlingar. Titta bara på omslagen, de representerar relativt väl vad tidningen innehåller. På de allra flesta omslagen under det senaste året är en fet bild på den senaste kameran, med rubriken "Stort test". Sen är det nån liten ruta nere i vänstra hörnet om ett fotografporträtt eller liknande.

Skrev en insändare till senaste numret kring detta och frågade varav denna ändrade kurs? Blev inte publicerad och fick inget svar. Så det kan jag inte svara på. Vad jag vet är dock att nu när min prenumeration går ut vid årsskiftet blir det en övergång till tidningen FOTO.

Mvh Magnus
 
Nya frågor - engelska fototidningar

Funderar på att börja prenumerera på någon engelsk fototidning. Har mest läst Digitalfoto och Digitalfoto för alla innan, men tycker inte riktigt att de är lika bra som de man köper utomlands...
Har köpt några nummer av Practical Photography, som verkar väldigt bra. Undrar om nån har fler tips? Outdoor photography finns det väl nåt som heter? Är främst intresserad av naturfotografi. I Practical Photography gillar jag det att det är så mycket bilder som de diskuterar runt, vad kan göras bättre osv. Sånt lär man sig av!

Hur är det med bildbehandlingsavsnitt i den tidningen? Tycker det är lite för mycket av det i Digitalfoto och Digitalfoto för alla. Speciellt det synsättet att "är inte en bild bra så byter vi ut himlen!" osv. Känns som att det är för mycket fokus på bildbehandling enligt mitt synsätt (alla tycker ju olika).

Ni som prenumererar på utländska tidningar - hur funkar det? Har aldrig gjort innan.
 
Re: Nya frågor - engelska fototidningar

Mánadis skrev:

Hur är det med bildbehandlingsavsnitt i den tidningen? Tycker det är lite för mycket av det i Digitalfoto och Digitalfoto för alla. Speciellt det synsättet att "är inte en bild bra så byter vi ut himlen!" osv. Känns som att det är för mycket fokus på bildbehandling enligt mitt synsätt (alla tycker ju olika).

Ni som prenumererar på utländska tidningar - hur funkar det? Har aldrig gjort innan.

Digital Camera Magazine (se länk i mitt tidigare inlägg) innehåller inte mer om bildbehandling än att man gott kan hoppa förbi avsnittet. De har ofta teman om naturfoto av olika slag. Jag kan inte jämföra med så många andra engelska tidningar, men tycker den är bättre än de svenska jag testat. Språket är förstås bättre i original än de lite töntiga översättningar som finns i den svenska versionen (som jag tror Conny syftar på). Prenumerationen har fungerat lika smidigt som en svensk tidning, bara att beställa på webbsidan och betala med kreditkort. Testa ett nummer på Pressbyrån för att se om tidningen passar dig. Tidningen har förvisso inte samma ambition som Kamera & bild att lära läsarna tycka om samma bilder som riktigt erfarna fotografer (som tröttnat på alla uppenbara motiv, dvs motiv som de flesta nybörjare gillar att fotografera).
 
Tack för förslaget! Ska se om jag hittar den i nån affär så jag kan kolla. Kamera och Bild pratar många om, har aldrig själv läst den, men det kanske vore värt att prova...
 
Fick ikväll ett erbjudande om att börja prenumerera på en svensk tidning som heter "digitalfoto för alla" där Bonniers tydligen har ett finger med i spelet.

Jag trodde först att detta var samma tidning som DigitalFoto (www.digitalfoto.fpgroup.se), men så var tydligen inte fallet. Digitalfoto för alla har en egen hemsida (www.digitalfotoforalla.se) och är således en egen tidning.

Nu undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av den här tidningen? Jag har varit lite sugen på att dra igång en prenumeration på DigitalFoto, men nu när jag fick det här erbjudandet blev jag lite fundersam... Vad är skillnaden mellan dessa två tidningar?
 
Vi har prenumererat på Digitalfoto för alla i omgångar. Jag har skrivit lite vad jag tycker om den tidigare här i tråden. Lite för mycket fokus på bildbehandling/manipulering; ta bort det och det och sudda ut det där och lägg dit en ny himmel, så har du en bra bild, liksom. Nä, jag gillar inte riktigt det. Men annars är den väl ok, enligt mig.
 
Som många andra får jag rekommendera Digitalfoto men då det engelska orginalet och inte den svenska översatta. Jag började med 1års prenumeration på den svenska innan jag upptäckte orginalet. Det känns som den engelska är tjockare och att den svenska inte tar med allt som finns i orginalet. dessutom så kör de ju ofta teman som är anpassade efter årstiderna och ibland känns det som att när den kommer översatt i den svenska så är den ibland lite sent ute.

Camera Natura har jag precis köpt en prenumeration för, efter att ha köpt ett lösnummer känns som en bra "tidning" för naturbilder.

Har köpt 2 lösnummer av Photoshop Creative, för att fördjupa mig i photoshop som ett komplement till de enklare tutorials som finns i digitalfoto. Ska även testa Photoshop Advanced och Photoshop user innan jag bestämmt mig för vilken som passar mina behov bäst.

Svenska Foto har jag köpt 2 ggr men den har inte gett mig något mersmak.
 
Jag har just upptäckt engelska Photoicon. Dyr - 115 kronor på Presstop, men den känns faktiskt värd det. Väldigt lite test av de 30 senaste kompakterna och väldigt mycket bild och personliga intervjuer. Den verkar inte komma så ofta, men det kanske är bra med tanke på priset...
 
Så om man nu är ute efter en tidning med MINDRE fokus på bildbehandling och MER fokusering på fototeknik och kamerarecensioner (D-SLR och INTE kompakter!) samt möjligtvis lite fotogalleri, bildkritik el. liknande - vilken tidning rekommenderar ni då?

Engelska el. Svenska spelar ingen roll - så länge den kommer ut en gång i månaden och är någolunda välskriven!
 
MattiasL skrev:
Jag har just upptäckt engelska Photoicon. Dyr - 115 kronor på Presstop, men den känns faktiskt värd det. Väldigt lite test av de 30 senaste kompakterna och väldigt mycket bild och personliga intervjuer. Den verkar inte komma så ofta, men det kanske är bra med tanke på priset...
Tack vare dig, och recensioner på Amazon, bestämde jag mig idag för att signa upp mig för en årsprenumeration (4nr). Priset per tidning blev 72kr, inte alltför illa för, förhoppningsvis, hög kvalité.
 
Bästa Naturfoto tidning: Camera Natura
Bästa allround tidning : Tidningen Foto
Näst bästa allround tidning : Kamera & Bild
Bästa fix och trix tidning : Digital foto

Skall man bara satsa på EN tidning, så skulle jag nog satsa på "Kamera & Bild", för de har lite mer redigeringstips än "Foto".
Foto känns lite mer seriös,om man "är lagd åt det hållet".
Digitalfoto är överlägsen om det handlar om redigeringstips.
Ingen av ovanstående producerar ens i närheten så fina bilder som "Camera Natura" - en tidning som är värd sin vikt i guld för oss som gillar naturfoto.

Detta var de jag hade erfarenhet av...varför inte en av varje... ;-)

M.v.h.

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.