Annons

Bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

lilla J

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen fått en nikon D70 och har blivit ombedd att fotografera på ett bröllop på lördag den 31. Det ska förstås bli jätteroligt men jag behöver verkligen alla tips och all hjälp jag kan få, eftersom jag inte har någon erfarenhet av den typen av fotografering.
Dessutom har jag inte hunnit lära mig så mycket om min kamera. Har aldrig ägt en systemkamera förut och kan inte alls mycket ännu. Fotograferingen ska vara utomhus med träd, gräs och vatten i bakgrunden.

Jag skulle bli OTROLIGT tacksam om ni ville hjälpa mig litegrann, dels med idéer om hur jag kan arrangera bilderna och också om vad jag ska använda för inställningar på min D70.
Jag vill ju att brudparet ska bli nöjda med bilderna, och jag behöver den hjälp jag kan få! ;0)
Är det en bra idé att använda porträttfunktionen på kameran (eftersom jag inte är så duktig på att göra inställningarna själv..) Blir det bra med den funktionen även på håll?

Tusen tack ;)

Johanna

Tack för svar!

Hej och tack för att du svarade!

Jag ska genast söka på bröllopstemat..

Japp, jag blir den enda fotografen på bröllopet så jag känner en viss press ;0) Blir därför jättetacksam för fler svar även om temat tagits upp tidigare..
Särskilt undrar jag över vilka funktioner och inställningar jag ska använda för bästa resultat (nikon d70). Det blir nog både närbilder och bilder på längre avständ, kan jag använda porträttfunktionen till allt eller ska jag försöka ge mig på att ställa in på egen hand?

Ha en underbar sommar allihop!

Johanna

Hejsan Johanna!

Mitt tips är att du ska plåta massa människor innan och prova dig fram! Om bröllopet är snart, ring några vänner(2) ta några "bröllopsbilder" kolla igenom vad du tyckte vad bra och prata med brudparet om hur dom vill ha bilderna! Men träna innan!

//Mvh Viktor

Några korta enkla tips:
- Fota alltid i RAW, då kan du rädda små exponerings fel i efterhand.
- Använd så lång brännvidd som möjligt och så stor bländare som möjligt för att få ett trivsamt skärpedjup (jag har precis beställt en 85/1.8 inför min nästa bröllopsfotografering).
- Använd bländarförvalet, automatiken på en D70 skall vara ganska kompetent, håll lite koll på histogrammet, tänk på att ljusmätaren extremt lätt lutas av att det är mycket svart & vitt på bilden... den hoppas ju att allt är grått.
- Alternativt kör i manuellt läge och justera endast tiden.
- Tag bilder både före och efter vigseln, före är oftast lättare att planera, efter är brudparet lugnare.
- Tag med MYCKET minne, låna om du kan så att du har flera kort (eller tanka ur)
- Sök även bland bilderna här innan du övar på dina kompisar, du kan söka ut bilder i katergorin Bröllop och sortera dem på mest kommenterade eller högsta betyg.

När du skall ta ansiktsbilder finns ett litet praktiskt knep. Be dem blunda och instruera dem att titta på "tre", gör alla dina inställningar och räkna sakta till tre, knäpp då av en serie bilder. Detta gör att de inte blinkar på bilden och pupillen blir större, det blir ofta ett naturligare utseende.

Lycka till.

Hej,

Att vara ensam fotograf på ett bröllop är ett stort ansvar eftersom det blir svårt att ta om bilderna.
Lär känna din kamera ordentligt, läs igenom de trådar om bröllopsfoto som finns på fotosidan, besök fotoplatsen i förväg och testa lite så att du är väl förberedd, styr fotograferingen så att det blir som DU vill ha det. Ofta har brudparet eller någon släkting åsikter om var, hur osv bilden ska tas men det är du som har ansvar för att du kommer därifrån med bra bilder. Undvik starkt solljus. Fota mycket. Om du ska fota i kyrkan, prata med prästen och brudparet i förväg så att du vet om det är ok att använda blixt osv.

Det är mina tips.
Lycka till!!

Ja just det... har skrivit det tidigare, men det tål att upprepas. Fota ALDRIG under bön!

Kul att fotografera bröllop, med din nya kamera!

Spontana idéer och tips jag har, är att:

1. Ta bilder många "kreativa" bilder redan vid brudparets förberedelser. Passa på att leka lite då. Det kan bli härliga bilder och ni slappnar av lite "alla tre"... blir som en uppvärmning, så brudparet vänjer sig vid ditt fotograferande.

2. Ha stativ med dig, för att ta utan blixt, vid sidan, snett framför eller bakom brudparet vid altaret. Det stativet kan du ha färdiguppställt innan. Det blir oftast vackrare ljus utan blixt.

3. Passa på att zooma in och ta bilder på gäster, i bänkarna innan klockorna ringer, med stativet.

4. Det har skrivits redan, men kolla innan hur ni gör med blixt. Många tycker att det kan vara skönt att slippa massa blixtar... och i så fall har du fint läge med ditt stativ ;-)

5. Låt sedan stativet vara, för att röra dig fritt efteråt. Variera possitionerna och ta mycket foton, när det händer mycket. Efteråt kan du rensa ut de bästa. Använd rymligt minneskort!

Tja, det var lite tips. Se de som förslag och gör som du känner. Lycka till!

Jag föredrar ett zoom 70 - 200 för att vara så flexibel som möjligt. Med ett sånt så är du i princip hemma och klarar det mesta.

Jag föredrar att inte använda varken blixt eller stativ inne i kyrkan. Använd istället digitalkamerans fördel att kontinuerligt byta ISO. Kräma upp till 800 inne i kyrkan och tryck ner till 200 utomhus så slipper du blixt.

Utomhus så bör du dock använda upplättningsblixt mycket. Speciellt om det är solsken.

Nog om teknik.

Vandra med blicken och fånga de saker som brudparet missar. Alla som kommer till kyrkan och hälsar på varandra. Ögonkast som byts. Zooma in så du kommer nära. Ta bilder när gästerna inte ser det. Ta bilder på detaljer som håruppsättningar, klänningar, skor etc etc.

Att låta dem blunda är kanske inte så dumt. Själv brukar jag be dem titta bort och så räknar jag ner och så tittar de tillbaka. Då blir ögonen också avslappnade.

Ha med en fusklapp på alla bildidéer du vill genomföra. Det kan bli stressigt och då är det bra att ha en lapp så att du fått med allt. Helbild, halvbild, ansikten, pussar, händer med ringar, brudbukett, brudparets föräldrar, ev "hedersgäster" etc etc.

Hejsan allihop och TUSEN TACK för era tips. De är verkligen användbara och jag känner mig sugen på att gå ut och öva. Nu är det ju fint väder också, äntligen.

Hela vigseln kommer att vara utomhus, så jag är glad om det inte regnar ;)
Ni har minskat min nervositet något, tack så mycket för det. Jag ska förresten inte bara fota utan även sjunga under vigseln, mycket att öva på med andra ord.

Tack ska ni ha!

lilla J skrev:
Hejsan allihop och TUSEN TACK för era tips. De är verkligen användbara och jag känner mig sugen på att gå ut och öva. Nu är det ju fint väder också, äntligen.

Hela vigseln kommer att vara utomhus, så jag är glad om det inte regnar ;)
Ni har minskat min nervositet något, tack så mycket för det. Jag ska förresten inte bara fota utan även sjunga under vigseln, mycket att öva på med andra ord.

Tack ska ni ha!

Åh, då får du ju ett legitimt tillfälle att ta sånadär snygga självporträtt med kameran på en armlängds avstånd ;-)

Det kommer nog gå bra skall du se, vädret skall ju bli fint till helgen säger de.

Har du tillgång till någon annan kamera också? Det är ju aldrig fel att ha en reservkamera ifall du tappar den i backen eller så... om så bara en enklare kamera så är några bilder bättre än inga bilder....

och så ett tips: ta't lugnt men ta många bilder. Själv fotograferade jag på ett bröllop häromveckan. Jag var inte alls officiell fotograf men kände ändå lite press att ta bra bilder för att det är skoj samt att deras "hyrda" fotograf inte var i kyrkan. Jag hade dessutom inte fotograferat bröllop med min D70 tidigare så det var extra roligt att se vad den gick för. När vigselakten i kyrkan var över där jag tillfälligt skruvat upp ISO-inställningen till 1600 som mest så sprang alla inklusive jag själv ut ur kyrkan och jag knäppte alla kyrktrappsbilder med ISO1600 i STARKT solsken - det hade varit bättre om de inte var så brusiga men det gick att rädda med NeatImage (du ser en av bilderna i mitt album)

Lycka till med sång och fotograferande!

/Anders

När jag går omkring och plåtar mingelbilder och andra evenemang brukar jag gå och titta på folk genom kameran. Ser jag en bra bild trycker jag av. De första fem minuterna tycker folk att dom blir fotograferade men sen blir dom vana och glömmer bort kameran. Håller man på och rycker kameran upp och ner brukar folk reagera och stelna till.

När jag plåtar bröllop brukar jag göra det på full bländaröppning. Detta gör att bakgrunden blir suddig. Gå gärna nära eller zooma in. Se till att bunta ihop människorna så att det inte blir en massa tomrum mellan dom. Det är helt okej att säga till folk hur dom ska stå. Det är ju en självklarhet att man ska bli fotograferad när man är på bröllop.

Solsken förstör många porträttbilder. Det är sällan det blir bra om solen lyser på dom man fotograferar. Se till att solen är rakt bakom personerna och använd stort motljusskydd. Som tur är följer det med ett till D70. Använd gärna blixten utomhus även om det inte behövs. Jag brukar ställa ner effekten på min blixt minst ett steg för att det inte ska se konstigt ut med för starkt blixtljus.

Bakgrunden är viktig om du ska ta bilderna som ska ramas in. Ska det bli en stor förstoring så ta gärna med lite extra runt omkring. Att ha kyrkan eller något annat karaktäristiskt för platsen som bakgrund är inte fel. Se bara till att kyrktuppen inte tittar upp hur brudens håruppsättning.

Lycka till
/Per

Här kommer en lathund med några olika motivförslag.
Det svåraste brukar vara att få brudparet att titta åt samma håll. Det är mycket som händer kring dem och det brukar vara svårt att få deras odelade uppmärksamhet.
Försök gärna få en stund med dem ensamna.

Bröllopsbilder typ 1 (standardbilder)
Traditionella porträttbilder på brudparet, både enskilt och med släkten.
Bilder på gästerna.
Intåget
Framför altaret.
Ev tärnor eller brudnäbbar
Åhörarnas reaktioner
Uttåget
Prästen
Maten, dukningen
Middagens eventuella talare
Brudvalsen
Tårtan
Brudparets avresa

Bröllopsbilder typ 2 (Närbilder)
Håruppsättningen
Brudbuketten
Näsduken
Händerna med ringarna
Ringarna utan händer
Detaljer i kyrkan t.ex. psalmnummerstavlan, Solosångerskan
Kyssen

Bröllopsbilder typ 3 (Översikts/miljöbilder)
Vägen till kyrkan
Kyrkan och dess omgivingar
Kyrktuppen
Kantorn vid orgeln
Interiörbilder
Exteriörbilder från festen

Bröllopsbilder typ 4 (Reportage)
Bilder från frukosten,
Framplockning av kläder
Avfärd till frisören
Hos frisören
Sista måltiden som ogifta
Hos porträttfotografen
Nervös väntan utanför kyrkan
Avslutas med att brudparet lämnar festen.

Om de inte vill ha en person som är med brudparet hela dagen, utan de vill vara för sig själva så kan de ta med en kamera och ta dessa reportagebilder själva.

Bröllopsbilder typ 5 (Porträttbilder)
Porträttbilder på brudparet både enskilt och tillsammans.

Även om de tar liknande bilder hos en "riktig" fotograf kan det vara bra med några porträttbilder.

Bröllopsbilder typ 6 (Okonventionella bilder)
Brudparet blickar ut över Siljan i solnedgången.
Brudgummen skjuter bruden i en skottkärra!
Bruden skjuter på brudgummen på gammal cykel
De jagar varandra
De går hand i hand på en grusväg med kyrkan i bakgrunden
Brudgummen bär bruden (eller tvärtom)
Brudvals (synka gärna blixten på andra ridån med lång slutartid.

/Lycka till, Mattias

Det låter som en kul grej att du fått förtroendet att plåta ett bröllop, men om du säger att du inte är van vid systemkameror (analogt och digitalt?) så hade jag nog inte vågat tacka ja.

Som enda fotograf har du ett stort ansvar. Brudparet kommer att förlita sig på att dina bilder blir bra eftersm du är huvudfotografen. Jag menar inte att skrämma dig, men så är det ju.

Skriv gärna ut den lista på fotosituationer som Mattias gett dig. Du måste inte följa den slaviskt, men det kan vara skönt att ha listan. Ta reda på så mycket du kan om platsen. Åk dit och titta på den. Hur ser miljön ut? Var gärna där samma tid som bröllopet kommer att ske, då får du en insikt hur ljuset faller. Leta upp bra platser där folk kan stå för fotona.

Prata igenom med bröllopsparet vad de förväntar sig av dig och vad de vill ha. Detta är ganska viktigt eftersom alla parter då vet vad som gäller. Sedan blir ni nog lugnare allihop. Ni kanske t.o.m kan åka ut till platsen och ta testbilder?

Det kommer att finnas mängder med folk som vill ta bilder. Brudparet och sällskapet kommer att höra folk ropa "titta hit!". Se gärna till att du får ta bilderna i fred. Bara förklara för alla med vanliga kameror att de inte får ta sina bilder när du tar de viktigaste. Då kan du koncentrera dig bättre och riskerar inte att alla på kortet tittar åt olika håll.

Mycket minne! Och ja, använda RAW format och stativ.

Träna som en dåre på att fota folk nu!

Reportage stilen gillar jag personligen. Gå omlring under festen och ta bilder. Det är ju kul att få ögonblicksbilder och inte bara poserande.

Lycka till!
/Nouna

Ett annat litet tips:

Ta med en kompis ut (eller två). Testa att fota dom...testa vinklar..bakgrunder...miljöer. Lär känna kameran och se hur den beter sig i olika lägen. Utifrån dina testresultat kommer du förhoppningsvis att ta en massa bra bilder! :)

Hej allihop, och tusen tack för era värdefulla tips och råd!

Bröllopet var i lördags, det var en jättevacker utomhusvigsel. Brudparet (min kompis mamma Monica och hennes Lasse ;) ) hade gjort klart för mig från början att de inte skulle anställa någon fotograf alls om inte jag ville fota, så mina bilder var bara en bonus. Då var ju inte pressen lika stor vilket kändes skönt.

Fotograferingen gick bra tycker jag, även om det kunde gjorts bättre på massor av sätt. Men med tanke på begränsningar i tid, minneskapacitet, och min tid att förbereda mig (och mina begränsade kunskaper!) blev det bra. Jag tyckte att bilderna blev helt ok. Lagom bra..haha. Jag tog ju dels bröllopsbilderna på paret, men också alla bilder på gästerna och alla detaljer runt omkring.
Brudparet var jättenöjda och glada över bildera, och tyckte att de var precis som de väntat sig. Kändes skönt för mig.

Tack än en gång för era tips! Det hjälpte verkligen!

Jag lägger upp några av bildena här. Blir jätteglad om ni vill kommentera dem, så lär jag mig ännu mer till nästa gång ;) Blir förstås bara ett litet litet urval, men ändå..

Johanna

Jag lyckas inte föminska bilderna tillräckligt mycket så att de blir 50000. måste göra det först.. de kommer snart ;)
Johanna

Resultatet

Okej allihop!

Lite sent, men här kommer några bilder från bröllopet, ett litet urval av alla bilder jag tog.

TUSEN TACK FÖR ALL HJÄLP!

Ni får jättegärna kommentera hur ni tycker att bilderna blev, jag tycker i efterhand att en hel del kunde gjorts annorlunda men är rätt nöjd. Tipsa gärna vad jag hade kunnat göra bättre!
Tycker ni att jag lyssnat tillräckligt på era råd?

Tack än en gång /Johanna

Bilagor

• ml2.jpg
    ml2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 292
Brudskålen väntar...

ni får ursäkta den oerhört dåliga kvaliteten på bilderna och försöka tänka er hur de ser ut med bra skärpa. Antar att det är bildideerna ni får tycka till om, för skärpan och upplösningen ser ju helt galet dåligt ut här i förmiskad kvalitet ;)

Bilagor

• glas1.jpg
    glas1.jpg
    47.4 KB · Visningar: 295
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar