Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också börjat titta igenom bilderna och har följande kommentarer:

Fotografens namn finns med i EXIF men jag kan inte knyta namnet till någon specifik person på Fotosidan då det finns för många med samma namn ;)

Utrustningsmässigt har han använt det bästa som fanns att tillgå, nämligen Canon 5D med 70-200/2.8 L samt en Canon 1DmkII med 24-70/2.8.

Den första bilden som Alexandra visade är bland de sämsta bland de 62 bilder vi fick tillgång till. Generellt skulle jag vilja påstå att fotografen gjort ett par nybörjarfel.

- 1/100 sek vid 175 mm brännvidd => skakningsoskärpa (går ej att rädda)
- 1/60 sek vid 140 mm brännvidd => skakningsoskärpa (går ej att rädda)
- Troligen spotfokus som hamnat fel utanför brudparet (går ej att rädda)
- För stark blixt => utbrända bilder (går ej att rädda)
- Lutande komposition som hamnat fel så vissa viktiga delar hamnat utanför bild (räddning genom montage från annan bild möjlig)
- Överlämna alla bilder, även dåliga => dåligt intryck (gör det lättare att klipp&klistra)

Tror jag kan få ihop tre bilder utifrån de 62 vi fick. Resultaten skickas till Alexandra om någon dag. Man måste ju hinna med familjen lite också ;)
 
Kvällsnöje

Detta är måhända kvällens roligaste stund, ett glas rött och dessa bilder:) Det sorgliga är att bilderna inte är ett skämt, utan ett brudpar har utsatts för ett.
 
Jag har via två mail talat med trådskaparen idag och som gammal bildredaktör så tycker jag det är förkastligt att vissa vill hänga ut en fotograf med länk eller namn som möjligen hade en dålig dag på jobbet.
Vad som slår mig mest är att de mest högljuda personerna som talar om ett dåligt arbete själva visar upp hemsidor som är under all kritik, en viss självkritisk hållning borde vara på sin plats innan man tar för stora ord i sin mun.
Jag håller med skribenten som skrev att bröllopsfotografer idag generellt håller en dålig standard då de klassiska bröllopsfotograferna har fått konkurrens av icke skolade personer som kallar sig fotografer och detta kan jag göra med 25 års erfarenhet av att bedöma bilder .
Eva-Marie
 
Jag har också börjat titta igenom bilderna och har följande kommentarer:

Fotografens namn finns med i EXIF men jag kan inte knyta namnet till någon specifik person på Fotosidan då det finns för många med samma namn ;)

Utrustningsmässigt har han använt det bästa som fanns att tillgå, nämligen Canon 5D med 70-200/2.8 L samt en Canon 1DmkII med 24-70/2.8.

Den första bilden som Alexandra visade är bland de sämsta bland de 62 bilder vi fick tillgång till. Generellt skulle jag vilja påstå att fotografen gjort ett par nybörjarfel.

- 1/100 sek vid 175 mm brännvidd => skakningsoskärpa (går ej att rädda)
- 1/60 sek vid 140 mm brännvidd => skakningsoskärpa (går ej att rädda)
- Troligen spotfokus som hamnat fel utanför brudparet (går ej att rädda)
- För stark blixt => utbrända bilder (går ej att rädda)
- Lutande komposition som hamnat fel så vissa viktiga delar hamnat utanför bild (räddning genom montage från annan bild möjlig)
- Överlämna alla bilder, även dåliga => dåligt intryck (gör det lättare att klipp&klistra)

Tror jag kan få ihop tre bilder utifrån de 62 vi fick. Resultaten skickas till Alexandra om någon dag. Man måste ju hinna med familjen lite också ;)

vet hut om så vore att du kan via exif se vem som har fotograferat och lägger ut det här på fotosidan eller annorstädes.
Det är upp till trådskaparen att ta ett sådant beslut
Eva-Marie
 
En dålig dag på jobbet är helt enkelt inte acceptabelt för en bröllopsfotograf. I så fall bör man ägna sig åt annat!
 
Bilderna

Eva Marie, jag hoppas och tror ingen har för avsikt att lägga ut namnet på fotografen. Ladda gärna ned dem och titta, det är faktiskt närmast smärtsamt att se.
 
En dålig dag på jobbet är helt enkelt inte acceptabelt för en bröllopsfotograf. I så fall bör man ägna sig åt annat!

må så vara, men att offentligjöra fotografen som vissa vill och samtidigt som deras egna verk inte överygar vore smärtsamt för många
då kan vi diskutera de mest högljuda personernas egna sidor och verk och vad man förväntar sig av en bröllopsfotograf
god natt
Eva-Marie
 
Jag som de flesta andra människor har en inre kompass och vet när något är rätt eller fel, därtill har var och en sin gräns för vad man känner sig bekväm med att göra. Min avsikt har aldrig varit att lägga ut något namn. Meningen med tråden var att ge tips till bröllopsfotografer från en besviken bruds synvinkel. Att massor av snälla människor har engagerat sig i det här är jag väldigt tacksam över.
 
Jag som de flesta andra människor har en inre kompass och vet när något är rätt eller fel, därtill har var och en sin gräns för vad man känner sig bekväm med att göra. Min avsikt har aldrig varit att lägga ut något namn. Meningen med tråden var att ge tips till bröllopsfotografer från en besviken bruds synvinkel. Att massor av snälla människor har engagerat sig i det här är jag väldigt tacksam över.

mycket bra sammanfattat
återigen
God natt
 
Jag som de flesta andra människor har en inre kompass och vet när något är rätt eller fel, därtill har var och en sin gräns för vad man känner sig bekväm med att göra. Min avsikt har aldrig varit att lägga ut något namn. Meningen med tråden var att ge tips till bröllopsfotografer från en besviken bruds synvinkel. Att massor av snälla människor har engagerat sig i det här är jag väldigt tacksam över.

Förstår verkligen att du är upprörd.Att betala 10.000 kr för dessa bilder är ett stort skämt.Förstår inte hur man kan kalla sig bröllopsfotograf och leverera bilder som är så fruktansvärt dåliga.
Konstiga vinklar och avklippt lite här och där.
Jag tror en vanlig lekman hade kunnat leverera mycket bättre bilder.Skamligt tycker jag.
Och har denne s.k fotograf dessutom en bra fotoutrustning så fattar man ju ännu mindre.Det är ju inte precis småpotatis vi pratar om här i pengar.Och din dag kommer ju inte tillbaka.Tycker hemskt synd om dig om jag ska vara ärlig.
Och att fokusera mer på detaljer på bruden förstår väl vem som helst är viktigt.Det är ju denna dag som bruden har ansträngt sig som mest över att vara vackrast i hela världen.

Mvh Kicki
 
må så vara, men att offentligjöra fotografen som vissa vill och samtidigt som deras egna verk inte överygar vore smärtsamt för många
då kan vi diskutera de mest högljuda personernas egna sidor och verk och vad man förväntar sig av en bröllopsfotograf
god natt
Eva-Marie

Oj, här kom ett förtäckt "hot" till dem som vill kritisera ett företag(?) som tog 10 000:- i ersättning och kunden är inte nöjd.

Om någon kritisera företaget och ev dina bilder som är upplagda, för att andra ska se på och kunna kritiseras för att man vill utvecklas och bli bättre, så ska Eva Marie Andersson sänka dem, kul tanke, men jag är tveksam till om det funkar.

Rätt uppenbart att "Eva-Marie Andersson" har reggat kontot 2012-09-14 för denna tråd och kommer aldrig mer att återkomma någon annanstans.


Michael - Vet hut själv -
 
Jag har via två mail talat med trådskaparen idag och som gammal bildredaktör så tycker jag det är förkastligt att vissa vill hänga ut en fotograf med länk eller namn som möjligen hade en dålig dag på jobbet.

Något säger mig att "Eva-Marie" inte är Eva-Marie... Känns lite väl slumpartat att man reggar sig och hoppar rätt in i tråden så här.
 
Som lekman kan jag naturligtvis ha synpunkter på en dålig installation av en elektriker, konstig rördragning av en rörmokare, eller ett dåligt bygge av en snickare, utan att jag själv för den skull har några särskilda kunskaper i ämnena. På samma sätt kan man naturligtvis ha synpunkter på en fotografs jobb även om man själv inte kan leverera det som fotografen inte heller har levererat. I synnerhet gäller detta när vi pratar om yrkesverksamma personer/företag som tar betalt för sina tjänster.

Nej, Eva-Marie's inhopp här är nog inte nån slump.....
 
vet hut om så vore att du kan via exif se vem som har fotograferat och lägger ut det här på fotosidan eller annorstädes.
Det är upp till trådskaparen att ta ett sådant beslut
Eva-Marie

Tack för ett nyanserat inlägg. Hade kanske varit mer klädsamt om du läste igenom tråden och kollade vad jag skrivit innan du kastar ur dig sådana verbala påhopp :(

PS. Om du inte orkar kontrollera så kan jag här direkt förklara att jag delar trådskaparens uppfattning till fullo!
 
Får börja med att beklaga, mycket tråkigt. Ur en fotografs perspektiv kan jag säga att det är nervöst inför ett bröllop. Förarbetet måste vara gjort både så man har rätt utrustning med samt en tydlig plan efter det man kommit överens om. Därutöver kan man flyta lite fritt men de bilder man lovat ta får man fan inte missa. Det gäller att tänka till innan om man verkligen klarar av att leverera det som efterfrågas. Det gör mindre skada till alla att tacka nej om det går en över huvudet än att försöka göra något man inte klarar. Jag förarbetar lika mycket eller kanske mer än efterarbete, det ena kan ge det andra på ett mycket otrevligt sätt. Försöker att kolla upp platsen irl minst en gång innan skarpt läge. Innebär om det är långt bort att man bör vara på plats dagen innan och köra hem efter bröllopet om detta är möjligt annars får man ta kostnaden för två övernattningar.

Det tråkiga är att man satsat en hel del pengar för att få jobbet gjort och bra bilder men det har inte infriats. Ytterligare känns det konstigt att fotografen inte vill kompensera på något sätt eller hjälpa till. Alla kan misslyckas med en exponering men det här är mera än så.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med räddning av dina bilder eftersom jag är borta över veckorna och endast hemma på helgen men hoppas andra kompetenta här på forumet lyckas.
 
Oavsett vilket så kommer inte fotografen att göra ngt åt det.
Gör han det så kommer hans namn dyka upp här som en gubbe i lådan.
Det ligger knappast i hans intresse.

Även om bilderna är usla anses de nog uppnå verkshöjd i juridisk mening. Det kan alltså vara olagligt att publicera de här bilderna utan fotografens tillstånd. Om fotografen saknar skrupler kan han kanske tänka sig att tjäna ytterligare en hacka på bilderna via olovlig publicering. Hans namn i den här tråden betyder knappast att majoriteten av giftassugna på hans ort får reda på fadäsen.

Kanske är bra om fotografen får kännedom om den här tråden förresten, om han inte redan har det, det kan ju ge en tankeställare som möjligen räddar fler från hans misstag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.