R00S
Aktiv medlem
Låt mig jämföra lite med den fördigitala eran.
Det var två kreativa kompeteser inblandade för att få fram en bild. Fotografen och kopisten. Ibland var det samma person, speciellt bland konstfotografer, men i de flesta fall var det en person som fotade och en annan som gjorde kopian. Det hände förstås också att det ver en tredje person inblandad som bara skötte framkallningen.
Kopistens arbete liknar mycket vad man idag gör i digital efterbehamdling. En sak skiljer dock rejält, i mörkrummet finns det inte defaltvärden alls på samma vis, man tvingas fatta de kreativa beslut som man i den digitala världen kan överlåta på kameran, LR, gimp eller liknande.
Man kan givetvis försöka hävda att bilden är mer riktig eller fotografisk om man inte efterbehandlar, men det är lite som att påstå att riktiga fotografer borde skicka in sina filmer till fuji och nöja sig med kopiorna ur autolabbet. Att anlita en kopist eller vara duktig själv i mörkrummet, det är allt fusk.
Det var två kreativa kompeteser inblandade för att få fram en bild. Fotografen och kopisten. Ibland var det samma person, speciellt bland konstfotografer, men i de flesta fall var det en person som fotade och en annan som gjorde kopian. Det hände förstås också att det ver en tredje person inblandad som bara skötte framkallningen.
Kopistens arbete liknar mycket vad man idag gör i digital efterbehamdling. En sak skiljer dock rejält, i mörkrummet finns det inte defaltvärden alls på samma vis, man tvingas fatta de kreativa beslut som man i den digitala världen kan överlåta på kameran, LR, gimp eller liknande.
Man kan givetvis försöka hävda att bilden är mer riktig eller fotografisk om man inte efterbehandlar, men det är lite som att påstå att riktiga fotografer borde skicka in sina filmer till fuji och nöja sig med kopiorna ur autolabbet. Att anlita en kopist eller vara duktig själv i mörkrummet, det är allt fusk.