ANNONS
Annons

Bra fotostudio för hamsterfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinwelende

Medlem
Hej!

Jag föder upp hamstrar och skulle vilja kunna ta bättre bilder. Hamstrar sitter nästan aldrig still, så jag behöver verkligen en fotostudio med bra ljus, så att jag kan ha kort slutartid.

Kan det här vara något som är prisvärt för mig som inte är så sugen på att bygga någonting själv?

http://www.kaffebrus.com/belysningspaket-for-produktfotografering-2-x-140w-1353.html

Jag är absolut inget proffs på att fota, men jag vill verkligen utvecklas, men som det är nu så kommer jag inte längre i vanligt dagsljus inomhus med en blixt som riktas upp i taket eller väggen. Oavsett hur jag gör så får bilderna för svagt ljus med den slutartid som krävs. Jag vill dessutom ha riktigt skarpa bilder!

Hej Tina!

Jag tror att ett ljustält vore bra: http://www.kaffebrus.com/ljustalt-for-produktfoto-vitt-7.html

Ungefär som det du länkat till, men:
Korta slutartider kommer du inte att få med de lampor som följer med det kit du länkat till, jag har liknande, de fungerar bra till produktfotografering när motivet står still.

Jag tycker istället att du ska komplettera (det låter som att du har en extern blixt redan) med en till två blixtar, t.ex. denna: http://www.kaffebrus.com/thinklite-1666.html
Du har ju möjlighet att sätta dina nivåer i lugn och ro innan du släpper in en hamster i tältet (testfotografera någon pryl), så billiga manuella blixtar är inte något hinder!

Ett roligare alternativ är att köpa två små studioblixtar, t.ex. http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-lite-232.html
Har du väl börjat ljussätta finns ju risken att du fastnar, och då är det roligare med litet starkare prylar!

Hej!

Stort tack för ditt svar!

Ljustältet ser helt perfekt ut! Då är det inte så lätt för dem att springa iväg, heller.

Jag funderar ändå på om jag inte ska ha någon typ av starka lampor istället för blixt, eftersom hamstrar är väldigt känsliga för ljus och kan bli stressade av blixtar. Därför hade det varit bra med ett konstant ljus istället. Har du något tips på bra lampor som man skulle kunna använda ihop med ljustältet?

Tack än en gång för ditt engagemang! :)

Det är knepigt att få tillräckligt starka lampor för att kunna ersätta blixtar ljusmässigt. Problemet är att en stark lampa vanligen är en mycket varm lampa, vilket är dåligt både för hamstrarna och brandsäkerheten i ditt ljustält.

Det du kan göra är att skaffa någorlunda starka lysrörslampor (eller LED om du har större budget). Jag köpte 2 st http://kaffebrus.com/lamphallare-med-reflektor-inkl-35w-lagenergilampa-1554.html för matfoto, vilket som sagt fungerade klockrent vid litet längre slutartider (stativ och stillastående motiv). Köper du tre kan du ha en bakifrån, en ovanifrån och en från ena sidan, vilket brukar ge ganska trevlig lyster i bilderna.

När du plåtar hamstrarna ökar du ISO till kanske 1600 och kör på så stor bländare som möjligt. Du kan ju experimentera dig fram till hur kort slutartid du måste ha för att motivens rörelser ska frysas tillräckligt och kanske sänka ISO litet om du har tur.

Använder du sedan råformat kan du meka litet med bilderna i datorn, öka skärpa, kontrast och använda ganska stark brusreducering. Därefter minskar du ner storleken till den storlek du vill ha (webbformat) och blir av med en hel del av det brus som du fått av att öka ISO. Därefter skärper du bilden litet till.

Lycka till!

Åh, tack för jättebra tips angående redigeringen! Jag är ju en sådan som hatar att behöva gå över ISO 400. :p Men, men... Det som är så svårt med hamstrar är att man inte tycker att man har tid att experimentera så mycket, för det är så stressande med att hålla på och flytta tillbaka hamstern till samma plats en gång i sekunden samtidigt som man ska hålla på att ändra inställningar med kameran. Men kanske LED-lampor hade varit en bra lösning för mig då! :) Om man använder dem i kombination med en blixt, så blir ju inte skillnaden mellan blixtens ljus och det fasta ljuset så stor för hamstern jämför med om man bara använder blixt.

Stort tack för din hjälp! Det får bli ljustält och lysrörslampor i LED efter sommaren. :)

Hej!

Stort tack för ditt svar!

Ljustältet ser helt perfekt ut! Då är det inte så lätt för dem att springa iväg, heller.

Jag funderar ändå på om jag inte ska ha någon typ av starka lampor istället för blixt, eftersom hamstrar är väldigt känsliga för ljus och kan bli stressade av blixtar. Därför hade det varit bra med ett konstant ljus istället. Har du något tips på bra lampor som man skulle kunna använda ihop med ljustältet?

Tack än en gång för ditt engagemang! :)

Skulle nästan tro att blixtar är mindre stressande än starka fasta lampor, jag har ingen specifik erfarenhet av hamstrar men många djur reagerar nästan inte alls på blixt. En blixt går över fort medan en stark lampa gör att de hela tiden måste vara rädda för att någon örn ska komma och ta dem i det starka lampljuset.

Hmmm... Ja, jag vet ju inte om det finns någon forskning på det, men jag tycker nästa tvärt om, i alla fall just på hamstrar. De uppskattar inte ljus i någon form, men jag tycker att de har verkat mer stressade de gånger jag använder blixt än när de vistas i starkt ljus. Men det kan säkert vara olika hos olika djur också.

Tack för dina tips och råd, i alla fall! Jag uppskattar det verkligen! :)

Hmmm... Ja, jag vet ju inte om det finns någon forskning på det, men jag tycker nästa tvärt om, i alla fall just på hamstrar. De uppskattar inte ljus i någon form, men jag tycker att de har verkat mer stressade de gånger jag använder blixt än när de vistas i starkt ljus. Men det kan säkert vara olika hos olika djur också.

Tack för dina tips och råd, i alla fall! Jag uppskattar det verkligen! :)

Elektronblixt används ofta när man inom biologisk forskning vill spåra rörelser för mindre däggdjur Det har bland annat använts för studier av näbbmöss. Och det hade man nog inte gjort om det var störande. Jag försökte googla för att hitta någon rapport i ämnet men kan inte påstå att jag hittade mycket. Jag hittade den här ( http://www.nature.com/nature/journal/v179/n4573/abs/1791308a0.html#References )som visserligen handlar om insekter, men i förbifarten nämner små däggdjur:

"DURING field-observations of mosquitoes (Aedes caspius Pall.) in Abu Ghraib, Iraq, it was found that the insects were not disturbed when being photographed by means of an electronic flash; in this they resemble birds, small mammals and diurnal insects. "

Min egen erfarenhet kommer främst från fåglar, Om fåglarnas och näbbmössens beteende är överförbart på hamster är som sagt svårt att säga. Ett problem med elektronblixtar är att de ger högfrekventa ljud ifrån sig vilket skulle kunna tolkas som varningsläten. Det kan vara därför dina hamstrar ser mera stressade ut när du använt blixt. Så om du ska använda blixt använd en blixt som laddar fort och tyst. Se även upp med högfrekventa ljud om du väljer någon form av armatur för fast ljus. Så frågan är började hamstrarna bli stressade redan innan blixten gick av, och blir de även stressade om man på något sätt förhindrar ljuset från att komma fram. t.ex. genom att tejpa för blixthuvudet.

Bra reflektioner! Jag ska se om jag tydligare kan observera när och hur de reagerar nästa gång jag fotar dem.

Stort tack för ditt engagemang! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar