Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bröllopspriser?

Produkter
(logga in för att koppla)
nu är det verkligen inte mycket att spela på...fick mail från bruden tidigare idag ang. mitt prisförslag som lyder som följer:

3000:- för jobbet
300:-/film inkl framkallning + kopiering
600:- bensin (ca 60 mil t/r)
Förstoringar o extra kopior: 15x20cm 40 kr st/, 10x15cm 5 kr/st.

hennes svar blev att:

...vi känner att vi inte kan överskrida vår budget mer än vi redan gjort. Vi har budgeterat 2500 kr för foto och vi måste nog tyvärr hålla oss till det. Vår tanke var att resa och övernattning skulle vara en del av arvodet så att säga, inte ligga utöver. Budgeten för hela bröllopet ligger på 15 000 och då ser du hur stor del foto är av det. (I förhållande till mat, kläder, övernattning, blommor mm...)

???
vad säger man?

Jag häpnar över motiveringen, där de dessutom avslöjar sin budget för att du ska tycka synd om dem och gra jobbet ändå....

Noterar att brudparet inte är intresserade av få bra bilder av sitt brölopp,

Noterar även att de inte förstår att människor inte arbetar gratis och ser fotograferingen som ett kall. Gissar att de förmodligen har kontaktat en yrkesfotograf innan de kontaktade dig och blev där avskräkta av prisbilden för att försöka hitta en hobbyfotograf som gör det för att det är kul och nöjer sig med betalning i form av en övernattning med frukost och lite bensinpengar.

Är det fräckt att önska paret lycka till och skicka dem en engångskamera i bröllopspressent?

Bara att beklaga.. men snålheten bedrar för ofta visheten.

Men att tro att folk tycker att det är lite "lyxigt" att spendera bortanätter på hotell i samband med jobb och att dessuto tro att detta skulle vara "lön".

Nåja, det är deras förlust, men avsluta det formellt och juste... synd att ni inte kunde komma överens.

ja, då ska man inte känna sig så konstig om man står och tappar hakan mitt i alltihopa!

visst hade dom varit till en yrkesfotograf och hört sig för innan, hon hade fått ett prisförslag på 4500 kr (=ateljéfotografering med ett album där bilderna ingick...).

vilket alltså betyder enbart ateljéfoton, inte bilder som är mer "reportage" där man följer brudparet vid påklädningen och vid ceremonin och efteråt med släkt och till middagen. plus att efter ceremonin vill dom ha porträttbilder tagna vid en vacker miljö. både färg och svartvitt, kanske en och annan förstoring plus tackkort (dock utan pärm och kuvert, för det har dom redan ordnat...).

så alltså, om en yrkesfotograf som ägnar sig åt bröllopsfoto ska med ut och fota dom vid kyrkan så tar dom visst 700 kr/timme, plus kostnader för material osv.

jag hade dessutom avsagt mig från att ligga över en natt pga att det lät dyrt (1300 kr/natt) och tänkte att då kanske man kan ta dom pengarna och lägga med i potten för jobbet/materialet...men det var ju redan inräknat i summan!

då känner man sig nästan lurad!

vad ska man göra...? så här några dagar före? det är ju nu på lördag.
det känns ju väldigt futtigt att tacka ja för så lite pengar i jämförelse med vad det kostar mig i material, tid, "effort", engagemang, nerver ;-) osv...

Hade du åtagit dig uppdraget utan förbehåll innan ni strandade på den ekonomiska frågan?
Om inte så kanske du ska tacka nej med tanke på att du är omotiverad och att det verkar gå lite troll i förhandlingen. Risken är ju att ingen blir nöjd med resultatet.

Annars, om du hade åtagit dig uppdraget utan förbehåll så finns det en risk att du får leva upp till "pacta sund servanda".

Men ni måste ju kunna tala kring frågan, de måste ju förstå att du knappast kan förväntas utföra ideellt arbete, ni känner ju inte varandra.

jag har ju mer eller mindre sagt att jag ska fota deras bröllop men vi har inte diskuterat priset eftersom jag inte vetat hur mkt jag ska begära av dom. kanske var det fel av mig (antagligen) att komma med priser så här lite för nära inpå den stundande dagen...

alltså måste jag utföra jobbet för 2500 kr? då ingår inte efterbeställningar.

Det är viktigt för dig att veta om du har eller inte har lovat att fotografera deras bröllop.
Per definition är ju muntliga avtal lika bindande som skriftliga.

Däremot om du har sagt ja, men med förbehåll att ni skall komma överens ekonomiskt så är det ju en annan femma. Kommer ni inte överens ekonomiskt, så kommer ni inte överens.

Minerna kommer säkert att bli sura, och eventuellt kanske de betalar ditt önskade arvode (men under tyst protest) (och i brist på annan fotograf).

Du kanske kan göra det till ett enklare uppdrag för att göra det billigare för dem? Inte fullt så mycket reportage utan mera ett par bilder efter vigseln eller liknande (förutsatt att du vill ha jobbet).

Alltså, rent yrkesmässigt så är du bokad i ett dygn och måste således tacka nej till övriga uppdrag du skulle kunna bli erbjuden.

Absolut mega-minst 8000:- för fotograferingen om du är borta så länge. De är egentligen peanuts, det är ju helg? Försök att anlita en rörmokare, elektriker eller annan hantverkare som jobbar åt dig för normal taxa en lördag.
Varför ska det vara annorlunda med en fotograf?

Jag är så jäkla trött på folk som tror att det inte ska kosta något. Då kan de faktiskt ta bilderna själva.

Dumpa det hela.

Iallafall som sympatiåtgärd mot oss som lever på fotografering.

Ett så underligt erbjudande........? Jag skulle nog känna mig smickrad men rycka på axlarna och avböja vänligt men bestämt. Om det inte är så att du tycker det är intressant att fotografera ett dylikt evenemang..
Själv skall jag plåta ett bröllop nu i augusti men det gör jag helt gratis och pyntar själv såväl hotellrum som frukost och film. Men det är min gudson som gifter sig och sådant ställer ju saken i helt annat läge.
Us

Senast ändrad:
ja, visst blir man trött på folk som inte tycker att dom ska behöva lägga ner så mkt pengar på bilder!! jag menar...det är ju "bara bilder"...jamen vaddå, det är ju det "viktigaste" man får efter en stor händelse i ens liv. det är ju det som gör att man tittar och får minnen som återkommer.

men det är precis som om folk inte värderar foton/bilder så högt, "för det är ju något alla kan ta, kort alltså...".

jag stör mig mer och mer på hur lågt arvode dom hade undansatt åt fotojobbet som helhet. max 2500 kr, helst inte över 2000 kr...och det ska täcka hotellrum för 1300 kr + bensin, inte mkt kvar till fotojobbet i sig.

ska jag tacka nej? (för som calle s skriver, iaf som sympatiåtgärd mot yrkesfotograferna).
för jag har ju sagt ja, men att vi inte kommit fram till något gemensamt pris.

Det är upp till dig hur du gör, men det låter ju som att du inte är vidare sugen på att ta jobbet och att kunden inte förstår att betala för sig.

Ni borde talas vid per telefon, diskutera saken och försöka att antingen komma överens = de betalar ditt önskade arvode, eller att de får fixa någon annan.

Varför ska du jobba för en spottstyver åt människor du inte känner? Det är en helt anan femma i Sonnarens fall.. =) Blod är tjockare än vatten.

Men när det kommer till uppdrag, money talks, bullshit walks.

Arbeta åt snåljåpar som inte riktigt vet vad det handlar om är aldrig kul.
Jag fotograferar bröllop samt arbetar för en mer etablerad fotograf som tar betalt mellan 20 och 25 tusen kronor. För det priset så stannar vi med bruparet under hela dagen och fotograferar 20 rullar film som vi sedan framkallar och scannar. Därefter ger vi dem chansen att välja bilder så att dom kan köpa kopior därefter ger vi dom alla negativen. Att behålla negativen är extra ansvar. Vad händer om dom skulle brinna upp? Förstöras? Dessutom blir det mera jobb om brudparet efter flera år vill beställa kopior.

Nu verkar det som att ditt par inte vill eller kan betala särskilt mycket. Vad jag skulle gjort i ditt läge är att ta deras budget på 2500:- och köp så många rullar film du tror du har råd med (5? 10?) och lämna den exponerade filmen till bruparet efter bröllopet.

2500:- är väldigt lite med tanke på all tid du lägger ner på att planera dagen, fotografera och arbeta med bilderna efter bröllopet. Det är också lite med tanke på kostnaden av din utrustning, hyra, försäkring, skatt och inte minst din kunskap.

Det andra alternativet är att fota bröllopet, framkalla filmen och sedan välja de bilder som du blev nöjd med och göra kopior till dig själv som du kan använda som en portfolio. Därefter lämna negativen till kunderna.

Glöm inte att du är tillräckligt duktig så att du imponerade på kunderna och dom ger dig ansvaret att föreviga deras bröllop. Det är till din fördel.
Lycka till.

En sak till. 300 spänn för materialkostnader är löjligt. Det är 2 rullar film om du använder proffesionell film och lab.
Din kunder vet verligen inte vad det handlar om. Det gör mig upprörd och arg. Ge dom långfingret och skicka en engångskamera och önska dom lycka till.

dumstrut skrev:
En sak till. 300 spänn för materialkostnader är löjligt. Det är 2 rullar film om du använder proffesionell film och lab.

3000:- för jobbet
300:-/film inkl framkallning + kopiering
600:- bensin (ca 60 mil t/r)
Förstoringar o extra kopior: 15x20cm 40 kr st/, 10x15cm 5 kr/st.

Jag tolkar det som att det är 300 spänn PER FILM vi snackar om, annars blir det inte många bilder....

Jag plåtade min brors bröllop förra helgen. Inte ens han kommer att klara sig under 3000:-. Det var bilder från besöket hos frisören, kyrkan, utomhusporträtt samt festen. 6 rullar 120-film och 4 rullar 135-film. Kopiorna väljer vi ut tillsammans och sätter ihop ett album. Vill de sedan ha extra bilder, tackkort el dyl så tillkommer det.
Detta trots att "blod är tjockare än vatten". Kanske är det jag som är "fräck" men det har inte protesterat. Nu var hu i och för sig deras budget betydligt större än 15000:-.

ok. here goes.
jag har fått svar från bruden som jag mailade ikväll angående lite argument om att jag mer eller mindre stod fast vid kostnaderna:

Jag förstår vad du menar med dina siffror och argument, men som sagt så har vi en redan ansträngd budget att tänka på. (Den är ju väldigt liten eftersom vi skyndade på bröllopsplanerna en hel del.) Hade vi haft råd att lägga mer pengar än vi har så hade vi kanske kostat på oss att gå till en ateljefotograf.

Som du skrev så är det väldigt olyckligt att detta kommer så nära bröllopet. Eftersom vi inte kan hitta en bra lösning som passar oss båda och vi (jag och Magnus) inte har någon egentlig chans att hitta någon annan. Detta borde nog ha varit det första vi diskuterade och inte det sista!

Men som det är nu så har vi inget annat val än att tacka dig för att du lagt ner så mycket tid på planering och så får vi be någon släkting hålla i kameran istället.

Hoppas detta inte leder till några "hard feelings" från din sida.

så?
då var det inte så viktigt trots allt med bra bilder...?!

och no hard feelings!

De lämnar ju dörren öppen till att få ett ömsesidigt juste avslut på historien.
Bättre att de drar sig ur än du, som läget är.

Nu kan du svara och verkligen beklaga, men önska dem lycka till etc etc.

Slutet gott allting gott..

no hard feelings.

och nästa gång:
ja, det positiva är att du faktiskt har satt en prislapp på vad du vill ha för en bröllopsfotografering så att vid nästa förfrågan så kommer du att kunna börja i "rätt" ände genom att diskutera kundens önskemål kontra priser etc..

bildskön skrev:
Jag plåtade min brors bröllop förra helgen. Inte ens han kommer att klara sig under 3000:-. Det var bilder från besöket hos frisören, kyrkan, utomhusporträtt samt festen. 6 rullar 120-film och 4 rullar 135-film. Kopiorna väljer vi ut tillsammans och sätter ihop ett album. Vill de sedan ha extra bilder, tackkort el dyl så tillkommer det.
Detta trots att "blod är tjockare än vatten". Kanske är det jag som är "fräck" men det har inte protesterat. Nu var hu i och för sig deras budget betydligt större än 15000:-.

Nejdå, du är absolut inte fräck.
Jag menade aldrig att man prompt måste jobba gratis för tjocka släkten, men det är en god anledning till att göra det (kan ju vara bröllopspresenten eller annan gåva etc för dem som vet att värdesätta hantverket).
Och brorsan din är säkerligen mån om att du ska ha lön för den möda du lagt ned på din fotografiska utbildning så då är det ju trevligare för honom att ge dig en dussör istf en etablerad fotograf.

precis!
nu vet jag var jag kan lägga mig i pris och jag har lärt mig en del på vägen. att ta tag i det i början av "förhandlingen" och överenskommelsen.

är man dålig på att sälja sig själv så blir det ju så här som det blev, att jag skjuter på att ta upp det här med pengar, betalning, priser...för egentligen i mitt inre jag så "borde" jag göra det gratis och (nästan) betala för allt själv.

ja, känns bra att det var dom som drog sig ur, men samtidigt så känns det ju inte helt bra heller, att det blev så här. man vill ju inte orsaka en mardröm för brudparet, dom har ju nog ändå tycker man.
men som sagt, är man inte överens så är man inte. även om det är ända in mot slutet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar