** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

bröllopspriser?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Niklas,jobbar aldrig gratis", det verkar som det i alla fall, 2500:- med förstoringar och tackkort är alldeles för lite.

Brudparen jag hade i ateljén förra året snittade 4500:-/st. med efterbeställningar.

Ska till Stockholm och plåta ett bröllop i juli, och för det får jag 6600:- exkl. omkostnader.

Sedan är jag inne på vad Gunnar Djerf skriver om, just detta med ansvar om det går snett. Som företag har jag försäkringar som täcker kostnaderna för omfotografering om jag skulle misslyckas. Förvisso får jag betala en rätt stor självrisk, men jag tror inte att man som amatör har någon täckning alls varken av hem- eller drulleförsäkringen. Det kan bli väldigt kostsamt för en amatör att missluckas. Nya blommor, hyra av kläder, frisering och smink utöver detta har man ny materialkostnad. Och som Adam skriver att skriva någon form av kontrakt som skulle fria fotografen från ansvar, det bevisar ju bara hur mycket amatör man är.

Johan K mfl har flera goda poänger
1) företag
2) försäkring
3) avtal
4) prissättning

Dessa tre kan vara bra för dig Anne (med flera) att se över så att du har ditt på det torra när du nu börjar se dig om efter uppdrag.

Att starta ett företag underlättar på flera sätt att dels vad gäller försäkringar, fakturering, avskrivningar etc.
Det kostar heller inte särskilt mycket att starta själva företaget.
Gå in på www.rsv.se resp www.prv.se och hämta hem material.

Jag har slutat att fotografera brudpar och porträtt. Anledningen är just att folk tror att dom skall få det gratis. Senast jag blev till frågad, då gav jag dom ett bud på 5000:- inkl ett ataljealbum, med olika storlekar. Men se, det blev ju för dyrt, och dom hade säkert en släkting som kunde hålla i kameran, sa dom. Det verkar som om folk tror att bara för att man inte försörjer sig på heltid med fotografering, så skall det inte kosta något.
Och så får man dra samma ramsa alltid: Först skall momsen väck, varje film kostar si o så mycket, albumet kostar 1700, och på det lilla som blir över skall jag betala skatt. - Men gör du inte detta sidan om då?? Nä, jag har ett företag, säger jag. Hmm..då kan man ju gå till en riktig fotograf, svarade dom.*garv*.Fast jag gjorde ett undantag i juni. Tog studentbild på en tjej. Hennes föräldrar frågade vad jag skulle ha. 1200:- inkl ett litet album med 8 bilder i. Och där var det ingen som prutade. Då är det roligt att jobba. Men ett brudpar som tror att dom skall få det för en femhundring+ några rullar film, ja dom hänvisar jag till ataljefotograf, så får dom se vad det kostar.

annelito skrev:

.................................. eftersom vi skyndade på bröllopsplanerna en hel del.) ..........................
Jaha ja.....hmmmmm.....nöddop har jag hört talas om......men det här måste vara fråga om en slags nödvigsel - det var en ny variant för mig....
Us

Det verkar ju onekligen finnas ett behov av "budget"-arrangemang för porträtt resp bröllop etc. Vilka är det egentligen som åtar sig dessa uppdrag? Är det glada entusiaster eller är det desperata yrkesfotografer som måste tjäna ihop brödfödan?

Dessa typer av uppdragsfoto verkar ju bli köparens marknad som det låter i denna tråd.

Johan Okker skrev:
Det verkar ju onekligen finnas ett behov av "budget"-arrangemang för porträtt resp bröllop etc. Vilka är det egentligen som åtar sig dessa uppdrag? Är det glada entusiaster eller är det desperata yrkesfotografer som måste tjäna ihop brödfödan?

Dessa typer av uppdragsfoto verkar ju bli köparens marknad som det låter i denna tråd.

Det finns både amatörer och yrkesfotografer som dumpar priser.

Priserna skiljer sig av naturliga skäl mellan olika städer, det beror på det geografiskaläget och konkurrens. I Linköping där jag är verksam så finns det vissa jobb som jag blivit tillfrågad om och jag har lämnat mitt pris, och inte fått dessa jobb, utan de har gått till en konkurrent. Jag har även blivit visad fakturor och fått se "prisdumpningen" svart på vitt så att säga.

Att sedan bröllopsparen vill ha fotograferingen gratis beror nog snarast på att det kostar en hel del att ställa till med bröllop och man försöker desperat hålla kostnaderna nere. Jag har satt mitt pris på de bröllopskocept som jag erbjuder och vill inte kunden betala det så får de välja någon annan. Det finns ju en annan aspekt på det som en amatör kan erbjuda också, och det är inte många proffslab som släpper in kunder utan företag. Det innebär att de inte får tillgång till t.ex. laminerade förstoringar, kanvasmonteringar etc. utan får erbjuda kunden printerförstoringar från den lokala fotobutiken. Kanske är dessa förstoringar från småbild till på köpet, jag ryser vid bara tanken.

Problemet för oss fotografer som inte har firma eller kanske är proffs men ändå någonstans mellan amatör och proffs är att det oftast finns en gräns för vad brudparet är berett att betala. I mitt fall tar jag ungefär lika mycket som Wibom för en heldagsfotografering men utan att jag skickar med några förstoringar eller tackkort. Har heller inte skickat bilderna till proffslabb. De brudpar jag plåtat har oftast också gjort en studiofotografering. Jag har inte behövt resa mer än max fem mil för att ta bilderna.
Jag har aldrig misslyckats eftersom jag alltid försäkrat mig om flera kameror och så vidare.
Så när man står där och vill höja priset och skicka bilderna till ett proffslabb så blir det en högre kostnad som brudparet måste stå för. Syftet är inte att dumpa priset även om en del säkert tycker att det är gratis. Jag har försökt höja det efter hand så det ska stå mer i proportion till vad andra fotografer tar.

Det bästa för att slippa hamna i samma situation som Anne är väl att börja med att skicka en prislista.

Tille skrev:
Jag har försökt höja det efter hand så det ska stå mer i proportion till vad andra fotografer tar.

Problemet med att inte har rätt pris från början är att när du väl höjer så tappar du också kunder.

Dessutom så är 20% av det som yrkesfotograferna säljer till privatkund moms som ska till staten, sedan betalar man c:a 40% i skatt. Så av 1000:- inkl. moms blir det c:a 480:- kvar. Detta ska man betala hyror och köpa material för. Därför kostar det en slant att gå till fotografen samtidigt som amatören kan erbjuda sina tjänster för nästan halva priset och ändå göra vinst, eftersom det är svarta pengar.

"Niklas,jobbar aldrig gratis", det verkar som det i alla fall, 2500:- med förstoringar och tackkort är alldeles för lite.

Nej det är inte för lite.Det är fri prissättning.
marknaden har förändrats sedan flera år tillbaka när det gäller Bröllop. precis som de flesta skriver här på fotosidan, så vill inte Brudparen BETALA några större summor. Därför beslöt jag mig för ett tid sen att ändra mina priser och erbjudanden.

1. Jag plåtar med min Canon D30 (men har min Eos som reserv, men har aldrig behövt användas)

2. Jag plåtar med TTL-blixt, och ingen reflektor eller liknande så jag har ingen assistent.

3. Jag jobbar max 60 minuter och tar ca 40 kort.

4. jag har bra priser på digitala fotoutskrifter, då jag har samarbete med AGFA digital labb. Betalar ca 1.75 kr för en 10 X 15 cm och ca 20 kr för en A4.

5. Jag reser inte utanför Malmö.
Skall jag göra det kostar det 25 kr/mil.

Jag har märkt följande förändringar när det gäller Bröllop de senaste åren:

1. Folk blir snålare och snålare.
2. De vill nu ha "enkla paket" dvs bara några enkla bilder i anslutning till Kyrkan.
3. De vill ha snabb leverans .
4. De vill inte ha lyxiga album och tack kort utan väljer hellre enkla vita kort för 2 kr/styck och köper själva albumen i butikerna.
5. Bröllopen blir mindre och mindre och det ger mindre antal gäster=mindre antal tack kort.
6. Folk har inte lust att betala mer för att fotografen "kör mellanformat".
Kunden skiter oftasts i det och är mer intresserade av slutprodukten och lägre pris.
7. Dagens småformats kameror och digitala SLR håller hög kvalitet vilket gör det möjligt att använda dessa till Bröllopsbilder.

Mitt budgetpaket, som de flesta köper innehåller:

* Fotografering (macx 60 minuter) och 30 bilder.
* 6 valfria förstoringar i A4
* 30 stycken tack korts foton (10 X 15)

Jag ser det som så här.
Mnan MÅSTE anpassa sig för marknaden och för kunderna.jag klarar mig ekonomiskt på detta paket, då kundtillströmning är stor och jag levererar bilderna inom 72 timmar vilket genererar fler kunder. Hellre 10 småkunder som betalar i tid (förskott oftats pga låga priset) än en stor kund för 8 000 (tycker säkert Slätten e för lågt ) kr som gnäller då de "betalat mycket och vill ha service".

För övrigt tycker jag det är småsinnt av andra fotografer i denna diskussionen att klaga på min prissättning. Vi jobbar alla olika och jag har valt att jobba digitalt/småbild istället för den klumpiga mellanformataren och böket det är med framkallning och det dyrare omkostnaderna.

Ni får gärna tycka 2500 ;- är för lite, men jag jobbar på mitt sätt och ni får jobba på era sätt.Jag får min ekonomi att fungera och kundtillströmningen är god.Men tiden då folk betalade 25 000 SEK för en hel dags Bröllopsfotografering är över."Wake up and smell the coffee".

Niklas, som anser att pajkastningen i denna diskussionen har börjat för länge sedan.

"Skåningen" skrev:
Ni får gärna tycka 2500 ;- är för lite, men jag jobbar på mitt sätt och ni får jobba på era sätt.
Du får givetvis göra som du vill.
Jag antar att du betalar sociala och skatt på det där? Du drar väl momsen på materialkostnaden?

"Skåningen" skrev:
än en stor kund för 8 000 (tycker säkert Slätten e för lågt ) kr som gnäller då de "betalat mycket och vill ha service".
Niklas, jag vore väldans tacksam om du läser korrekt och sätter saker i sina riktiga sammanhang. 8000:- var ett förslag till Anna i denna unika situation.
Men du skulle kanske boka upp dig ett dygn och inte kunna göra andra jobb för 2500:-?

Calle, som anser att Niklas bidrar till pajkastningen.

"Skåningen" skrev:
Nej det är inte för lite.Det är fri prissättning.
marknaden har förändrats sedan flera år tillbaka när det gäller Bröllop. precis som de flesta skriver här på fotosidan, så vill inte Brudparen BETALA några större summor.

Det beror ju på att t.ex. du inte tar betalt som yrkesfotograf. "Prisdumpare" finns det ju över allt. Ingen anlitar dig p.g.a. att du tar bra bilder utan för att du är billig blir ju det rykte som du får.

"Skåningen" skrev:
Därför beslöt jag mig för ett tid sen att ändra mina priser och erbjudanden.

1. Jag plåtar med min Canon D30 (men har min Eos som reserv, men har aldrig behövt användas)

2. Jag plåtar med TTL-blixt, och ingen reflektor eller liknande så jag har ingen assistent.

3. Jag jobbar max 60 minuter och tar ca 40 kort.

4. jag har bra priser på digitala fotoutskrifter, då jag har samarbete med AGFA digital labb. Betalar ca 1.75 kr för en 10 X 15 cm och ca 20 kr för en A4.

Även om du nu har bra priser från dina leverantörer så varför inte utnyttja det genom att öka din vinst istället för att vara billig.

"Skåningen" skrev:
5. Jag reser inte utanför Malmö.
Skall jag göra det kostar det 25 kr/mil.

Jag har märkt följande förändringar när det gäller Bröllop de senaste åren:

1. Folk blir snålare och snålare.
2. De vill nu ha "enkla paket" dvs bara några enkla bilder i anslutning till Kyrkan.
3. De vill ha snabb leverans .
4. De vill inte ha lyxiga album och tack kort utan väljer hellre enkla vita kort för 2 kr/styck och köper själva albumen i butikerna.
5. Bröllopen blir mindre och mindre och det ger mindre antal gäster=mindre antal tack kort.
6. Folk har inte lust att betala mer för att fotografen "kör mellanformat".
Kunden skiter oftasts i det och är mer intresserade av slutprodukten och lägre pris.
7. Dagens småformats kameror och digitala SLR håller hög kvalitet vilket gör det möjligt att använda dessa till Bröllopsbilder.

Här finns det en hel del ogrundade påståenden. Brudparen blir snålare, det har jag inte märkt. Det kan ju bero på andra anledningar. När det gäller dig så kan det ju bero på att du är "flickfotograf" och inte porträttfotograf, och därmed kanske inte räknas som fullvärdig bröllopsfotograf. Bröllopen blir mindre och mindre, enligt statistik Aftonbladet i våras, och mina egna bokningar så har det varit tvärtom de senaste åren. Vill inte betala för mellanformat, tillåt mig skratta, har aldrig haft en enda kund som överhuvudtaget pratat om det.

"Skåningen" skrev:
För övrigt tycker jag det är småsinnt av andra fotografer i denna diskussionen att klaga på min prissättning.

Varför ger du dig in i diskussion då ?? Om du inte kan ta kritik ang. din prissättning. Det är ju sånt som du får räkna med när du skriver ut ditt pris offentligt.

"Skåningen" skrev:
Ni får gärna tycka 2500 ;- är för lite, men jag jobbar på mitt sätt och ni får jobba på era sätt.Jag får min ekonomi att fungera och kundtillströmningen är god.Men tiden då folk betalade 25 000 SEK för en hel dags Bröllopsfotografering är över."Wake up and smell the coffee".

Du titulerar dig "Hovfotograf" men har tydligen inte fattat innebörden av det. Den framlidne hovfotograf som jag har haft äran att träffa tog inte några 2500:- för bröllops bilder.

Johan K skrev:
Här finns det en hel del ogrundade påståenden. Brudparen blir snålare, det har jag inte märkt.

Utan att ta parti för någondera sida..

Snarare kanske det finns olika marknadssegment.

När det kommer till arrangemangen av idag har jag tyckt mig se att det handlar om ett normativt tryck att det ska vara så stort och påkostat som möjligt, för att annars är det inte ett bra bröllop. Där finns det ju isf olika marknadssegment, de som kan betala ett jippo på 150kkr resp low-end marknaden som t ex kan representeras av dem som hela tråden började med. Paret som lägger 15kkr på sitt bröllop (varav fotograferingen inte får överstiga 20% av budget), det är kanske detta marknadssegment som Niklas med flera fångar upp genom att erbjuda McDonaldsmodellen (enklare, billigare, snabbare men för en kostmedveten inte särskilt näringsriktig mat).

Rent krasst ligger inte heller detta marknadssegment i intresset för i den meningen etablerade atelje- och eller bröllopsfotografer.

Är detta då egentligen en prisdumpning eller en anpassning efter hur niklas (rätt eller fel) bedömer marknadens villkor?

Angående priset 2500 kr

Håller med Niklas
Kunde inte hålla med mig utan för diskussionen eftersom det har varit mycket prat om att 2500 kr är för lite.

Niklas säger att han har en
- Materialkostnad på 300 kr ink moms
- Tid för arbetet 1 timma
- Gissar på att efterarbetet tar 1 h
- Restid 2 h (ToR)
- Bilkostnad 160 kr (10 mil om han tar ut 16 kr skattefritt ur företaget enligt RSV)

Totalt fyra timmar och övriga kostnader på 460 kr.

Om priset 2500 ink moms (om Niklas gör det vitt) så har han en timtid på ca 400 kr/h ex moms och då har han betald restid. efters skatter, sociala avigifter och slitage på material. (inte inräknat avskrivningar) så har han en 120 spänn rent i timman och det är inte fy skamm i Sverige.

Att sedan utgå från att Niklas är en dålig fotograf för det pris han sätter som några gör är rätt anmärkningsvärt. Gå förbi ett antal skyltfönster som bröloppsfotografer har i vilken stad som helst i Sverige så tycker jag personligen inte att det känns som vackra bröllopsbilder i allt för många fönster. Att vara dyr är inte =bra.

Hälsningar Niklas Andersson

PS Min granne har en traktorgrävare för 1,7 miljoner och jobbar för 525 kr/h plus moms. Där kan man snacka om att jobba gratis, men det är så marknaden ser ut DS

Eh ?????

Niklas Andersson

Alltså, du kan ju inte räkna ut en timpenning som när du är anställd. En yrkesfotograf har inte täckning 8-timmar om dagen plus semesterersättning och försäkringar betalda från arbetsgivaren. Med lite tur kanske så är kanske 30-40% arbetstimmarna om året fakturerbara. Resten är arbetstimmar där man inte har betalt. Så ditt resonemang angående timpenningen håller inte.

Påståendet att Niklas Wibom skulle vara en dålig fotograf får stå för dig. Men det kan tänkas att han får ett sämre rykte när man gör sig känd som flickfotograf. Det finns andra som gått den vägen och sedan haft stora problem att tvätta bort den stämpeln.

// Johan //

Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Utan att ta parti för någondera sida..

Paret som lägger 15kkr på sitt bröllop (varav fotograferingen inte får överstiga 20% av budget), det är kanske detta marknadssegment som Niklas med flera fångar upp genom att erbjuda McDonaldsmodellen (enklare, billigare, snabbare men för en kostmedveten inte särskilt näringsriktig mat).

Är detta då egentligen en prisdumpning eller en anpassning efter hur niklas (rätt eller fel) bedömer marknadens villkor?

Kunden anlitar en person som utger sig för att vara fotograf. De förväntar sig ett professionellt resultat utan att fråga om vilken vana, teknik eller utrustning fotografen använder sig av. För kunden spelar inte utrustningen någon roll, däremot resultatet och framför allt priset. Jag ser det som ett svek mot kunden att inte kunna erbjuda ett, i mitt tycke, fullvärdigt resultat utan endast ett mycket bra pris.

Jag är klart skeptisk till att en EOS D30 eller EOS småbild skulle klara av att prestera en skarp och mättad 40x50 eller 50x60 kopia. Jämfört med ett 6x4,5 6x6 eller 6x7 negativ.

Senast ändrad:
Johan K skrev:
Kunden anlitar en person som utger sig för att vara fotograf. De förväntar sig ett professionellt resultat utan att fråga om vilken vana, teknik eller utrustning fotografen använder sig av. För kunden spelar inte utrustningen någon roll, däremot resultatet och framför allt priset. Jag ser det som ett svek mot kunden att inte kunna erbjuda ett, i mitt tycke, fullvärdigt resultat utan endast ett mycket bra pris.

Jag är klart skeptisk till att en EOS D30 eller EOS småbild skulle klara av att prestera en skarp och mättad 40x50 eller 50x60 kopia. Jämfört med ett 6x4,5 6x6 eller 6x7 negativ.

Jag håller med dig om det tekniska och relationen kund/fotograf. Niklas exemplifierar ju att förstoringar på 20x30cm ingår i hans budgetpaket (vilket småbild för det mesta håller för, dock givetvis beroende på kravnivå och filmval).

Dit jag fortvarande vill komma är ju att det finns personer som "utger sig för att vara fotografer" som just erbjuder McDonaldslösningen till kunder som inte kräver/har råd med mera. Dessa kunder tenderar att vara helt ointressanta för t ex dig som fotograf.

Är det då per definition fel för någon att gå i och åta sig uppdrag som ingen annan vill ta i ens med tång?

Dock vill jag än en gång i denna tråd å det starkaste säga att snålheten dessvärre tenderar att bedra visheten. Som kund får man ofta vad man betalar för, finsmakarkvalitet kostar oavsett om det rör hus, bilar, bilder eller kameror...
Och därmed inte sagt att Niklas tar dåliga bilder, men att priset gör avkall på manuellt gjorda förstoringar på fiberpapper (som Niklas kunder förmodligen inte har glädje av ändå?)!

Senast ändrad:
Alla kan inte ta 1400 kr/h

Hej
30-40% täckning då förstår jag att man måste ta betalt för att gå runt. En och halv dags betalande jobb per vecka gör det svårt att leva. (obs ingen ironi, jag har varit i samma situation). Niklas säger att han har fullt upp.

Jag har företag. I min beräkning ingår socialaavgifter plus försäkring.

Enligt Niklas kan han dra in 5000 kr per dag för att fota Bröllop, under en säsong där det inte är så många andra betalde jobb. Antingen tar man brölopp som utfyllnadsjobb med sämre betalt eller tar man semester. Utgifterna finns ändå.

En Volvohandlare vill alltid sälja den dyraste modellen, men får ofta sälja en billigare variant. Enligt min mening handlar det om att anpassa sig till efter kunden och det är inte det samma som prisdumpning.

Vissa kan ta bättre betalt än andra för ett jobb, men alla strävar efter att kunna leva gott på sitt jobb. Några hundår i början kan ge resultat i det långa loppet.Fotoyrket är inget undantag. JAg tror inte de bäst betalande fotograferna började med samma typer av jobb och timtariffer som de har idag, kan ha fel.

Johan om du är skeptisk till digitalt så är det okej, men det går faktiskt att göra en skarp och mättad 30x40 med en digital systemkamera. En D30 är kanske på gränsen, men det finns bättre digitala kameror.

Vad Niklas sedan fotar för typ av jobb har inte med saken att göra.

Johan igen: Jag har INTE på något sätt sagt att Niklas är en dålig fotograf, jag vet inte ens vad han tar för bilder. Läs inlägget igen.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar