Annons

Bröllopsfoto - ovan med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Barista

Medlem
Jag ska fota ett bröllop om några veckor. Men jag är mycket ovan vid blixt.

Ska jag slå blixten i taket eller rikta mot brudparet?

Krävs bounce för att inte få fula skuggor och ojämt ljus?

Vilken film ska jag välja? 200 och stativ eller snabbare film och frihand?

Jag har sett andras bröllopsbilder som skräckexempel där en del bilder är gröna! Hur undviker jag det? (Vad kan de gjort för fel?)

Alltså en hel del frågor - tacksam för alla typer av tips och idéer!

Nu ska jag iväg och kolla på kyrkan...

/ Lars

Om du menar grönstick i kopiorna skå går du tillbaka till labbet som gjort kopiorna och begär kopior som är rätt filtrerade.

Menar du dia så kan det bli en grön ton om det varit mycket grönt runt omkring. (gröna väggar grönt tak...).
Annars så kan vissa diafilmer ge färgstick vid underexponering men då har du exponerat fel och det är inte normalt med dagens kameror och en vettig blixt.

Brukar inte fota bröllop men ganska ofta på demonstrationer och olika möten. Jag har inte köpt en bouncer till blixten men klipper upp en filmburk.
Alltså: Klipp bort botten på filmburken (vit halvgenomskinlig), klipp upp utmed sidan och kläm dit cylindern över blixthuvudet.
Jag har en blixt som kan både rotera och luta huvudet. Jag riktar blixten uppåt samt eventuellt lite mot en vägg. Filmburken sköter spridningen av ljuset.
Tips:
Se upp med slagskuggor. De blir inte lika tydliga som utan spridning av blixtljuset men finns där.
Välj lugna bakgrunder och placera ut brudparet ett par meter.
Ta utomhus, då slipper du oroa dig för skuggorna. Men använd blixten.
Använd blixten på TTL-läge.
Ta massor av bilder, variera, exprimentera. SLÖSA film. Skiter det sig är det mycket svårt att ta om bilderna.
Jag jobbar oftast digitalt men har jag F4:an laddar jag oftast med negativ 200 eller 800. Beror på jobb. Använd 200.

Som Peter säger, ta mer än en film.

OCH hellst med flera hus. Byter du hus ofta så kommer du att få med liknande bilder på 2 rullar. Då kan EN rulle råka försvinna hos posten/framkallningsföretaget utan att världen går under.

Jag tycker att omnibouncerns betydelse överdrivs, den är bra när tak eller vägg finns att studsa emot. Dess uppgift är att vid 45 graders vinkling få ljuset att studsa samt leverera en viss mängd framåt för att undvika ex. "urholkade" ögon.

Att använda den i en normal kyrka eller ute är bortkastat eftersom omnibouncern i sig inte har någon uppmjukande effekt av blixtljuset. Om den har det så är det ytterst marginellt på mycket nära håll...

Om du ska fotografera i kyrkan så är det viktigt att du, om du ska använda blixt, blandar befintligt samt blixtljus. Kolla dock upp om du får använda blixt först!

Här har jag beskrivit hur jag gick tillväga i en kyrka.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=128085#post128085

Utomhus så kan du med fördel köra blixten rakt på, dock nedkompenserad 0,7-1,3 steg. En enkel reflexskärm är också bra att ha, har själv använt en hård frigolitskiva köpt för ca 30 kronor. Vid användning av en sådan bör man ha en medhjälpare.

Om du har kraftigt soljus så bör du söka skugga. Om du vill ha bakgrund med så bör den ligga i sol, med blixten trollar du fram solljus på brudparet. Se till att blanda blixt samt befintligt ljus, blixtkaraktären får inte ta överhand.

Utomhusbilderna på denna sida är tagna på det sättet (Alltså mina, färgbilderna).

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=13260

Eftersom du kör med småbild så kan du ju trolla mer med kort skärpedjup, själv så har jag med min digikamera svårare att greja det...

Larsa

Lysande!
Precis sådana här tips som jag behöver! Bockar och bugar.

Jag ska testa att sprida blixten med filmburk - smart idé!

Om jag använder mig av flera hus. Hur ska jag tänka då?
Olika film eller olika objektiv? Vad är smartast?

Om du har tänkt dig att använda film av olika känsligheter så är det helt klart att föredra att ha olika film i husen. Dessutom så är det alltid bra att ha åtminstone 2 hus i fall ett havererar, om inte annat så är det välgörande för nerverna...

larsa

Det beror på hur du använder dem.

Ska bilderna alterneras mellan kamerrorna byter du hela tiden med samma filmsort i.

Normalt så lämnar jag viktiga bilder personligen till proffs labb och hämtar dem personligen. Då kan inte posten strula till det.

Själv så sätter jag det objektiv jag tror kommer vara viktigast för tillfället på mitt primära hus och näst bäst på det andra.

Normalt har jag då dia i primärhuset och svartvitt i andrahuset. Men ibland blir det samma typ av film i båda.

Under ett bröllop i kyrkan hade det utan tvekan blivit 80-200 på ett hus och 85/1,8 eller 35-70 på det andra. Troligtvis hade jag laddat med portra 400UC och eller 160VC/NC.
När primärhusets film är slut så är det bra om bänkgrannen vet hur man byter film.

Sen ska man ju inte fotografera sönder ett bröllop heller.....

Erik Schalin skrev:
Sen ska man ju inte fotografera sönder ett bröllop heller.....

Helt klart!

Kolla upp vad som gäller med blixt men oberoende av hur positiva paret är till blixt så ska du använda den sparsamt, för ivrigt blixtrande är mycket irriterande, då mest för gästerna & prästen, brudparet är så nervösa så dom märker inget...

Larsa

Jag har kolat upp det där med blixt och det är inget problem. Men jag känner själv att jag vill synas och märkas så lite som möjligt.
frågan är vad som blir snyggast bara...

Kan det vara idé att övningplåta med statister klädda i vitt och svart, så att tekniken till full kan behärskas?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar