** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bröllop - softfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Idé att köpa softfilter för bröllopsbilder?

Eller bättre att lägga på filter i Photos Shop?

Softa kan du ju alltid göra i efterhand medan ett soft neg aldrig kan bli skarpt.

Kör på skarpa neg och om bilden inte blir bra nog som skarp kan man ju alltid lägga på lite oskärpa för att få det att se bättre ut:)

Lycka till

Gör softningen i Photoshop isället !!!

Varför ???

Om du har softfilter på när du tar bilden så får du en softning på negget kan vara lite knöligt att få bort det, om du inte skulle vilja ha det längre ; ) !

Gör softningen i mörkrummet med en nylonstrumpa , eller i PS så har du en valmöjlighet !

personligen så tycker jag softninigarna man gör själv i mörkrummet blir snyggare oxå !

Lycka till !!

Softning är inte detsamma som oskärpa. Ett softfilter gör att ljuset från de ljusa partierna hos motivet överstrålar en aning till kringliggande toner i grå/färgskalan. Skärpan ligger dock skarpt på motivet.

Det finns olika typer av softfilter. Duto-filtret har koncentriska lätt upphöjda ringar, och hurdan verkan man får av filtret beror på nedbländningen. Ju större bländare desto mer softeffekt.

Sedan Softar-typen av filter, som har små linser utspridda på glas/plastytan. Denna typ av filter ger samma softningseffekt över bländarskalan.

Dock bör man inte använda de minsta bländarna med ett softfilter, speciellt inte om man använder vidvinkel. Då kan nämligen softningen bli ojämn på bildresultatet.

Jag föredrar att använda softfilter framför att softa med nylonstrumpa eller liknande i mörkrummet, för att jag vill ha kornet skarpt när jag kopierar. Softar man vid förstoringen, eller med photoshop, så slätar man ju ut kornet, vilket kan ge en tråkig effekt. Men andra kanske tycker att det är bra att dölja kornet på detta vis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar