Detta blir vanligare och vanligare.. Folk tror att de blir fotografer utan någon kunskap överhuvudtaget.
Vad de inte förstår är att det krävs ganska mycket kunskaper i digital efterbehandling för att kunna leverera ett acceptabelt resultat efter tex en så viktig sak som ett bröllop.
Det roliga är att de hade antagligen fått ett väldigt bra resultat om de bara hade använt en kompaktkamera med film i .. haha..
Måste berätta om en sak jag varit med om:
En kund till en fotografagentur beställde bilder på sina produkter. Kunden beställde ingen redigering då hennes väninna jobbade som AD på ett företag och erbjudit sig att göra redigeringen gratis.
AD hörde av sig till agenturen för att få bilderna skickade till sig och (hör och häpna):
- ville ha bildern i Cmyk direkt före redigering.
Den anställde redigeraren på agenturen blev lite misstänksam (fotografagenturens namn skulle också stå bredvid bilden i trycket sen) så tillslut bestämdes det att bilderna levererades i Tiff till AD:n för att sedan skickas tillbaka för Cmyk:ning hos fotografagenturern.
Bilderna kom tillbaka nästa dag, och ni kan väl gissa hur bilderna såg ut.. hehe..
Alla markeringar hade varit gjorda med 0 (noll) ludd. Kraftig bandning över i stort sett alla tomma ytor då för mycket gaussisk oskärpa använts utan att lägga till lite brus efteråt.. (det hade nog inte hjälpt i detta fallet.. hehe..)
Då det också behövdes byggas upp ett par helt nya fötter i bilden ( en pall skulle redigeras bort för att få modellen att se ut att sväva fritt i luften) så hade ju AD självklart fixat det också, och gratis dessutom! Det såg inte ut som några fötter kan jag säga, hon hade bara målat dit några fötter typ lite slarvigt med en penseln, alltså en slät färg bara... Det var så katastrofalt dåligt att jag inte finner ord. Det såg som om ett litet barn leker i PS för första gången på pappas dator..
Redigeraren på fotografagenturen ringde upp AD:n för att försöka förklara att de omöjligen kunde använda bilden.. ja AD:n blev förstås sur o bla bla..
Redigeraren på agenturen fick förstås jobba över den kvällen
Folk tror att allt är så lätt att göra i photoshop och förstår inte varför fotograferna lägger ner så mycket tid när det skulle kunna gå sååå mycket snabbare..
Sen blir de förstås också sura när en (enligt dom) besserwissrig (ursäkta stavningen) fotograf/redigerare försöker förklara att de omöjligt kan använda en så dåligt redigerad bild..
AD:n kunde inte ett skit helt enkelt, hade hon fått jobbet av pappa-VD tro?
Jag blev också chockad över att en AD inte kan mer!!!! Katastrof katastrof!
SÅNT DÄR GÖR MIG SÅ JÄVLA FÖRBANNAD!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!
Folk ska faaaaan kunna sitt jobb.. och framför allt veta sin egen begränsning.. *suck*