ANNONS
Annons

Bra blixt för nattklubbfoto och allmän utefoto i mörkret?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fridamelina

Ny medlem
Hej!

Jag har fått en förfrågan att fota på en nattklubb i Stockholm och vill därför skaffa mig en bra extern blixt till den kvällen. Men jag vet inget om vad som passar bra och inte för ett sånt här tillfälle. Har en Nikon D7000.

Självklart kommer jag använda en Omnibounce till, men behöver råd om blixten!

Vad har du tänkt dig att den får kosta? Original eller annat märke? Det finns ju säkerligen rätt många att välja mellan, kanske lättare om man nämner lite mer krav eller begränsningar man är styrd av. Annars är det väl bara så att den dyraste och kraftigaste är bäst SB-910 eller vad den nu heter.

Hoppas du inte tar mitt inlägg fel.

/ Stolpe

Den tycker jag är lite overkill och inte minst alldeles för stor för att använda på nattklubb. Styrkan på blixten kommer inte vara något problem då man "alltid" är nära de man fotar vid mingelbilder. En begagnad SB600 är betydligt billigare, mindre och kommer fungera alldeles utmärkt för ändamålet.

Glöm inte extra batterier till blixten bara, ofta lätt att glömma!

köp en beg sb700 eller som någon föreslog en sb 600. sb 700 tycker jag är bttre, den känner bl.a. av att du har satt på ett färgfilter. ett färgfilter kan hjälpa till med att få motivet i samma färgtemperatur som bakgrunden. tycker det ofta kan bli rätt fult när motivet är i dagsljus och bakgrunden är gul.

om du har nytta av en omnibounce vet jag inte, den måste vara rejäl i så fall. du kan i alla fall sätta en vit plastbit bakom blixten eller fälla upp den befintliga.

Jag skulle rekommendera en SB-700 eller SB-800.
Bägge finns att köpa till vettiga priser begagnat.
SB-600 funkar bra den också men risken finns att du kommer sakna några funktioner som finns på de övriga i framtiden, till fotograferingen på nattklubben räcker en SB-600 gott och väl.

Annars går det att köpa en ny SB-700 för runt 2500:-
Som någon annan sade, glöm för allt inte extra batterier, helst laddbara eller litium
Låt slutartiderna vara ganska långa även fast du använder dig av blixt för att få med lite omgivningsljus.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto